Paljonko teillä siis vedetään sokeria?
Kommentit (16)
Paljonko sitä ostetaan ja minkä verran. :D
Sanotaanko näin että jos tehdään itse vappusimaa, niin se tuplaa meidän vuotuisen sokerin käytön.
Arvaisin että sokeria menee 1-2 kilon pussia vuodessa.
ei juurikaan leivota, joskus tehdään räiskäleitä ja siihen menee se pari ruokalusikallista. Joskus voidaan tehdä johonkin juhlaan tätekakku jne.
Irttareita meni ennen _joka_päivä_ itelläni sellanen 15-200g. Lopetin sen n. 2 kk sitten ja nyt en taida mitään sokeria vetää, en edes jugurtteja mehuja tms. Hedelmiäkään en syö, mutta mansikoita söin eilen.
En sitten tiiä paljon piilosokeria tulee vedettyä.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 14:18"]
Paljonko sitä ostetaan ja minkä verran. :D
[/quote]
No mä hankin omani yhdeltä diileriltä Hakaniemen suunnalta, tarkemmin en voi paljastaa. Ostan aina sen minkä pystyn, mutta eihän sitä sossun rahoilla juhlita. Lauantai-iltaisin yleensä vedän, satunnaisesti myös perjantaisin.
Yksi tuttu on pannut sokerijuurikkaita kasvamaan saunansa taa, mutta se asuukin syrjäkyillä. Mä en uskalla, pelkään kärähtämistä.
Hampaat saa ainakin nopeasti huonoon kuntoon kun syö tiheään kaikkea sokerista. Hammaskipu iskiessään onkin sitten yhtä helvettiä.
Muutenkin itselle ainakin tulee todella tympeä olo, kun tankkaa kerralla paljon sokeria, päätä alkaa hieman jomottamaan, hikoiluttaa hieman ja levottomuutta etc.
Sokeria lisättynä sokerina ei itselläni mene oikeastaan yhtään. Teehen laitan aamulla puolikkaan teelusikallisen hunajaa. Samoin juon lasillisen tuoremehua. Samoin hedelmissä ja marjoissa on tietysti hedelmäsokeria. Samoin joissakin elintarvikkeissa on sokeria. Karkkeja en syö, muutoin kuin viikonloppuisin muutaman palasen tummaa suklaata. Jäätelöä tai pulla tms kahvin kanssa viikonloppuisin. Puolet vuotuisesta sokerinkulutuksesta taitaa mennä simaan minullakin.
Aivan saatanasti vedän ja ihan koko ajan. Välillä syön sokeria ihan pelkältäänkin, joko paloina tai lusikalla hienoasokeria. Nams.
Puhdasta sokeria ei paljonkaan, mutta karkkia syön paljon ja makeita jugurtteja sekä leivonnaisia. Kun makeanhimo iskee, minun on vaikea hillitä sitä.
Meillä menee sokeria leivontaan lähinnä.
Sokeria saadaan myös jugurtista (mies syö 1/pvä) ja tuoremehusta (mies edelleen päivittäin, minä 2dl viikossa), karkkipäivänä menee n 200g irtsareita eli sokeria tullee n 150g. Lisäksi kerran viikossa croissant hillon kanssa (ruokalusikallinen hilloa). Jäätelöä syömme lähes päivittäin n 1,5dl per nuppi, siitä tulee sokeria n 4 sokeripalan verran (huh!!)
Ketsupista ja sinapista saatavat määrät on niin marginaalisen pieniä etten edes laskisi. Eineksiä ei syödä ja murojakin ehkä paketti vuodessa.
Meilläkin tuo sokerin käyttö alkoi siitä kun puoliso satunnaisesti, kuulemma rentoutuakseen, otti makeutusainetta kahvinsa sekaan. Siitä ei kauaa mennyt kun se oli minutkin suostutellut käyttämään. Seuraavaksi piti sitten kokeilla kimpassa ja kaverien kanssa ihan aitoa palasokeria.
Voisi sanoa että siitä se homma lähti pikkuhiljaa käsistä. Pannaria ei voinut syödä ilman sokeroitua hilloa, jälkiruokiin piti hommata mitä eksoottisempia ruoko- tai fariinisokereita. Tomusokeriakin tuntui pahimmillaan menevän aski viikossa.
Nyt ollaan molemmat vieroituksen kautta päästy eroon sokerista, silti pitää jauhaa ksylitoli-purkkaa monta kertaa päivässä ja kilojakin on yli 30 ylimääräistä molemmilla.
kids, don't do it!
Paljon. Itse sokeria kuluu ehkä kilo kolmessa kuukaudessa, mutta irtiksiä syömme senkin edestä. Lähes joka päivä.
ps. Bmi 21,5
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 12:51"]
Meilläkin tuo sokerin käyttö alkoi siitä kun puoliso satunnaisesti, kuulemma rentoutuakseen, otti makeutusainetta kahvinsa sekaan. Siitä ei kauaa mennyt kun se oli minutkin suostutellut käyttämään. Seuraavaksi piti sitten kokeilla kimpassa ja kaverien kanssa ihan aitoa palasokeria.
Voisi sanoa että siitä se homma lähti pikkuhiljaa käsistä. Pannaria ei voinut syödä ilman sokeroitua hilloa, jälkiruokiin piti hommata mitä eksoottisempia ruoko- tai fariinisokereita. Tomusokeriakin tuntui pahimmillaan menevän aski viikossa.
Nyt ollaan molemmat vieroituksen kautta päästy eroon sokerista, silti pitää jauhaa ksylitoli-purkkaa monta kertaa päivässä ja kilojakin on yli 30 ylimääräistä molemmilla.
kids, don't do it!
[/quote]
Kuulostaa rankalta, voimia teille! Porttiteoria pitää paikkansa, vaikka jotkut eivät sitä usko. Itsekin olen joutunut avuttomana katsomaan kun sokeri vei erään tuttavan.
Karkkeja ja viiniä menee turhan paljon. Leivota ei eikä kahvissa/teessä käytetä. Jogurtteja yms harvoin. Muroja syödään (corn flakeseja).
Hienosokeripussi kestää useita kuukausia. En leivo. Laitan kahviin jos maito on loppu eli tosi harvoin.
Minä en käytä juuri muuhun kuin leivontaan, joskus laitan ruokaan esim spagettikastikkeeseen. En usko syöväni kauheasti sokeria päivittäin, koska en käytä kahvissa enkä teessä, en syö päivittäin leivonnaisia tai jälkiruokia, en syö jugurtteja, karkkiakin kerran viikossa ja vähän silloinkin. Hienosokeria ostan kaupasta hyvin harvoin, en osaa edes arvioida.