Kuka taikka mikä hyötyy kauppojen sunnuntaiaukioloajoista?
Mitä negatiivista tai positiivista taloudessamme ja yhteiskunnassamme tapahtuisi, jos hypättäisiin askel taaksepäin ja kaupat olisivat sunnuntaisin kiinni ja lauantaisinkin avoinna vain iltapäivään.
Itse uskoisin, että voisi olla jopa työllisyyttä kasvattava vaikutus, sillä silloin pienillä yrityksillä olisi paremmat mahdollisuudet kilpailla isojen kanssa.
Yhteiset vapaat viikonloput voisivat heijastua positiivisesti myös matkailu- ja ravintola-alalle, koska ihmisillä olisi ne yhteiset vapaat.
Kommentit (18)
Vai voisko kaikkien liksa olla parempi, kun kaupan ei tarvitsisi maksaa niin paljon palkkoja? Myyntiä ei mun laskutavan mukaan voi tulla sen enempää kuin ihmisillä on varaa ostaa. Tuskin kukaan jättäisi ostamatta sen takia, että kauppa ei olisi sunnuntaina auki.
Matkailu- ja ravintoala-alan väki ei ansaitse sunnuntaivapaita ja yhteistä aikaa perheen kanssa?
Itse olisi n hyötynyt sunnuntaiaukiolosta vosituhanne vaihteessa kun ajelin su-iltana työpaikkakunnalle... ei olisi tarvinnut roudata eväitä maanantaiksi mukana kun olisi voinut käydä matkalla kaupassa.
Olen kaupantäti ja minä hyödyn tuplapalkan muodossa.
Mieheni on kuljetusalalla ja joka tapauksessa sunnuntaisinkin töissä niin se niistä yhteisistä vapaista.
Mielestäni kauppojen aukioloajat tulisi vapauttaa täysin. Ap:n aloitus on ihan p*skaa.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 13:01"]
Matkailu- ja ravintoala-alan väki ei ansaitse sunnuntaivapaita ja yhteistä aikaa perheen kanssa?
Itse olisi n hyötynyt sunnuntaiaukiolosta vosituhanne vaihteessa kun ajelin su-iltana työpaikkakunnalle... ei olisi tarvinnut roudata eväitä maanantaiksi mukana kun olisi voinut käydä matkalla kaupassa.
[/quote]
Toki kaikki sen ansaitsisivat, lääkärit ja sairaanhoitajatkin, mutta matkailuala painottuu muutenkin "vapaa-aikaan". Kaikkea sen sijaan ei ole pakko tehdä sunnuntaina. Eikä ihmisiä opettaakaan siihen.
Moni mielellään sunnuntaityötä tuplapalkalla tekevä menettäisi aika paljon rahaa. Olisi jo aika hylätä ajatus, että sunnuntaina JOUDUTAAN töihin aina jotenkin vastentahtoisesti.
Turha sääntely ei kuulu nykyaikaiseen yhteiskuntaan. Kauppiaan pitää itse saada päättää, pitääkö kauppansa auki sunnuntaina, pitääkö sen auki maanantaina, pitääkö tiistaina jne. Hän tuntee asiakkaidensa tarpeet parhaiten, ja yrittäjänä hänellä on lupa ottaa riski ja kokeilla uudenlaisiakin aukioloaikoja, jos hän niin haluaa. Mikä kukaan meistä on kieltämään yrittäjän oikeutta harjoittaa kaupankäyntiä? En ymmärrä ajatusta.
Miksi kauppojen pitäisi olla joka seitsemäs päivä kiinni? Ihmiset elävät hyvin erilaista arkea verrattuna siihen aikaan, kun kaupat vielä olivat sunnuntaisin kiinni. Ihan syystä ne on avattu, sillä työ tulee tulevaisuudessa muuttumaan vielä enemmän 24/7 -ajattelulle perustuvaksi. Sinun pyhäsunnuntaisi ei ole kaikille ehdoton vapaa, eikä siinä ole mitään järkeä, että yhteiskunta "pysäytetään" välillä ilman syytä. Joillain ihmisillä ei ole mahdollisuutta käydä kaupassa kun vain sunnuntaisin. Sitä paitsi sunnuntaivapaa on hyvin vanhanaikainen ajattelutapa ja perustuu kristinuskon lepopäivään. Ateistille sunnuntai on samanlainen päivä kuin maanantaikin. Jos kauppa käy niin käyköön, jotkut haluavat pitää liikkeensä silloin auki, niin miksi heiltä tulisi se kieltää? Eiköhän meillä ole ihan tarpeeksi rajoituksia valtion puolelta ennestäänkin.
Matkailu- ja ravintola-ala nimenomaan kaipaa tuekseen aukiolevia kauppojakin. Jos nyt oikeasti mietitään kansantalouden kannalta, eli että Suomeen tulisi ulkopuolelta turisteja, emmekä vain keskenämme täällä matkailisi tykkimuseosta toiseen.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 13:05"]
Turha sääntely ei kuulu nykyaikaiseen yhteiskuntaan. Kauppiaan pitää itse saada päättää, pitääkö kauppansa auki sunnuntaina, pitääkö sen auki maanantaina, pitääkö tiistaina jne. Hän tuntee asiakkaidensa tarpeet parhaiten, ja yrittäjänä hänellä on lupa ottaa riski ja kokeilla uudenlaisiakin aukioloaikoja, jos hän niin haluaa. Mikä kukaan meistä on kieltämään yrittäjän oikeutta harjoittaa kaupankäyntiä? En ymmärrä ajatusta.
[/quote]
Täyttä asiaa. Jos Suomessa olisi totuttu siihen, että henkilöautolla saa ajaa tiettyyn aikaan tiettyinä päivinä, niin vapaita autoiluaikoja vastustettaisiin ankarasti. Älkää naurako. Kova oli parku silloinkin, kun radiosta alkoi tulla ohjelmaa 24/7 ja televisioista aamulähetyksiä.
Olen kaupantäti (järkyttävä sana muuten) ja sunnuntaityön hyöty on pienempi kuin siitä koituva haitta. Pienen koululaisen yksinhuoltajana viettäisin kaikki illat ja viikonloput mieluummin lapsen kanssa kuin töissä. Lisät on loppujen lopuks niin pieniä, ettei niillä mitenkään pysty korvaamaan aikaa lapsen kanssa, saati että palkkais hoitajan.
keneltä se sunnuntai aukiolo olisi pois?
Ostovoima alenee, kun työntekijöillä on entistä vähemmän rahaa.
Joku saattaa lisäksi joutua vielä sossunluukulle.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 13:16"]Olen kaupantäti (järkyttävä sana muuten) ja sunnuntaityön hyöty on pienempi kuin siitä koituva haitta. Pienen koululaisen yksinhuoltajana viettäisin kaikki illat ja viikonloput mieluummin lapsen kanssa kuin töissä. Lisät on loppujen lopuks niin pieniä, ettei niillä mitenkään pysty korvaamaan aikaa lapsen kanssa, saati että palkkais hoitajan.
[/quote]
Luulis että saat sunnuntaivuorot suht helposti vaihdettua/annettua pois tuplapalkkaa halajaville.
Sunnuntai ilta on just paras kauppapäivä. Tosin pitää hakee sellasta mikä säilyy pitkään hyvänä. Kaupat täyttää joskus ma-ti. Ostan kerralla viikonruoat. Sillein ettei tartte käydä loppuviikon aikana.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 13:16"]Olen kaupantäti (järkyttävä sana muuten) ja sunnuntaityön hyöty on pienempi kuin siitä koituva haitta. Pienen koululaisen yksinhuoltajana viettäisin kaikki illat ja viikonloput mieluummin lapsen kanssa kuin töissä. Lisät on loppujen lopuks niin pieniä, ettei niillä mitenkään pysty korvaamaan aikaa lapsen kanssa, saati että palkkais hoitajan.
[/quote]
miksi sitten teet sunnuntaivuoroja? Kyllä haluavia löytyy...
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 13:21"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 13:16"]Olen kaupantäti (järkyttävä sana muuten) ja sunnuntaityön hyöty on pienempi kuin siitä koituva haitta. Pienen koululaisen yksinhuoltajana viettäisin kaikki illat ja viikonloput mieluummin lapsen kanssa kuin töissä. Lisät on loppujen lopuks niin pieniä, ettei niillä mitenkään pysty korvaamaan aikaa lapsen kanssa, saati että palkkais hoitajan. [/quote] Luulis että saat sunnuntaivuorot suht helposti vaihdettua/annettua pois tuplapalkkaa halajaville.
[/quote]
Niinhän sitä luulis. Tekijöitä vuoroille olisi, mutta pomo ei anna vaihtaa koska "pitää olla tasapuolinen" eli kaikkien pitää tehdä tasapuolisesti iltaa ja viikonloppua ihan sama mikä on elämäntilanne ja minkälaista vuoroa haluaa tehdä pl. pienellä sopimuksella olevat opiskelijat.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 13:27"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 13:21"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 13:16"]Olen kaupantäti (järkyttävä sana muuten) ja sunnuntaityön hyöty on pienempi kuin siitä koituva haitta. Pienen koululaisen yksinhuoltajana viettäisin kaikki illat ja viikonloput mieluummin lapsen kanssa kuin töissä. Lisät on loppujen lopuks niin pieniä, ettei niillä mitenkään pysty korvaamaan aikaa lapsen kanssa, saati että palkkais hoitajan. [/quote] Luulis että saat sunnuntaivuorot suht helposti vaihdettua/annettua pois tuplapalkkaa halajaville.
[/quote]
Niinhän sitä luulis. Tekijöitä vuoroille olisi, mutta pomo ei anna vaihtaa koska "pitää olla tasapuolinen" eli kaikkien pitää tehdä tasapuolisesti iltaa ja viikonloppua ihan sama mikä on elämäntilanne ja minkälaista vuoroa haluaa tehdä pl. pienellä sopimuksella olevat opiskelijat.
[/quote]
Yleensä olisi järkevää antaa työntekijöiden vaihtaa keskenään vuoroja, mutta kaikissa työpaikoissa se ei toimi.
Ensin Martta luopuu lauantaivuorostaan ja sopii että Tuula tekee sen. Sitten Tuula haluaakin lähteä samoille festareille kuin Martta, ja pyytää Berttaa tekemään lauantaivuoron. Bertta suostuu, mutta tulee hänkin toisiin aatoksiin vielä samalla viikolla, ja pyytää Kertun tilalleen. Kerttu sanoo joo joo, mutta kun lauantai koittaa, hän saikuttaa. Ja työnantajaa vituttaa, koska aina käy niin, että festariviikonlopun vuorot vaihdetaan Kertulle, ja joka helvetin kerta Kerttu saikuttaa ja työ jää tekemättä.
Mikä oli tarinan opetus? Työnantaja päättää, että enää yhtään työvuoroa eivät työntekijät saa keskenään vaihtaa.
Kassatäti hyötyy kun saa hyvän liksan