Etätyöläinen! Mitä teet, miten viihdyt?
Olen tehnyt etätöitä koko pandemian ajan ja suurilta osin se tulee niin myös jatkumaan. Olen viihtynyt hyvin, aamukahvit rauhassa, kun lapset ovat lähteneet kouluun. Töitä, ylen aamutv taustalla, lisää töitä, pyykkikone, töitä. Lounaalla käyn joskus kävelyllä, rauhallista ja stressitöntä.
Ja sitten se haittapuoli, mikä ei pandemian aikana ole haitannut, kun moni muukin tekee etätöitä. Mutta, kun muut alkaa palailemaan toimistoille Alan miettimään kaupungin vilinää ja lounaita, kahviloita ja ihmisiä… silloin tunnen olevani laiska ja liian mukavuudenhaluinen, kun lounastan itsekseni työpöytäni ääressä ja käperryn iltapäiväkahville sohvan nurkkaan.
Miten muut?
Kommentit (7)
Ihanaahan se on, mullakin vielä yöpaita päällä. Aikaa säästyy kun ei tarvitse aamuisin ensin pukea ja laittautua.
Olen todella tyytyväinen ettei tarvitse käydä työpaikalla. On niin kotoisaa hillua päivä verkkareissa ja villasukissa ja kuunnella musiikkia samalla kun tekee töitä.
MInulla on iltaisin jonkin verran muuta aktiviteettia, joka on nyt tauolla. Telkkari ja kirjat sekä muu perhe pitävät minut tyytyväisenä, ja ihan vaan itsekseen kävellen tulee kuitenkin sen runsaat seitsämän tuhatta askelta.
Etätyö on ollut niin onnistunut kokeilu että yrityksemme jatkaa etätyötä koronapandemian jälkeen. Jos haluaa istua töissä ja ruokailla kaupungin sykkeessä se on toki mahdollista, ja jokaista kannustetaan välillä tulemaan toimistolle, käytännössä jotkut istuvat siellä joka päivä toiset aika harvoin.
uimahalleja ja saleja on vähän ikävä, nythän ne on avoinna mutta en uskalla vieläkään mennä. Töihin ei ole ikävä.
En viihdy.
Teen luovaa tutkimus/opetustyötä. Pandemian aikana työn määrä on nelinkertaistunut ja vaikka se on tosi tehokasta, käytännössä kaikki työn palkitsevat osat ovat kadonneet. Opettaessa ei saa minkäänlaista palautetta opiskelijoila. Tutkimus on vaikeaa kun materiaaleihin ei pääse käsiksi tai niitä saa odottaa kuukausitolkulla. Luovuus ja vuorovaikutus kutistuu teamskokouksissa olemattomiin, ratkaisut ovat aina samanlaisia ja kokouksissa äänessä ovat aina ne samat, ihan väärät ihmiset. Ja tutkimuksen tulokset jöövät ihan huomotta, kun kaukenmaailman vaihtoehtofaktatonihanok-tekotoimittajat vievät yhteiskunnallisten keskustelujen huomion. Tuntuu että tehdään kauheasti työtä, mutta siltä on viet kaikki merkitys.
Viihdyn ihan hyvin. Toimistopäivät silloin tällöin kyllä piristäisivät tekemistä ja työkavereita olisi kiva nähdä välillä livenä. Ikävä kyllä mun toimipiste on siirtynyt etätyöaikana 150 km päähän, joten vähän ristiriitaiset fiilikset, kun ei siellä usein jaksaisi käydä.
Etätyö on paras keksintö koko työnteon historiassa.
Bensaa säästyy 600 e kk, nykyhinnoin varmaan jo 800 e.
Säästän työajoista 10 h viikossa.
Eli vapaa aika lisääntyy.
Tehokkuus kasvaa.
Viihtyvyys paranee.
Ainoastaan hyviä puolia.
Etätyöstä en tule luopumaan.
Se on ehtoni jatkossa.
Oiskoha lisää etätyöläisiä jo kotoutunut…?
Sitä alkaa miettimään omaa tulevaisuuttaan, jatkaako mukavaa, rauhallista ja vähän tylsää arkea, vai onko aika vaihtaa töitä ja hakeutua uusiin haasteisiin, kaupungin sykkeeseen, ettei jää elämää elämättä ja mahdollisuuksia kokematta.