Hengästytykö kävellessäsi? Se voi olla oire sydänviasta.
Tällaista olen netistä lukenut, että kävelyvauhti pitäisi olla sellainen, että siinä voisi samalla jutella kävelykaverin kanssa (jos sellainen on) ja että hengästyminen on merkki sydänsairaudesta.
Minä kävelen yksin, mutta...joo, kyllä minä huomaan hengästyväni. Kävelyvauhtini on 6½-7 km/tunti. Noin 45 minuuttia on kävelylenkkini kesto.
Meille opetettiin aikoinaan koulun liikuntatunneilla, että ei se ole urheilusuoritus eikä mikään, jos siinä ei hengästy.
Mitähän tässä pitäisi uskoa?
Kommentit (2)
Tottakai hengästyy, jos ponnistelee. Eri asia, jos hengästyy ihan liikaa rasitukseen nähden.
Muistan, kun tuttavani nauroi lihavalle sukulaiselleen, joka valitti hengästymistä ja epäili sydänvikaa, että lihavuudesta ja huonosta kunnosta se vain johtuu. Kyseinen sukulainen kuoli siihen sydänvikaansa viime kesänä...
Sinähän kävelet aika kovaa kyytiä, kyllä tuossa vauhdissa varmaan sykkeet nousee ja voi hengästyttää ilman, että se olisi merkki yhtään mistään. Jos hidastat vauhdin esim 9 min/km -tasolle, ei varmaan enää hengästyttäisi. Jos haluat vaihtelua kävelyyn, voisit joskus tehdä pitempiä lenkkejä vähän hitaammalla vauhdilla.
Itse olen kuullut tuosta pitää pystyä puhumaan -säännöstä juoksu-/hölkkälenkeistä puhuttaessa ja nimenomaan kun tehdään niitä pohjakuntoa kohottavia peruskestävyyslenkkejä matalammalla sykkeellä. Välillä sitten lyhyempiä, kovavauhtisia juoksuja tai intervalliharjoituksia.