Mitä kuluja tulee yliopisto-opiskelusta?
Opintotarvikkeet? Terveydenhoitomaksut? Tarvitseeko kuinka laadukkaan/kalliin tietokoneen? Jääkö verkostoituminen, jos ei ole rahaa osallistua bileisiin? Millaisia kuukausibudjetteja teillä on ollut?
Kiitos, jos joku viitsii neuvoa? :)
Kommentit (22)
Pakollinen jäsenmaksu sisältää terveydenhuollon. Läppärin on eduksi. Joissakin yliopistoissa on läpärilainaamoja, mutta hyvä on olla oma, ei tarvitse olla kallis. Lounas on halpa. Kuluja lähinnä asumisesta, ja siihenkin saa tukea.
Noi yllämainitut nyt aluksi. Jos asut vanhemmilla tulee halvemmaksi.
Eka puolivuotta noi bileet voi olla tärkeitä verkostoitumisen kannalta, älä ryyppää ni ei oo kallista.
Jos pystyy tekeen töitä ohessa niin srkin auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Eka puolivuotta noi bileet voi olla tärkeitä verkostoitumisen kannalta, älä ryyppää ni ei oo kallista.
Jos pystyy tekeen töitä ohessa niin srkin auttaa.
En ole käynyt yhdessäkään bileissä eikä ole tarvinnut verkostoitua. Oman alani töitä olen koko ajan saanut ilman näitäkin.
Riippuu siitä, mitä opiskelee. Jos vaaditaan harjoittelua ulkomailla tai sellaisia opintojaksoja, joita joutuu itse kustantamaan, tulee heti lisähintaa verrattuna siihen, että koko tutkinnon voisi suorittaa ensimmäkseen monimuotona tai kotikaupungin yliopistossa, ja opiskelu olisi pääasiassa luentoja ja kirjantenttejä .
Aika paljon tuli kaikkia pieniä maksuja tuli, kun nuori aloitti opiskelut yliopiston.
Yhts, ylioppilaskunta, sitten oli jotain muita pieniä maksuja. Läppäri pitää olla ja hyvät kuulokkeet.
Jonkun verran on bileitä ja niissä pieniä maksuja, mutta esim. haalarit saivat sponsoreiden avulla ilmaiseksi.
Paljon kävivät myös esim. pinkineillä ja kaupasta ostivat jokinen omat ruuT.
Kiitos vastauksista. Eikö pidä ostaa mitään kirjoja? Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pystyy tekeen töitä ohessa niin srkin auttaa.En ole käynyt yhdessäkään bileissä eikä ole tarvinnut verkostoitua. Oman alani töitä olen koko ajan saanut ilman näitäkin.
On aloja ja työpaikkoja, joissa arvostetaan enemmän opiskelusuorituksia kuin biletystä.
Terveydenhoitomaksu maksetaan nykyään Kelalle n. 40 euroa per lukukausi. Sen lisäksi ylioppilaskunnan maksu esim. 80 e/vuosi.
Kirjaston kirjoista on yleenä pulaa, joten kirjoja voi joutua hankkimaan. Alasta riippuen jotakin kannattaa ostaa omaksi joka tapauksessa. Satasista useisiin tuhansiin saa menemään.
Mikrofonikuulokkeet Teamsiä ja Zoomia varten, ettei tarvitse huohottaa lähellä tietokoneen mikrofonia. PALJON muistitilaa sekä koneessa, että ulkoisessa laitteessa.
Jotkut yliopistot tarjoavat tarvittavat ohjelmistot eli Teamsin ja officen opintojen ajaksi. Voi ladata ykiopiston sivuilta.
Äärimmäisen hyvää vesipulloa suosittelen. Sellaista, jossa juoma pysyy kylmänä tai kuumana 12 h.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pystyy tekeen töitä ohessa niin srkin auttaa.En ole käynyt yhdessäkään bileissä eikä ole tarvinnut verkostoitua. Oman alani töitä olen koko ajan saanut ilman näitäkin.
Mitä alaa opiskelit, jos verkostoituminen ei ollut tärkeää?
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista. Eikö pidä ostaa mitään kirjoja? Ap
Ei minun ainakaan tarvinnut, kun kaikki tenttikirjat löytyivät kirjastosta.
Kahvilakäynteihin ja elokuviin kannattaa varata hieman rahaa. Samoin johonkin harrastukseen, jota kautta saat joko virkistystä tai kavereita.
Ainoat pakolliset: ylioppilaskunnan jäsenyys ja yths-maksu ~100e vuodessa.
Opiskelijakortti on hyvä olla, sähköisen saa kai ilmaiseksi, tavallisen muutamalla eurolla.
Opiskelijalounas alle 3e, kannattaa käydä. Yliopistolla on hyvä netti, opiskelijakämppien vuokraan saattaa myös sisältyä, että ainakaan kallista nettiä ei kannata hankkia itselleen.
Materiaalit...yhtäkään kirjaa tai mitään muutakaan en ole joutunut ostamaan, mutta tämä varmaan riippuu alasta (humanistinen, turussa). Kirjastosta kirjat, kaikki muistiinpanot ja tehtävät koneella. Ei tarvitse kallista konetta, ellei alasi keskity tietokoneisiin tai vaativiin ohjelmistoihin, silloin ehkä.
2 opiskelijan taloudessa olemme välillä eläneet pelkällä opintorahalla ja yleisellä asumistuella (2×250€, asumistuki 400€), mutta emme käy humputtelemassa.
Samat mitä amiksessakin eli opiskelun ajaksi asuminen maksaa eli jos 3v tutkinto niin 18 000€ laina.
Kyllähän sitä rahaa menee ruokana jo yli 200e sisältäen nämä kouluruuat. Sitten yths maksu ja ylioppilaskunnan maksu. Mulla on toki muut sairaalakulut kun olen erikoissairaanhoidon parissa ja lääkkeet. Kotivakuutus, vuokra, asumiseen saa onneksi tuen. Sitten vanhana oon hommannu pöydän telkun yms. ainoastaan sänky uusi.
Pääasiassa opiskelijakirjastosta tai kaupungin kirjastosta saa hyvin kirjat, jos on heti kurssin alussa nopeasti niitä lainaamassa. Joskus kirjamäärä on kuitenkin mitoitettu alakanttiin suhteessa opiskelijamäärään. Olen itse ostanut ehkä kaksi kurssikirjaa ensimmäistä tutkintoani varten. Toisen tutkinnon kohdalla olen onnistunut pärjäämään kirjaston kirjoilla.
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon tuli kaikkia pieniä maksuja tuli, kun nuori aloitti opiskelut yliopiston.
Yhts, ylioppilaskunta, sitten oli jotain muita pieniä maksuja. Läppäri pitää olla ja hyvät kuulokkeet.
Jonkun verran on bileitä ja niissä pieniä maksuja, mutta esim. haalarit saivat sponsoreiden avulla ilmaiseksi.
Paljon kävivät myös esim. pinkineillä ja kaupasta ostivat jokinen omat ruuT.
Jee, ilmaiset haalarit!
Vierailija kirjoitti:
Kahvilakäynteihin ja elokuviin kannattaa varata hieman rahaa. Samoin johonkin harrastukseen, jota kautta saat joko virkistystä tai kavereita.
Eli siis suoraan selkosuomeksi sanottuna järjestöissä ja osakunnilla ryyppäämiseen. Mitä sitä kiertelemään. ;D
Mistä tiedät, ovatko Suomen kansat vaarassa, jos maan suomalaiset eivät halua mennä maahan? Tuskinpa vaan. Hän pyysi Suomen hallitusta pysähtymään ja pysähtymään.
Saman voi kuvitella toisinkin pain. Luuletko, että uskontomme ja Suomen kansa on suolan ja viinin lähde ja että ruotsalaiset eivät pääse pois maasta ennen kuin ne myydään suomalaisille kauppiaille? Me olemme niitä, jotka olemme ottaneet pois Mooseksen synnin ja tuhonneet sen.
Tiedämme, että äitimme on puolustanut meitä vihollisiaan vastaan, jotka ovat nyt uusia tässä muinaisessa Irakin kaupungissa, kun he lähettävät sinulle varoituksensa, kutsun: Irak ja maan kansa.
Ryypätä saa ilmatteeksi kun antaa tuutoreille
Ylioppilaskunnan jäsenmaksu on pakollinen. Mun aikana jotakin satasen luokkaa per lukuvuosi.