Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä miehesi tekee lasten/lapsen kanssa?

Vierailija
01.06.2015 |

Meillä lapsen hoito menee yleensä niin, että minä hoidan kaikki lapseen liittyvät asiat suurimmaksi osin, lastenvaatteiden hankinta, ulkoilut, neuvolat yms. Iltaisin touhuan lapsen kanssa, käydään ulkona, kylvetän ja syötän. Mies tekee oikeastaan vain silloin kun pyydän, oma-aloitteisesti hän ei juuri tartu toimeen, eikä esim. kakkavaippoja huomaa, vaan havahtuu vasta sitten kun sanon. Joudun siis aina erikseen pyytämään. Meillä oli eilen riitaa ja pyysin tänään josko mies olisi yhden vaipan voinut vaihtaa lapselta, kun minä olin huolehtinut muuten hänestä koko päivän. Hän sanoi, että koki pyyntöni vaatimuksena, eikä suostunut siis vaihtamaan. Miten tulisi suhtautua, että aina kun meillä on riitaa tai erimielisyyttä, mies lakkaa huolehtimasta lapsesta? Ikäänkuin kostaa minulle, tai näin ainakin tulkitsen asian. Tätä on tapahtunut lähes aina, kun meillä on ollut erimielisyyksiä. Mies ei myöskään koskaan esim. oma-aloitteisesti vie lasta ulos, eikä oikein muutenkaan hänen kanssaan mitään ilman erillistä pyyntöä tee, muuta kuin laittaa lapsen katsomaan piirrettyjä. Tuntuu, että minä saisin huolehtia lapsesta ihan koko ajan, ellen välillä pyydä miestä edes välillä osallistumaan. Minua surettaa tämä, että vaikka lähes koko ajan olemme saman katon alla, niin ihan kuin olisin yksinhuoltaja. Nykyään en edes viitsi juuri vaivautua pyytämään miestä mukaan ulos, kun ei hän ikinä lähde. Onko tämä yleistä?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on nyt kaksi vuotta, jos sillä on jotain merkitystä.

Vierailija
2/25 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies tekee aina pyynnöstä muttei oma-aloitteisesti. Ja se suututtaa! Kysyn toisinaan, että eikö hän ruokkisi ollenkaan lasta ilman erillistä sanomistani jne. Ruokkisi tietenkin, kuulemma, mutten ole kertaakaan huomannut hänen huolehtivan asiasta erikseen. Tai muistakaan perusjutuista.

Tekee kuitenkin mielellään pyydettäessä ja ulkoilemme ja teemme asioita paljon yhdessä :)
Tuo lapselle kostaminen kuulostaa kamalalta, jos sinulle on vihainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

:( onko aina ollut tuollaista? Kyllä meillä mies tekee lähes yhtä paljon kuin minä, leikkimistä lukuunottamatta.

Vierailija
4/25 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoja asioita kuin minäkin ja ihan oma-aloitteisesti.

Vierailija
5/25 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja meilläkin lapsi 2 ja mies laittaa oma-aloitteisesti kyllä piirrettyjä, josta myös joudun mainitsemaan, että ei ole tarkoitus katsottaa lapsella televisiota tuntitolkulla.

Vierailija
6/25 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti ei ole yleistä, kuulostaa pahalta.

Vierailija
7/25 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihan yhtälailla kuin minäkin. Ei ole esimerkiksi koskaan ollut ongelmaa jättää lasta isänsä kanssa kotiin koska hän osaa hoitaa ihan yhtälailla kuin minäkin. 

En hetkeäkään sietäisi tuollaista lusmuilua että ei vaihdeta vaippoja tms. Joko osallistuu yhteisen lapsen hoitoon tai bye bye.

Vierailija
8/25 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu tällaista on ollut heti lapsen syntymän jälkeen. Yleensä mies kuitenkin katsoo lapsen perään, jos minulla on menoa jonnekin, että pääsen sentään välillä moikkaamaan esim. kavereita ja käymään kaupungilla. Yleensä he ovat katselleet piirrettyjä ja kuulemma leikkineet poissaollessani. En tiedä eikö mies vain viihdy kotona tai ole muuten kiinnostunut perheen kanssa olemisesta tai ylipäänsä lapsen kanssa olemisesta. Hän ainakin väittää että on ihan tyytyväinen elämään, mutta ei siltä vaikuta :(

Vierailija
9/25 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies tekee minua reilusti enemmän arkena - viikonloppuisin tehdään yhtä paljon. Mies siis tekee 2-3 päivää viikosta toimistolla töitä, muuten on kotosalla 11kk vanhan kans.

Vierailija
10/25 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullisen yleistä:/ ihankun ois omasta elämästä lukenut.. Ainahan näistä riita saadaan aikaseks. En tajua, noi miehet olettaa että nainen hoitaa ja mies voi vaan levittää persettään siinä sivussa

Vierailija
11/25 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 20:48"]

Juu tällaista on ollut heti lapsen syntymän jälkeen. Yleensä mies kuitenkin katsoo lapsen perään, jos minulla on menoa jonnekin, että pääsen sentään välillä moikkaamaan esim. kavereita ja käymään kaupungilla. Yleensä he ovat katselleet piirrettyjä ja kuulemma leikkineet poissaollessani. En tiedä eikö mies vain viihdy kotona tai ole muuten kiinnostunut perheen kanssa olemisesta tai ylipäänsä lapsen kanssa olemisesta. Hän ainakin väittää että on ihan tyytyväinen elämään, mutta ei siltä vaikuta :(

[/quote]

Siis 2 vuotta on ollut näin? Ei ei ei... Nyt viimeistään on vakavan keskustelun paikka. 

Vierailija
12/25 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollu alusta asti selvää että mies hoitaa vauvaa yhtä paljon kun minäkin. Vauva opetettu pienestä asti siihen että rintamaitoa voi juoda myös pullosta. Meidän vauvalle on ensiviikoista asti ollut aivan sama olenko paikalla minä vai isä, kunhan tissimaitoa ja syliä riittää.

Vierailija
13/25 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 20:49"]

Surullisen yleistä:/ ihankun ois omasta elämästä lukenut.. Ainahan näistä riita saadaan aikaseks. En tajua, noi miehet olettaa että nainen hoitaa ja mies voi vaan levittää persettään siinä sivussa

[/quote]

Ai miksikö olettavat? Koska te annatte heidän tehdä niin. 

Eihän tuossa pitäisi olla edes vaihtoehtoa valita että hoitaako lasta vai ei, hyvänen aika. 

Vierailija
14/25 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies on alusta saakka hoitanut vähintään yhtä paljon kuin minäkin. Alussa enemmänkin, kun olin synnytyksen jäljiltä pitkään sänkypotilas. Meillä vaipanvaihdot, syötöt (pumppasin pulloihin) ja leikitykset ovat hoituneet puoliksi. Mies on hoitanut pääsääntöisesti kylvetykset ja yöheräämiset, joita tosin oli vähän. Minä tein enemmän ruokia. Lapsi nyt 1,5-v.

Vierailija
15/25 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisista asioista meillä juteltiin jo paljon ennen kuin olin raskaana. Että miten eletään sitten kun lapsi on talossa, kuka vaihtaa ne vaipat ja huolehtii käytännössä iltapaloista ja hammaslääkäriajoista ja sukupuolikasvatuksesta. Ja tein selväksi, että se en aio olla yksin minä. Joko otetaan molemmat täysi vastuu, tai mitään lasta ei edes tule. Ja siitä olen pitänyt kiinni. Jo pikkuvauvasta asti mies on tehnyt lapsen kanssa kaikkea muuta paitsi imettänyt, ja silloinkin on syöttänyt pullosta tarvittaessa. Kaikki kotiin ja perheeseen liittyvät asiat on meillä molempien vastuulla, eikä niistä voi vetäytyä sanomalla ettei "huomannut". Opettelee huomaamaan tai ei hyvä heilu.

Vierailija
16/25 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitaa, niin kuin minäkin. Toki minulla päävastuu, mutta osallistuu, kun töiltään ehtii. Ulkoilee, pyöräilee, kyläilee, käy lasten kanssa kaupoilla, matkustelee, pelailee, leikkii, tekee ruokaa, pesee, laittaa nukkumaan, käyttää lääkärissä jne.

Vierailija
17/25 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään. Lähestymiskielto.

Vierailija
18/25 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko iän on ollut tasapuolinen vanhempi. Nyt kun lapsi on 5 v, touhutaan paljon perheellä ja retkeilevät paljon myös kahdestaan.

Mahtava isä-tytärsuhde, josta olen todella onnellinen kun oma isäsuhteeni on ollut ongelmallinen juuri siitä syystä että isä ei osallistunut perheeseen ollessani pieni. 

Vierailija
19/25 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ap kotona vai käytkö myös töissä? Moni mies ei vaan arvosta pelkkää kotiäitiyttä, koska mieltää sen vapaalla oloksi. Työssä käyvältä mieheltä voisi odottaa ainakin pari tuntia panostusta kotihommiin edes jossain muodossa. Toimivinta olisi ehkä sopia jotkut tietyt rutiinit, jotka on pääsääntöisesti toisen vastuulla, niin ei tarvitse aina erikseen miettiä, kumman tehtävä se on. Voi vaikka sopia, että mies on sunnuntai-isi, jolloin saat omaa aikaa.

Vierailija
20/25 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei juuri mitään. No ruuan laittaa, jos en ole kotona. Jossain vaiheessa ei laittanut lapsille (alakoululaisia) ruokaa "kun ei niillä ollut nälkä". Väänsin rautalankaa, ja nykyisin, ei kysy, onko nälkä, lataa ruokaa lautaselle ja vie vaikka nokan alle, siis samalla kun itselleen. Syövät sit mitä syövät.

Mutta aktiivisesti, omaehtoiseisesti ei ole mitään kiinnostusta tehdä mitään (ulkoilua, pelailua, reissailua, jutustelua) lastensa kanssa. Olisin voinut valita paremmin.