Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kukaan jättänyt ensiasuntoaan vuokralle sijoitusasunnoksi?

Vierailija
30.01.2022 |

asun tällä hetkellä ensiasunnossani jonka ostin viime vuonna, kaksio lähiössä. Tykkään tästä todella paljon, mutta en toisaalta näe itseäni asumassa tässä vuosikausia, jossain vaiheessa jos tulee perheenlisäystä tai muutan puolison kanssa yhteen hankin mielummin vähintään kolmion. Mutta toisaalta en haluaisi tästä luopuakaan.

Niinpä olen ajatellut sellaista ratkaisua, että jättäisin tämän asunnon vuokralle sijoitusasunnoksi ja hakisin uuden asuntolainan uutta asuntoa varten (mahdollisesti puolison kanssa), ja näillä vuokratuloilla sitten maksaisin tämän lainan lyhennyksiä ja vastikkeita.

Toki riskejä on, että asunto olisi tyhjillään pitkiä aikoja, mutta toisaalta pankista saa lyhennysvapaata.

Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole.

Olet uniikki lumihiutale.

Vierailija
2/24 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika yleistähän tuo oli aikoinaan. Nykyisellä vuokramarkkinalla voi tosin olla vaikeampi saada pankki suostumaan tuohon kuvioon ellei sinulla ole muita tuloja tai omaisuutta joilla kattaa riskiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myy mulle mikäli hyvällä paikalla ja tiedossa ei isoja remontteja.

Vierailija
4/24 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukko39 kirjoitti:

Ei ole.

Heh heh, oot hauska.

Halusin kuulla palstalaisten kokemuksia, en kysynyt että onko KENELLÄKÄÄN kokemusta tällaisesta.

Vierailija
5/24 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myy mulle mikäli hyvällä paikalla ja tiedossa ei isoja remontteja.

En ole myymässä ainakaan ennen kuin olen tässä kaksi vuotta asunut, kun silloin voin myydä asunnon verovapaasti, mutta odotan kyllä huomattavasti pidemmän aikaa arvonnousua jos en jätä vuokralle.

-AP

Vierailija
6/24 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika yleistähän tuo oli aikoinaan. Nykyisellä vuokramarkkinalla voi tosin olla vaikeampi saada pankki suostumaan tuohon kuvioon ellei sinulla ole muita tuloja tai omaisuutta joilla kattaa riskiä.

Omistan osan toisesta asunto-osakkeesta jota on käytetty tämän asunnon vakuutena. Ideana oli, että asuisin tässä niin pitkään että olisin maksanut lainaa pois vakuuden verran, ja sitten käyttäisin tuota toista asuntoa vakuutena taas uudessa asuntolainassa.

Tällä hetkellä on vuokralaisten markkinat, ja moni sijoittaja myy asuntojaan pois. Mutta tilanne voi olla eri muutaman vuoden päästä.

Vierailija
7/24 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ukko39 kirjoitti:

Ei ole.

Heh heh, oot hauska.

Halusin kuulla palstalaisten kokemuksia, en kysynyt että onko KENELLÄKÄÄN kokemusta tällaisesta.

Silti omassa avausviestissäsi :

"Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta?"

Vierailija
8/24 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan. Ei koskaan.

Vierailija
9/24 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ollut enää kyse ensiasunnosta, mutta muuten päädyin aika vastaavaan päätökseen. Tuntuu turvalliselta ajatella että minulla on tuttu koti johon palata mikäli yhteisasuminen kumppanin kanssa ei onnistukaan. Osasyynä oli tosin myös se että ennustan tuon asunnon nostavan tulevaisuudessa arvoaan, joten uskon sen olevan hyvä sijoitus pitemmällä tähtäimellä. Minulla tosin oli jo iso osa lainasta maksettu, joten sinun tilanteessasi joutuu varmasti laskemaan aika paljon tarkemmin minkälaisen uuden lainan pankki myöntää.

Vierailija
10/24 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, laitoin kaksioni Tampereella (hyvällä paikalla) vuokralle vuokranvälitysfirman kautta. 

Ottivat toki aluksi välityspalkkion joka taisi muistaakseni vastata melko lailla kuukauden vuokraa (hoitivat näytöt, luottotietojen ja suositusten tarkastukset ja sitten suosittelivat minulle heidän mielestään parasta vuokralaista) ja muutama kymppi kuussa menee heille että ovat vuokralaisen yhteyshenkilönä mutta kerrassaan loistava diili; vuokra tulee tasaisesti tilille joka kuukausi (sopimukseen firman kanssa sisältyi vuokratakuu eli jos vuokralainen ei maksa firmalle niin minä saan silti vuokran kunnes ko. vuokralainen saadaan ulos asunnosta ja uusi tilalle.

En aio muuttaa enää takaisin Tamperellee, katsotaan kun arvo vielä nousee hetken aikaa ja voi olla että parin vuoden jälkeen tästä myyn.

Vierailija
11/24 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ukko39 kirjoitti:

Ei ole.

Heh heh, oot hauska.

Silti omassa avausviestissäsi :

"Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta?"

Anna nyt jo olla, ap nosti mielenkiintoisen aiheen vaikka sen kysymyksen sitten olisikin voinut muotoilla niin etteivät pilkunn*******at pääse yhtä paljoa pätemään. T.Eri

Vierailija
12/24 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omistan osan toisesta asunto-osakkeesta jota on käytetty tämän asunnon vakuutena. Ideana oli, että asuisin tässä niin pitkään että olisin maksanut lainaa pois vakuuden verran, ja sitten käyttäisin tuota toista asuntoa vakuutena taas uudessa asuntolainassa.

Tällä hetkellä on vuokralaisten markkinat, ja moni sijoittaja myy asuntojaan pois. Mutta tilanne voi olla eri muutaman vuoden päästä.

Juuri noin se asuntosijoittaminen lähtee liikkeelle, voit ostaa uusia asuntoja ja käyttää vanhoja niiden uusien lainanvakuutena ja asunnoista saatavalla vuokratuotolla sitten maksaa velkoja pois. Riskinä tuossa on lähinnä se että mikäli vuokratuotto ei kata lainamenoja tai tulee yllättäviä kustannuksia joiden kattamiseen ei löydy pääomaa niin joudut ehkä realisoimaan omaisuutta ja realisointi voi olla tappiollista. 

Vierailija
13/24 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidin omaa kaksiotani vuokralla muutaman vuoden sen jälkeen kun perheellistyttyä oli ollut itse tarve muuttaa isompaan Helsingissä. Totesin, että tuotto oli heikkoa verrattuna muihin sijoitusinstrumentteihin ja vuokralaisten kanssa oli aina jotain puuhaa. Myin pois. Tein yli 100 000 voittoa verrattuna siihen mitä siitä aikanani maksoin. Helsingissä ainakaan se vuokratuotto itsessään ei ole minkään vertaa verrattuna asuntojen arvojen nousuun.

Vierailija
14/24 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaksi edellistä asuntoani vuokralla, toisen on vuokralainen jo maksanut, toisesta on vielä lainaa + tietysti tästä missä asun - ostin kokonaan velalla.

En ole muutanut puolison kanssa yhteen missään vaiheessa, olen vain itse muutanut. Kun lainoista on osa maksettu, on helppo saada uutta lainaa kun on kaksi tai kolme asuntoa vakuutena.

Vierailija
15/24 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäine Koti oli pieni yksiö, seuraava 50m2 kaksio ja nyt asun kolmiossa. Kaikki vanhat kodit olen pitänyt sijoitusasuntoina. Olen aika tarkkaan valinnut hyviä taloyhtiöitä (alhainen vastike), keskeiseltä paikalta ja rempannut ne sillä tavalla, että molempiin on löytynyt pitkäaikaiset vuokralaiset.

Asun siis Helsingissä, joten kantakaupungin arvonnousu on lisännyt omaa varallisuutta ihan kivasti.

Sijoitusasuntoa kannattaa siis tarkastella kriittisesti, onko se sellainen, että sen omistaminen on järkevää sijoitusmielessä. Onko lähiaikoina tulossa isoja remppoja, ollaanko alueelle suunnittelemassa jotain arvoa alentavaa vai kenties nostavaa.

Vierailija
16/24 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaan pystyt maksamaan lainan ja kulut huonompinakin aikoina, niin anna mennä. Itselläni on nyt viisi asuntoa ja mökki, joka sekin menee vuosivuokralle tänä vuonna, kun en itse käytä. Käytän myös tuon kahden vuoden asumisen heti hyväkseni, eli ostan uuden kohteen joka kolmas vuosi, remppaan sen ja laitan vuokralle jne. Velkaa en ota, vaan ostan halpoja kohteita käteisellä niin, että se raha, mikä noista tulee menee aina uuteen. Haen näillä kassavirtaa, en arvonnousua. Toki kannattaa ostaessa tinkiä kohde alle käyvän hinnan, mikä on helppoa ja rempata omana työnä ja edullisesti. Jollain pieksämäen yksiölläkin voi saada näin 5000€ hinnannousun ja kuitenkin 250€ kuussa kassavirtaa. Tarkka pitää olla siinä mitä ostaa, sillä tili tehdään aina ostaessa.

Vierailija
17/24 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ollut enää kyse ensiasunnosta, mutta muuten päädyin aika vastaavaan päätökseen. Tuntuu turvalliselta ajatella että minulla on tuttu koti johon palata mikäli yhteisasuminen kumppanin kanssa ei onnistukaan. Osasyynä oli tosin myös se että ennustan tuon asunnon nostavan tulevaisuudessa arvoaan, joten uskon sen olevan hyvä sijoitus pitemmällä tähtäimellä. Minulla tosin oli jo iso osa lainasta maksettu, joten sinun tilanteessasi joutuu varmasti laskemaan aika paljon tarkemmin minkälaisen uuden lainan pankki myöntää.

Joo, tarkoituksenani onkin asua tässä sen aikaa, että lainaa saan maksettua pois hyvin. Jos ansiotuloni eivät nouse paljon, niin en usko, että saan hirveästi isompaa lainaa uutta asuntoa varten jos yksin haen.

-AP

Vierailija
18/24 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri noin se asuntosijoittaminen lähtee liikkeelle, voit ostaa uusia asuntoja ja käyttää vanhoja niiden uusien lainanvakuutena ja asunnoista saatavalla vuokratuotolla sitten maksaa velkoja pois. Riskinä tuossa on lähinnä se että mikäli vuokratuotto ei kata lainamenoja tai tulee yllättäviä kustannuksia joiden kattamiseen ei löydy pääomaa niin joudut ehkä realisoimaan omaisuutta ja realisointi voi olla tappiollista. 

Jep, riskejä on aina. Tavoitteenani ei ole kuitenkaan usean sijoitusasunnon osto, vaan ainakin alkuun lähinnä vain jättää tämä nykyinen asunto sijoitusasunnoksi tulevaisuuden turvaksi.

Olen siis varautunut siihen, että yllättäviä kustannuksia tulee. En usko että mun kärsivällisyys ja mielenterveys kestäisi useamman sijoitusasunnon kanssa keplottelun.

Vierailija
19/24 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidin omaa kaksiotani vuokralla muutaman vuoden sen jälkeen kun perheellistyttyä oli ollut itse tarve muuttaa isompaan Helsingissä. Totesin, että tuotto oli heikkoa verrattuna muihin sijoitusinstrumentteihin ja vuokralaisten kanssa oli aina jotain puuhaa. Myin pois. Tein yli 100 000 voittoa verrattuna siihen mitä siitä aikanani maksoin. Helsingissä ainakaan se vuokratuotto itsessään ei ole minkään vertaa verrattuna asuntojen arvojen nousuun.

Jep. En odottaisi mitään isoa vuokratuottoa tältä asunnolta. Maksan nyt lyhennystä ja vastiketta suunnilleen sen verran mitä tällaisesta kämpästä saisi maksimissaan vuokraa tässä markkinatilanteessa.

Mikäli vuokra kattaisi kulut ja olisi plus-miinus-nolla, olisin ihan tyytyväinen. Eikä edes haittaisi maksaa omasta pussista kuukausittain erotusta, kun ajattelen sen niin, että jokainen lainalyhennys on kuitenkin kotiin päin, ja arvonnousu tulee siinä sivussa.

-AP

Vierailija
20/24 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä mieheni ja minun ensiasunnot jäivät vuokralle kun ostettiin yhteinen koti. Mitä haluaisit tietää?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä seitsemän