Vaihdevuodet ja seksi
Vaimolla ilmeisesti alkamassa vaihdevuodet. Ikää vasta 43v. Huomannut että vaimoa ei enää kiinnosta seksi samalla lailla kuin ennen. Intohimo seksiin kadonnut kokonaan ja esim. lelut, aamuseksi, peppuleikit loppunut. Itsellä halut kovat ja seksi tärkeä osa parisuhdetta. Seksi on paljon muuta kuin panemista kun muu läheisyys puuttuu suhteesta. Vaimo ei ole koskaan ollut pusi/hali ihminen. Pidän vaimoa aidosti seksikkäänä ja haluttavana ja olen myös tämän sanonut hänelle.
Mitä voin miehenä tehdä? Miten muilla vaihdevuodet on vaikuttanut seksielämään?
M42
Kommentit (8)
Hormooni taso laskee ja siten myös halut.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 01:42"]
Hormooni taso laskee ja siten myös halut.
[/quote]Höpö höpö! Täällä 60 vee mummeli, jonka seksielämä vasta alkoi päälle 4kymppisenä!
Nuorena likkana ja -rouvana suhtauduin seksiin kivana ajanvietteenä ja parisuhteeseen kuuluvana itsestään selvyytenä.
Todella harvoin olin ns. kiimassa. Raskaana ollessa minua kylläkin piti panna koko ajan. Mutta se oli sellasta eläimellistä "pakkoa" kuten vaikka kusella käynti. Muistan että olen käynyt masturboimassa porttikäytävissä, ostoskeskuksien vessoissa, rappukäytävissä jne.... mutta siis vain raskaana ollessa.
Mutta se on ollut onneksi ohimenevää. Tosin se on antanut minulle käytännön kokemuksen siitä, minkälaista on kiimaisen naisen elämä.
Mutta nyt! Tapasin 52 vuotiaana ihanan vähän nuoremman miehen ja olemme edelleen 7 vuoden jälkeenkin toisiamme himoitseva rakastunut pari!
En olisi uskonut, että löydän seksuaalisuuteni näin vanhana.
Mieheni tosin on alusta asti jumaloinut rintojani ja hyllyvää persettäni. Juuri perjantaina mökillä saunassa äijä tarras pakaroihini, kun olin kömpimässä ylälauteille. Alkoi siinä takaapäin lipomaan kalu pystyssä. No loppuyö menikin sitten niissä merkeissä.
Että ei ole hormoonikadosta tietoakaan tämän mummelin kohdalla. Ja jos sellaista olis ilmassa, niin hormoonilaastari tai -geeli kehiin, ja taas maittaa seksi!
Aloittajalle: oletko itse tehnyt vaimostasi tuon vaihdevuosidiagnoosin? Ei kannattaisi, voit olla surkean väärässä oletuksesi kanssa. Syy voi olla mikä hyvänsä ja ainoa tapa saada se selville, on keskustelu hänen kanssaan. Ehkä hän on vain kyllästynyt sinuun?
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 20:14"]
Vaimolla ilmeisesti alkamassa vaihdevuodet. Ikää vasta 43v. Huomannut että vaimoa ei enää kiinnosta seksi samalla lailla kuin ennen. Intohimo seksiin kadonnut kokonaan ja esim. lelut, aamuseksi, peppuleikit loppunut. Itsellä halut kovat ja seksi tärkeä osa parisuhdetta. Seksi on paljon muuta kuin panemista kun muu läheisyys puuttuu suhteesta. Vaimo ei ole koskaan ollut pusi/hali ihminen. Pidän vaimoa aidosti seksikkäänä ja haluttavana ja olen myös tämän sanonut hänelle.
Mitä voin miehenä tehdä? Miten muilla vaihdevuodet on vaikuttanut seksielämään?
M42
[/quote]
Luulet noin.... mutta tarkoitat kai että häntä ei kiinnosta seksi SINUN kanssasi. Käypäs vilkaise peiliin.
Ompas ikäviä vastauksia tullut. Kyllä se estrogeeni alkaa laskea ja toisin kuin joku väiti, vallan ottava hormoni ei ole testo vaan progesteroni eli keltarauhashormoni. Progesteroni aiheuttaa tunnetusti haluttomuutta verraten esim minipillereihin, hormonikierukkaan ja ovulaation jälkeisiin päiviin. Käynti gynellä selvittää tämän asian laidan. Estrogeeni voidaan mitata ja katsoa onko se lähtenyt laskuun. Tuossa iässä se normaalisti alkaa laskea. Sitten muutaman vuoden päästä myös progesteroni alkaa laskea ja lähestytään menopaussia. Tilanne on hetken taas tasapainossa ja kierto voi säännöllistyäkin hetkeksi ennen lopullista sammumista. Tämän prosessin kulku on yksilöllistä ja myöskin ikä, milloin tämä hormonitoiminnan heittely alkaa, vaihtelee. Tämä ei tietenkään sulje pois muita syitä haluttomuudelle.
N32v
http://www.seksuaaliterveysklinikka.fi/naisten_seksuaalihairiot/seksuaalinen_haluttomuus
Itse asiassa naisilla on myös testosteronia, mikä on väheksytty tieto. Se lisää naisen halukkuutta ja sen määrä lisääntyy vaihdevuosien seurauksena. Jotkut lääkärit määräävät sitä hormonikorvaushoidossa naisille, joiden munasarjat on poistettu, mutta oikein hyvää naisille sopivaa valmistetta ei ole vielä markkinoilla käsittääkseni.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 12:09"]http://www.seksuaaliterveysklinikka.fi/naisten_seksuaalihairiot/seksuaalinen_haluttomuus
Itse asiassa naisilla on myös testosteronia, mikä on väheksytty tieto. Se lisää naisen halukkuutta ja sen määrä lisääntyy vaihdevuosien seurauksena. Jotkut lääkärit määräävät sitä hormonikorvaushoidossa naisille, joiden munasarjat on poistettu, mutta oikein hyvää naisille sopivaa valmistetta ei ole vielä markkinoilla käsittääkseni.
[/quote]
Naisten testosteronin tuotannosta vastaa lisämunuaiset ja munasarjat, mutta suurin osa tuotetaan lisämunuaisissa. Se on erittäin tärkeä hormoni mm. luuston hyvinvoinnille. Mutta se ei koskaan ole dominoivassa asemassa naisen elimistössä. Ja vielä tuosta hormonikorvauksesta, jos joudutaan esim. addisonin taudissa korvaamaan lisämunuaisen hormoneja, joudutaan korvaamaan myös androgeenit. Munasarjojen poiston jälkeen ei normaalisti tarvitse, koska lisämunuaiset tuottavat tarpeeksi. On hyvin harvinaista, että nainen kärsii testosteronivajeesta.
N32v
Vaihdevuodet LISÄÄVÄT naisten halukkuutta, kun testosteronin määrä suhteessa estrogeeniin lisääntyy. Eli hyvä ja huono uutinen sinulle, että hänen haluttomuuteensa on joku ihan muu syy. Syitä voi olma lukuisia.