Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

APUA 17v huomenna ekaa kertaa pankkiin, neuvoja parissa asiassa!!

Vierailija
03.06.2015 |

Eli siis, huomenna pitäisi yksin mennä avaamaan uusi pankkitili ja siihen hommata kortti, kun kesätyö alkaa heinäkuussa. Tämän voin käsittääkseni siis tehdä itse ilman huoltajan erillistä lupaa tai läsnäoloa, vai? Miten tuo käytännössä hoituu, joudunko ottamaan vuoronumeron ja siitäkö luukulle vai johonkin ihan "huoneeseen"? Kuinka virallista tuo pankissa asiointi on? Saanko heti itselleni sen tilin käyttöön, ja kortti tulee sitten postissa myöhemmin? Maksaako tuo pankissa käynti/tilin avaaminen? Jännittää hirveästi, vaikken edes tiedä miksi:D oisitteko kilttejä ja vastaisitte!

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up! voisko joku nopeasti auttaa:)

Vierailija
2/28 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö sä tarvii alaikäisenä huoltajien luvat? Mut selviit kyllä, varsinkin kun ne näkee et oot nuori.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et ole varannut aikaa etukäteen , kävelet pankkikonttorin info-tiskille ja sanot että haluaisit avata tilin. Infon ihminen kertoo sinulle mitä teet ja minne menet. Jos info-tiskille on vuoronumero, otat vuoronumeron.

Vierailija
4/28 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat vuoronumeron, joo. Henkkari mukaan, siellä virkailija sit tietää, mitä papereita täytetään jne.

Vierailija
5/28 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota vuoronumero jos semmoinen masiina on käytössä. Jos on vaihtoehtoja niin joku "kassapalvelut" tms. Tiskillä kyllä neuvovat :). Henkkari mukaan.

Vierailija
6/28 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista, mutta eikös olekin niin että yli 15vuotias saa avata tilin itse tienaamiaan rahoja varten? Entä maksaako se, olis noloa jonottaa vuoronumeron kanssa ja sit kertoa asia ja tajuta, ettei ole rahaa jolla maksaa..

Vierailija
7/28 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 21:48"]Kiitos vastauksista, mutta eikös olekin niin että yli 15vuotias saa avata tilin itse tienaamiaan rahoja varten? Entä maksaako se, olis noloa jonottaa vuoronumeron kanssa ja sit kertoa asia ja tajuta, ettei ole rahaa jolla maksaa..
[/quote]

Ei maksa mitään. Tuosta ikärajasta en osaa sanoa mitään, löytyisikö pankin sivulta googlettamalla?

Vierailija
8/28 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 21:48"]Kiitos vastauksista, mutta eikös olekin niin että yli 15vuotias saa avata tilin itse tienaamiaan rahoja varten? Entä maksaako se, olis noloa jonottaa vuoronumeron kanssa ja sit kertoa asia ja tajuta, ettei ole rahaa jolla maksaa..
[/quote]
Tarviit vanhemmat mukaan. Itse joskus alaikäisenä kun avasin pankkitilin niin vanhempien lupa tarvittiin.
M-96

Vierailija
9/28 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.op.fi/op/henkiloasiakkaat/opastus/alaikaisen-pankkiasiat?cid=151752053&srcpl=3

Tämän mukaan vanhemmat tarvitaan mukaan tilin avaamiseen jos on alaikäinen -8

Vierailija
10/28 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]
Kyllä saa. Ei maksa.
Parasta olisi varata aika. Soita sinne

Vierailija
11/28 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos taas vastauksista, mutta aika varma olen kuulleeni yhteiskuntaopin tunneilla, että yli 15v saa omia ansiotuloja varten avata tilin. Nordeaan olen siis menossa, ja sivuillakin luki, että pääsääntöisesti tarvitaan huoltajan lupa, mutta yli 15v saa ansiotuloja varten avata käyttötilin ja määrätä itsenäisesti, kellä on siihen käyttöoikeus. Luki myös, että visa electronin liittäminen ja tilin avaus ilmaista alle 18vuotiaalle. Tämähän kuulostaa siis ihan järkevältä.

Vierailija
12/28 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 21:52"]https://www.op.fi/op/henkiloasiakkaat/opastus/alaikaisen-pankkiasiat?cid=151752053&srcpl=3

Tämän mukaan vanhemmat tarvitaan mukaan tilin avaamiseen jos on alaikäinen -8
[/quote]

Tuollakin lukee ennen pikkuotsikkoa "lahja lapselle", että yli 15v saa itsenäisesti avata..

Vierailija
13/28 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 21:48"]

Ota vuoronumero jos semmoinen masiina on käytössä. Jos on vaihtoehtoja niin joku "kassapalvelut" tms. Tiskillä kyllä neuvovat :). Henkkari mukaan.

[/quote]

Kyllähän me kassassa neuvotaan oikeaan paikkaan mutta paikkana se on kyllä täysin väärä. Monesti ihmiset ovat suuttuneet, kun en kassalla voi avata uutta tiliä, verkkopankkitunnusta tjms. "ihan pientä hommaa" kun "eikö siihen mee ihan vaan vähän aikaa".

Suosittelen etenkin pk-seudulla varaamaan etukäteen ajan. Sen voi tehdä yleensä ihan omasta verkkopankista :)

Vierailija
14/28 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta huppu päähän ja kirves käteen ja potkaiset oven sisään ja huudat " tili auki perkele mulle ja heti!! Saatana!!!" Siitä se homma lähtee etenemään.

Vierailija
15/28 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

15 vuotta täyttänyt saa avata omia ansiotulojaan ym. varojaan varten tilin, johon huoltajilla ei ole käyttöoikeuksia. En ole varma, saako tiliä kuitenkaan perustaa ilman huoltajien lupaa. Varmaan valtakirja kannattaisi ainakin ottaa.

Vierailija
16/28 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 21:57"]

Kiitos taas vastauksista, mutta aika varma olen kuulleeni yhteiskuntaopin tunneilla, että yli 15v saa omia ansiotuloja varten avata tilin. Nordeaan olen siis menossa, ja sivuillakin luki, että pääsääntöisesti tarvitaan huoltajan lupa, mutta yli 15v saa ansiotuloja varten avata käyttötilin ja määrätä itsenäisesti, kellä on siihen käyttöoikeus. Luki myös, että visa electronin liittäminen ja tilin avaus ilmaista alle 18vuotiaalle. Tämähän kuulostaa siis ihan järkevältä.

[/quote]

Muista pyytää pankkitunnukset, ne muistaakseni saa Nordeassa alaikäinen, kun on palkkatuloja, muuten ei. En ole kyllä varma pitääkö pankkitunnuksia varten olla kuitenkin vanhemmat mukana, vaikka ne saisitkin jo nyt. Nämä säännöt on joskus liian monimutkaisia jopa aikuiselle.

Mutta on nyt pakko vielä ihmetellä, että kuin sulla ei ole pankkitiliä? Yleensä jo vastasyntyneelle sellainen avataan. Ja, kun on pankkitili, niin yleensä jo n. 12-vuotiaana saadaan Electron-kortti, niin miten on sulla mennyt ohi tämä?

Vierailija
17/28 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 22:07"][quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 21:57"]

[/quote]

Muista pyytää pankkitunnukset, ne muistaakseni saa Nordeassa alaikäinen, kun on palkkatuloja, muuten ei. En ole kyllä varma pitääkö pankkitunnuksia varten olla kuitenkin vanhemmat mukana, vaikka ne saisitkin jo nyt. Nämä säännöt on joskus liian monimutkaisia jopa aikuiselle.

Mutta on nyt pakko vielä ihmetellä, että kuin sulla ei ole pankkitiliä? Yleensä jo vastasyntyneelle sellainen avataan. Ja, kun on pankkitili, niin yleensä jo n. 12-vuotiaana saadaan Electron-kortti, niin miten on sulla mennyt ohi tämä?
[/quote]

Haha, kyllä mulla tili on, mutta sinne on nyt vanhemmat säästellyt jotai rahoja, jotka saan kun valmistun ensi vuonna lukiosta.. ja siihen ei tosiaan ole tullut sitä korttia siis siksi hankittua, ja viime kesän 300e kesätöistä meni sille tilille, mutta äiti nosti ne omalta tililtään mulle käteisellä, ja ne mun tienaamat 300 jäi sinne tilille säästöön.. Tavallaanhan mä voisin myös tuohon tilille vain käydä ottamassa kortin, mutta siihenkin tarvittaisiin pankissa käynti, joten miksi en samalla avaisi täysin uutta tiliä!

Vierailija
18/28 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 22:09"]

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 22:07"][quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 21:57"] Kiitos taas vastauksista, mutta aika varma olen kuulleeni yhteiskuntaopin tunneilla, että yli 15v saa omia ansiotuloja varten avata tilin. Nordeaan olen siis menossa, ja sivuillakin luki, että pääsääntöisesti tarvitaan huoltajan lupa, mutta yli 15v saa ansiotuloja varten avata käyttötilin ja määrätä itsenäisesti, kellä on siihen käyttöoikeus. Luki myös, että visa electronin liittäminen ja tilin avaus ilmaista alle 18vuotiaalle. Tämähän kuulostaa siis ihan järkevältä. [/quote] Muista pyytää pankkitunnukset, ne muistaakseni saa Nordeassa alaikäinen, kun on palkkatuloja, muuten ei. En ole kyllä varma pitääkö pankkitunnuksia varten olla kuitenkin vanhemmat mukana, vaikka ne saisitkin jo nyt. Nämä säännöt on joskus liian monimutkaisia jopa aikuiselle. Mutta on nyt pakko vielä ihmetellä, että kuin sulla ei ole pankkitiliä? Yleensä jo vastasyntyneelle sellainen avataan. Ja, kun on pankkitili, niin yleensä jo n. 12-vuotiaana saadaan Electron-kortti, niin miten on sulla mennyt ohi tämä? [/quote] Haha, kyllä mulla tili on, mutta sinne on nyt vanhemmat säästellyt jotai rahoja, jotka saan kun valmistun ensi vuonna lukiosta.. ja siihen ei tosiaan ole tullut sitä korttia siis siksi hankittua, ja viime kesän 300e kesätöistä meni sille tilille, mutta äiti nosti ne omalta tililtään mulle käteisellä, ja ne mun tienaamat 300 jäi sinne tilille säästöön.. Tavallaanhan mä voisin myös tuohon tilille vain käydä ottamassa kortin, mutta siihenkin tarvittaisiin pankissa käynti, joten miksi en samalla avaisi täysin uutta tiliä!

[/quote]

Tilin saat avata omille palkkatuloillesi, mutta korttia tai verkkopankkia et saa käyttöösi ilman huoltajiesi lupaa. Kuitenkin koska sinulla on jo tili, ei pankki välttämättä suostu avaamaan uutta tiliä sen olemassa olevan rinnalle. Ei siinä varsinaisesti ole mitään "järkeä".

Vierailija
19/28 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilin saa avata ansiotuloja varten vaikka olisit alaikäinen ilman vanhempien lupaa.Tällöin tarvitset työtodistuksen.Joihinkin pankkeihin kannattaa varata aika joissakin onnistuu tiskillä. Tilin avaus ei maksa mitään.Ota mukaan virallinen henkkari.Kela,opiskelukortti ei käy.t.pankkilaisen puoliso

Vierailija
20/28 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 22:22"]Tilin saa avata ansiotuloja varten vaikka olisit alaikäinen ilman vanhempien lupaa.Tällöin tarvitset työtodistuksen.Joihinkin pankkeihin kannattaa varata aika joissakin onnistuu tiskillä. Tilin avaus ei maksa mitään.Ota mukaan virallinen henkkari.Kela,opiskelukortti ei käy.t.pankkilaisen puoliso
[/quote]

Huoh, eihän mulla mitään työtodistusta vielä ole kun ne työt on vasta aluillaan, ja todistuksenhan yleensä saa vasta töiden loputtua, ja mikä tarve silloin enää on tilin avaamiselle?? voi piru kun on tehty taas vaikeaksi, ei yhtään tekisi mieli alkaa soittelemaan ja odottelemaan tunniksi että saa puhelimessa puhua 5min

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yksi