Pelotelkaa, en uskalla mennä papakokeeseen! 14v.,aikaa
Tuli kutsu seulontaan ja aioin peruttaa ajan, mutta mies on pakottamassa sinne. Jotenkin olen onnistunut välttämään papaa viimeiset 14 vuotta. Ja olen 2 kertaa synnyttänyt, kolmas edessä ja pelkään papakokeen kipua enemmän kuin synnytystä! :D
Kertokaa jotakin kauhu syöpä tarinoita että saan itseni pakotettua sinne.
Kommentit (17)
Otetaanko papakokeita raskauden aikana? Mietin että eikö se voi ärsyttää kohtua supistelemaan kun kohdunkaulaa raavitaan?
Tietenkin menet seuloihin, kun niihin ilmaiseksi pääset. Papa-kokeesta selviää paljon muutakin kuin syöpä.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 08:55"]Otetaanko papakokeita raskauden aikana? Mietin että eikö se voi ärsyttää kohtua supistelemaan kun kohdunkaulaa raavitaan?
Tietenkin menet seuloihin, kun niihin ilmaiseksi pääset. Papa-kokeesta selviää paljon muutakin kuin syöpä.
[/quote]
Ai mitä muuta? T. Tyhmä ap
Häh¿ Verikokeetki on rankempia ku papa. Joo oot tyhmä akka jos et mene, ei ole vaikeaa.
Tiedän pari tuttua jotka ei käy inhottavuuden vuoksi gynekologilla. Toisella 50-vuotiaalla ollut sama kierukka jo 10v. Toinen on käyttänyt 10v. ehkäisynä vain kortsua kun ei halua sinne tutkimukseen että saisi jonkun ehkäisyn.
Lapsesi ansaitsevat terveen ja elossa olevan äidin - käy siis papassa!
Jos on ollut kivuliasta, niin huono ottaja on ollut!
Voidaan ottaa raskaanakin ollessa, jopa suositellaan, jos ei ole pariin vuoteen otettu! Itse en halunnut raskaana ollessani otettavan, otettiin jälkitarkastuksessa, joka ei ehkä ollut järkevää, koska oli löydöstä, jonka vuoksi jatkotukimuksia (ja pelotti sikana), jotka kuitenkin puhtaat ja sanottiin, että usein synnytyksen jälkeen vastaukset ei ihan luotettavia.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 09:00"]
Häh¿ Verikokeetki on rankempia ku papa. Joo oot tyhmä akka jos et mene, ei ole vaikeaa.
[/quote]Eli ei haittaa vaikka on raskaana?
Tänään kävin joukkoseulonnassa ja ihana terkkari oli. Sanoin että on joskus tuntunut ikävältä niin hän öljysi sen laitteen ja ei tuntunut mitään kun otti näytteen. Vähän joten pienen pientä mutta kyllä ne niin rutiinilla niitä ottaa että osaavat homman.
Mene ihmeessä ja sano että pelkäät.
13 jatkaa mulla otettu myös raskaana ollessa ja ei siitä ole vaaraa.
Viimeksi kävin vuonna 2005, silloin kävin viimeksi gynekologilla. Koskaan ei ole papa sattunut, eikä minulla ole pelkoa mistään syövästäkään. Tänä vuonna voisi taas mennä, kun tulee joukkopapa.
Lääkäri
Kannattaa vaihtaa papa-kokeen ottajaa jos sattuu. Itekin pelkäsin sitä kipua ihan hulluna, kunnes menin Terveystalolle tk:n sijaan ja hämmästyin kun näytteen otossa meni varmaan pari minuuttia eikä sattunut yhtään. Sen jälkeen olen käynyt parin vuoden välein ja aina samalla lääkärillä, eikä pelota yhtään mennä sinne. :-)
No kannattaahan niissä papakokeissa käydä, kun sellainen mahis kerran on. Kohdunkaulan syöpä on nuorten naisten syöpä.
Riippuu niin paljon sun seksuaalihistoriasta. Jos oot ollut uskollisessa parisuhteessa yhden ja saman miehen kanssa koko ikäsi (kuten minä), niin riski sairastua kohdunkaulan syöpään on todella minimaalinen. Silloin ei myöskään tarvitse rampata papakokeissa jatkuvasti. Viimeksi mulle tuli kahdeksan vuoden tauko, eikä gyne ollut moksiskaan, kun tietää taustani. Puhdas oli, kuten aina.
Kannattaa äidit myös puhua näistä jutuista tytärtenne kanssa. Nuorena aloitetut yhdynnät useiden kumppanien kanssa johtavat suoraan kohonneeseen syöpäriskiin.
Papakokeissa käymättömyys on yleistä vaikka mediasta saa käsityksen, että kaikki siellä orjallisesti muka kävisivät. Että ei ainakaan syytä häpeään.
Etkös sä voi kieltäytyä papasta raskauden perusteella? Itse en ainakaan anna ronklata itseäni kohdunsuun lähettyviltä ollenkaan keskenmenoriskin vuoksi.