Lapsiperheet: mitä valmisruokia teillä syödään?
Mitä valmisruokia lapsiperheissä syödään? Kuinka usein viikossa on valmisruokaa? Miksi?
Ihan vain mielenkiinnosta kyselen.
Kommentit (40)
Miksi joku olisi paskamutsi, koska tarjoaa lapsilleen pakastepinaattikeittoa? Sehän on järkevää ja terveellistä kunnon ruokaa. Ja miksi alistua alistettavaksi ihmeellisillä odotuksilla ruuanvalmistuksesta tai siivouksesta? On vuosi 2015 Suomessa.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 22:30"]
Meillä kyllä syödään valmisruokia, varmaan 2-4 kertaa kuussa keskimäärin, mutta työni luonteesta johtuen saattaa olla ns. valmisruokaviikko, kun en ehdi kotona kuin kääntyä ja sitten taas seuraavina viikkoina teen kaiken alusta loppuun asti.
Teen kyllä nämä muiden perinteiset valmisruoat itse eli pinaattiletut, hernekeitto, makaronilaatikko aina itse, mutta tyypillisin valmisruoka meillä on katkarapusalaatti. Sitä syötiin mm. viime viikolla. Myös valmispizzoja ja pastavuokia on tarjolla aika usein - viimeksi varmaan toukokuussa, kun töissä oli kiire. Ostan myös useinkahvilasta/kaupan tiskiltä ruokaa kotiin, jos on kiire esim. täytettyjä patonkeja, karjalanpiirakoita. Lidllin smoothieta (juu, osaan tehdä itsekin mutta kun en ehdi). Meillä on lapsilla harrastuksia ja iltaisin kiire, jos en ehdi ajoissa kotiin, joten valmisruokiin ja puolivalmisteisiin turvaudutaan loppujen lopuksi aika usein.
[/quote]
Kaikki ihan ok kunhan vain jättää ne äyriäiset pois. Niitä ei pidä syödä.
Mielenkiintoista kuinka eri tavalla ihmiset ajattelee mikä on valmisruokaa ja mikä ei.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 22:32"]Miksi joku olisi paskamutsi, koska tarjoaa lapsilleen pakastepinaattikeittoa? Sehän on järkevää ja terveellistä kunnon ruokaa. Ja miksi alistua alistettavaksi ihmeellisillä odotuksilla ruuanvalmistuksesta tai siivouksesta? On vuosi 2015 Suomessa.
[/quote]
mikä pinaattikeitosta tekee terveellistä? Kermaa rasvasuuruksessa ja pinaattia, jota ei saisi antaa lapsille nitriitin takia?
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 22:32"]Miksi joku olisi paskamutsi, koska tarjoaa lapsilleen pakastepinaattikeittoa? Sehän on järkevää ja terveellistä kunnon ruokaa. Ja miksi alistua alistettavaksi ihmeellisillä odotuksilla ruuanvalmistuksesta tai siivouksesta? On vuosi 2015 Suomessa.
[/quote]
Olen niin samaa mieltä! Olen se "paskamutsi". Itse en niin itsestäni oikeasti tämän ruokajutun takia ajattele, enkä muistakaan kaltaisistani. Mutta moni tykkää aiheesta jeesustella siltikin.
Ääliömäistä ajatella, että valmisruoka olisi automaattisesti epäterveellistä. Esimerkiksi tänään valmisviiliä ja valmismysliä söin aamiaisella, lapset saivat valmisjätelöä välipalaksi, naikit nakkikeitossa olivat valmiita, samoin pakastevihannekset.
Oikeestaan meillä ei oo kyllä mitään valmisruokia. Pastakin tehään itse. Viimeeksi valmisruokaa oon itekki syönyt 5 vuotta sitten kun lapsi syntyi.
Eilen perunamuusi jauheesta. Usein lihat on marinoituja, ja kastikkeen teemme vain ruokakermasta. Viime viikolla syötiin valmiita lihapullia kun mies osti, mutta tuskin enää ostetaan. Joskus pinaattikeittoa, harvoin pakastepizzaa, toisinaan nakkeja tai makkaraa ja wok-vihanneksia
Juuh, kaikki kunnon naiset tekee lihapullat ja vaatteet itse eikä todellakaan osta siivouspalveluja. :D
Valmisruokia on monta kertaa viikossa. Eniten ehkä maksalaatikkoa ja karjalanpiirakoita sekä erilaisia jugurtteja ja rahkoja. Hilloa teen harvoin itse, samoin mehuja. Mieheni ei tee juuri lainkan ruokaa. Ja miksikö käytämme valmisruokia? Koska ne maistuvat hyviltä ja ravitsevat.
Mitä pahaa siinä on, jos tykkää laittaa ruokaa ja siivota itse? Tekeekö se ihmisestä jotenkin huonomman, jos ei osta valmisruokaa tai siivotuta jälkiään jollain toisella?
No tänään maksalaatikkoa. Eilen valmislihapullia. Viime viikolla pinaattilettuja ja poronkäristystä ja lihaperunasoselaatikkoa. Ja sitä rataa.
Äsken syötiin kyllä perunoista tehtyä muusia, lohimedaljonkeja ja jälkkäriksi rapanperikeittoa. Eilen syötiin myös kotona tehtyä kanakeittoa ja jälkkäriksi mustikkarahkaa. (joo, lähimetsien mustikoita ja kotipihan raparperia...heheh)
Miksikö eineksiä? Koska kouluista on kesäloma. Koska työt, pihatyöt ja alakouluikäisten kuskaus sinne tänne vie aika paljon aikaa. Koska ko. lapset syö ihan hirveästi. Koska yritetään kuitenkin ptää kiinni 2 ateriasta päivässä - toinen aterioista voi sitte olla vähän sinne päin , mutta ei kuitenkaan mitään leipääjajugurttia.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 22:54"]
Mitä pahaa siinä on, jos tykkää laittaa ruokaa ja siivota itse? Tekeekö se ihmisestä jotenkin huonomman, jos ei osta valmisruokaa tai siivotuta jälkiään jollain toisella?
[/quote]
Ei tee, mutta jos sillä perusteella pitää ihmistä hyvänä, on aivan yhtä väärässä.
Kokeilen mielelläni monelaisia valmisruokia, mutta lasten susikkeja ovat maksalaatikko ja kalapuikot. Esimerkiksi valmismakaronilaatikko ei meillä maistu.
Hernekeittoa, lihaperunasoselaatikkoa, pizzat, mäkkäriä - näitä ehkä kerran kuukaudessa. Eipä muita tule käytettyä. Pakastevihanneksia käytän joskus mutta ne eivät ole eineksiä.
En ymmärrä miksi syötte kaupan kananugetteja kun niitä on niin helppo tehdä itse ja maku on ihan jotain muuta!! Teen sekä possunfileestä että broilerinfileestä siten että dippaan soirot/siivut kananmunaan ja maustamaani korppujauhoon ja paistan voi-öljyseoksessa rapeiksi. Vartissa valmista ja ihan tajutonta herkkua!
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 22:45"]
Juuh, kaikki kunnon naiset tekee lihapullat ja vaatteet itse eikä todellakaan osta siivouspalveluja. :D
[/quote]
Mitä ihmeellistä tuossa on?
Tosin vaatteita en enää tee kun halpismaista tulee valmisvaatteita halvemmalla kuin eurokankaasta saa materiaaleja joten se ei kannata. Kun lapset olivat pieniä (n 20v sitten) tein jakkupuvut, hameet, mekot, lasten vaatteet kaikki itse. Olin työssä missä piti pukeutua hyvin mutta ei mulla ollut varaa ostella aina uusia vaatteita.
Oliskohan meillä syöty valmislihapullia kerran näiden yli 30v aikana. Hirveitä!
Siivoukseen osallistuu koko perhe, ei ole mikään ongelma siivota tätä n 250m2 taloa viikottain.
4:n äiti
Pinaattiletut ja maksalaatikko, pari kertaa kuussa.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 07:06"]
Hernekeittoa, lihaperunasoselaatikkoa, pizzat, mäkkäriä - näitä ehkä kerran kuukaudessa. Eipä muita tule käytettyä. Pakastevihanneksia käytän joskus mutta ne eivät ole eineksiä.
En ymmärrä miksi syötte kaupan kananugetteja kun niitä on niin helppo tehdä itse ja maku on ihan jotain muuta!! Teen sekä possunfileestä että broilerinfileestä siten että dippaan soirot/siivut kananmunaan ja maustamaani korppujauhoon ja paistan voi-öljyseoksessa rapeiksi. Vartissa valmista ja ihan tajutonta herkkua!
[/quote]
Minustakin itsetehty on parempaa esim. pinaattiletut ja hernekeitto ovat todella paljon parempia itsetehtynä, samoin makaronilaatikko, lihapullat, maksalaatikko jne. Mutta kyseessä on se vaiva. Vaikka jonkun valmistamiseen ei mene kuin 15 minuuttia, voi se olla juuri se 15 minuuttia, joka olisi käytettävä syömiseen. Näin meillä. Jos on aikaa, teen kyllä itse mutta jos sitä aikaa ei ole, syödään valmisruokia.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 08:42"]
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 07:06"]
[/quote]
Minustakin itsetehty on parempaa esim. pinaattiletut ja hernekeitto ovat todella paljon parempia itsetehtynä, samoin makaronilaatikko, lihapullat, maksalaatikko jne. Mutta kyseessä on se vaiva. Vaikka jonkun valmistamiseen ei mene kuin 15 minuuttia, voi se olla juuri se 15 minuuttia, joka olisi käytettävä syömiseen. Näin meillä. Jos on aikaa, teen kyllä itse mutta jos sitä aikaa ei ole, syödään valmisruokia.
[/quote]
Se sama vartti menee siihen kun valmisnugetit valmistuu uunissa. Kai sen joutuu joka tapauksessa odottamaan vai syöttekö kylmänä suoraan paketista?? Koskaan ei ole niin kiire...
Meillä kyllä syödään valmisruokia, varmaan 2-4 kertaa kuussa keskimäärin, mutta työni luonteesta johtuen saattaa olla ns. valmisruokaviikko, kun en ehdi kotona kuin kääntyä ja sitten taas seuraavina viikkoina teen kaiken alusta loppuun asti.
Teen kyllä nämä muiden perinteiset valmisruoat itse eli pinaattiletut, hernekeitto, makaronilaatikko aina itse, mutta tyypillisin valmisruoka meillä on katkarapusalaatti. Sitä syötiin mm. viime viikolla. Myös valmispizzoja ja pastavuokia on tarjolla aika usein - viimeksi varmaan toukokuussa, kun töissä oli kiire. Ostan myös useinkahvilasta/kaupan tiskiltä ruokaa kotiin, jos on kiire esim. täytettyjä patonkeja, karjalanpiirakoita. Lidllin smoothieta (juu, osaan tehdä itsekin mutta kun en ehdi). Meillä on lapsilla harrastuksia ja iltaisin kiire, jos en ehdi ajoissa kotiin, joten valmisruokiin ja puolivalmisteisiin turvaudutaan loppujen lopuksi aika usein.