Autoimmuunisairaudet
Onko niin että jos on jo kaksi autoimmuunisairautta, on suurempi riski saada niitä lisää?
Kommentit (15)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kai. Minulla on kaksi.
Mun lapsellakin on kaksi ja mietin että kuinka suuri riski hänen on saada kolmaskin koronan jälkitautina.
Mulla on kolme (tai neljä, jos atooppinen iho lasketaan), eri erikoisaloilta. Jutellessa gastroenterologin kanssa joskus vuosia sitten hän kertoi, että tietyillä ihmisillä on "liian ärhäkkä" immuunivaste, joka sitten toimiessaan virheellisesti rikkoo paikkoja. (Ei näillä sanoilla, mutta tällä idealla.) Vika on kuulemma T-imusoluissa, ja länsimainen lääketiede tunnistaa ongelman, muttei osaa tehdä sille mitään. Hyvät uutiset, uusia diagnooseja ei enää vanhemmiten tippuile kun systeemin yli-innokkuus vähenee. En ole saanut uusia kymmeneen vuoteen, olen 42.
Astma, psoriasis ja kilpirauhasen vajaatoiminta. Rokotteen jälkimainingeissa tuli vielä refluksitauti.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kolme (tai neljä, jos atooppinen iho lasketaan), eri erikoisaloilta. Jutellessa gastroenterologin kanssa joskus vuosia sitten hän kertoi, että tietyillä ihmisillä on "liian ärhäkkä" immuunivaste, joka sitten toimiessaan virheellisesti rikkoo paikkoja. (Ei näillä sanoilla, mutta tällä idealla.) Vika on kuulemma T-imusoluissa, ja länsimainen lääketiede tunnistaa ongelman, muttei osaa tehdä sille mitään. Hyvät uutiset, uusia diagnooseja ei enää vanhemmiten tippuile kun systeemin yli-innokkuus vähenee. En ole saanut uusia kymmeneen vuoteen, olen 42.
Juu, tämän tiedän. Ja jos refluksikin on autoimmuunisairaus niin sitten lapsellani onkin niitä sitten jo kolme. Astma, refluksi ja psoriasis.
ap
On. Koska ne kenellä on altius, heillä ne puhkeaa. Ja periytyy jälkeläisille.
Piikityksistä tulee lisää autoimmuuni sairauksia.
Ulkomailla tutkittu ja uutisoitu toisin kuin meillä Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Ei se noin mene. Sitten kun vanhempana vastustuskyky heikkenee, niin se sekoilee entistä enemmän.
Olen 55 ja kolme vuotta sitten puhkesi kaikista v-mäisin ja sellainen josta en ole edes ennen kuullut. Se on vanhempien naisten ongelma. En kerro mikä, ettei tarvitse stressata.
Vierailija kirjoitti:
Taudista tulee myös. Aika vahvasti.
Vierailija kirjoitti:
No minä olen saanut autoimmuunisairauden influenssan jälkitautina. Influenssarokotuksesta en ole koskaan saanut mitään seurauksia.
Totta on, että neurologini kehotti välttämään turhia rokotuksia eli tapauskohtaisesti pohtimaan kummassa on isompi riski. Taudissa vai rokotuksessa.
Tällä hetkellä sairastan koronaa, niin katsotaan tuleeko tästä vielä joku uusi autoimmuunisairaus.
-Se refluksikko, astmaatikko jne
Mulla on kans kaksi ja puhkesivat yhtäaikaa. Psori ja kilpirauhasen vajaatoiminta. Väistämättä ajattelen että ei se sattumaa ollut että puhkesivat samaan aikaan. Lapseni oli atooppinen iho myös,mutta onko se autoimmuunisairaus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä olen saanut autoimmuunisairauden influenssan jälkitautina. Influenssarokotuksesta en ole koskaan saanut mitään seurauksia.
Totta on, että neurologini kehotti välttämään turhia rokotuksia eli tapauskohtaisesti pohtimaan kummassa on isompi riski. Taudissa vai rokotuksessa.
Jos työskentelisi hoitoalalla, niin joutuisiko ottamaan rokotteita vastoin omaa terveydellistä etuaan? Jos kyllä, niin ihmettelen vain, että mistä Suomessa riittää hoitajia.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kans kaksi ja puhkesivat yhtäaikaa. Psori ja kilpirauhasen vajaatoiminta. Väistämättä ajattelen että ei se sattumaa ollut että puhkesivat samaan aikaan. Lapseni oli atooppinen iho myös,mutta onko se autoimmuunisairaus?[/quotes
Siis lapsena.
Vierailija kirjoitti:
Autoimmuunisairaus kissa on ihan perustietoa, että rokotteet voi vaikuttaa. Ei siinä mitään. Ja ihan Suomessa tiedetään asioita myös. Mutta joskus on valittava kahdesta pahasta se pienempi paha. Tässä tapauksessa minulla on helppo valinta. Rokotus on se pienempi paha.
Kyllä kai. Minulla on kaksi.