Oletko juuri opiskelemassa lähihoitajaksi? Olisi kysyttävää
Onko nykyään niin että on käytävä harjoittelussa eri osaamisaloilla vai hakeudutaanko vain siihen mihin aikoo erikoistua? Olisin lähdössä opiskelemaan mutta mietin jaksanko jos joutuu käymään harjoitteluissa kohteissa joihin ei edes aio erikoistua. Ymmärrän kyllä hyödyllisyyden mutta mietin silti.
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Jos motivaation ja asenteen taso on tuo, en suosittele minkäänlaista uraa hoitoalalla.
T. Alalla vuodesta 88
Toivottavasti suunnittelet jo eläköitymistä. Just tuollaiset itseensä ja työhönsä tympääntyneet pilaavat koko hoitoalan.
Vierailija kirjoitti:
Jos on kiinnostut työllistymään varhaiskasvatukseen niin pitääkö tehdä myös sairaalaympäristössä sekä vanhainkodissa harjoittelut? Mikä tilanne vuonna 2023?
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen harkka pitää tehdä paikassa, jossa on perushoitoa ja lääkehoitoa. Ei ole väliä onko vammaisia, vanhuksia tai jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäisenä vuonna on pakko käydä päiväkodissa, sairaalassa ja vammaisten kanssa harjoittelut.
Vasta toisena vuonna käydään vain oman erikoistumisen harjoitteluita.
Kaikki harjoittelut pitää saada suoritettua hyväksytysti. Muistan kun yhdeltä opiskelijalta loppui koko koulutus kun sai tarpeeksi huonoa palautetta sairaalasta.
Ei kyllä oo mitään tämmöistä ollu moneen vuoteen 😂 Ei oo pakko käydä päiväkodissa eikä sairaalassa tai vammaisten kanssa. Mä suoritin kaos näytöt osaamisalan puolella eli meni kaksi harkkaa yhdellä kertaa, hyton kävin vanhusten asumispalveluyksikössä. En oo käynyt päiväkodissa, sairaalassa tai vammaisten puolella.
Vierailija kirjoitti:
Mä valmistuin juuri. Olet hiukan vanhentunutta tietoa saanut tässä ketjussa.
Ensimmäisenä vuonna oli hyvinvoinnin ja toimintakyvyn edistämisen (entinen sairaalaharkka) sekä kasvun ja osallisuuden edistäminen (entinen päiväkotiharkka), minä tein molemmat vammaispalveluissa, hyton vammaisten palveluasumisessa (2,5kk) ja kasvun ja osallisuuden edistämisen kehitysvammaisten päivätoiminnassa.( 2kk) Nykyään ei ole mitään pakkoa mennä päiväkotiin tai sairaalaan tai vanhainkotiin, jos ei halua.
Valinnaisen tein kotihoidossa, (6vko) koska halusin kokeilla jotain erilaista.Toisena vuonna hypättiin erikoistumisalalle joka itselläni oli päihde- ja mielenterveystyö, ensimmäisen harkan tein päijdenuorille tarkoitetussa lastensuojelulaitoksessa, jossa minuun tykästyttiin ja sain oppisopimuspaikan ja samalla tiellä olen edelleen valmistumisen jälkeen, nyt vakituisena.
Onpa typeriä nuo uudet nimet harjoittelujaksoille. Kamalan pitkiä ja kömpelöitä, eivätkä kerro kenellekään, mitä ne sisältävät. Ja kuitenkin niistä puhutaan arkikielessä entisillä nimillä, kuten päiväkotiharkka, sairaalaharkka yms.
Jos on kiinnostut työllistymään varhaiskasvatukseen niin pitääkö tehdä myös sairaalaympäristössä sekä vanhainkodissa harjoittelut? Mikä tilanne vuonna 2023?