Miksi päiväkodissa koko lauman...
pitää tehdä samaa asiaa, yhtä aikaa?
Miksi ei voida toimia pienryhmissä, yksi ulkoilee, yksi jumppaa, yksi askartelee? Samoin lepoaikaa voi porrastaa, ja ruokailuja.
Kyse on tässäkin vallitsevien käytäntöjen kyseenalaistamisesta ja asioiden tekemisestä uudella tavalla. Ja kas, ryhmään mahtuu se kahdeksaskin lapsi.
Kommentit (8)
Meillä ainaki jokasessa ryhmässä yli 8 lasta.
Noh...jouduin vastavalmistuneen kasvatustieteen kandin työpariksi. Ei tajuu pienryhmäpedagogiikasta mitään. Itse olen sosionomi-lto. Ei sielt yliopistosta näköjään aina mitään priimaa tuu vaik kovin kehuvat olevansa meitä parempia.
Ai, kyllä meidän päiväkodissa nimenomaan toimitaan porrastetusti. Ruokailu, aamupiiri ja nukkuminen tapahtuu koko ryhmällä samaan aikaan, mutta leikit, askartelut yms. Aina pienryhmissä.
Saanko laittaa 2 lasta yksin ilman valvontaa pihalle, jättää 2 muuta lasta keskenään askartelemaan kun ohjaan 2 lapselle jumppaa 2 lapsen pukiessa ulos?
Jos näin on niin miksi et palkkaisi kotipalvelusta hoitajaa käymään 2-3krt päivässä katsomaan onko lapsellasi kaikki hyvin?
Mutta kun kaikki pienryhmät tarvitsevat sen aikuisen. Ja suurin osa päivästä pyöritetään kahdella aikuisella, saati sitten kun joku on sairaana tai lomalla, kun sijaisia ei juuri palkata.
Pienryhmät toimii jos on henkilökuntaa. Mutta kerropa ap miten vedät 22 lapselle pienryhmää jos paikalla on 2 aikuista. Ruoka tulee tietyllä kellonlyömällä autolla päiväkodille, se on tarjoiltava tietyn lämpöisenä eikä säilytysaika saa paukkua yli. Ja ruoka on syötävä ennen kuin keittiöhenkilökunta lähtee kotiin.
Ainiin, missä kahden työparini lapset 8+8 sillä aikaa ovat kun mun lapset ovat pihalla, jumppasalissa, eteisessä ja ryhmätilassa? Puhumattakaan muiden ryhmien lapsista jotka käyttävät myös jumppasalia ja ulkoilupihaa samaan aikaan. T. 6
Toimitaanko jossain päiväkodissa oikeasti koko laumana? Eiköhän tuo pienryhmäjuttu ole ihan arkipäivää. Mutta onko kahdeksan lasta enää pienryhmä?