Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Elävä arkisto: 40 vuotias nainen 70-luvulla

Ikuinen heppatyttö vm 72
28.01.2022 |

Tässä linkki ohjelmasta kertovaan artikkeliin: https://yle.fi/aihe/artikkeli/2006/09/27/40-vuotias-nainen-vuonna-1972

Itse olen syntynyt vuonna 1972 ja äitini oli tuolloin hieman alle 40 vuotta. Eipä ole ollut kovin kummoinen arvostus naisilla tuolloin itseään kohtaan ja tyttölapsiltakaan ei varmasti ole osattu odottaa ihmeitä. Äitini on jämähtänyt ajatuksiltaan tuonne 70-luvulle ja ei pysty ymmärtämään, että nykyisin elämä on kovasti erilaista kuin tuolloin. Hänen mielestä ainoat hyväksyttävät harrastukset naiselle ovat leipominen ja käsityöt.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

nii ei ollu interinettiä ei tinterii ja hommat hoitu. 

Vierailija
2/4 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuolloinkin oli koulutettuja naisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 1970 ja äitini oli silloin 38-vuotias. Hän oli aina terveen omanarvontuntoinen ja opetti saman myös tyttärilleen. Hän kehotti kouluttautumaan, eikä koskaan vaaatinut, että tyttöjen pitäisi rajoittaa osaamistaan, harrastuksiaan tai toiveitaan sukupuolensa vuoksi. 

Vierailija
4/4 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla tavoin jokainen sukupolvi jämähtää omaan aikaansa, myös ne 70-luvulla syntyneet. Suurimmalla osalla viisikymppisistä elämä jo asettunut uomiinsa ja sitä rataa jatketaan niin kauan kuin ei ole pakkoa muuhun, varsinkin naisilla on luonnollinen notkahdus vaihdevuosien myötä ja kun kuitenkin kaikki aiemmin opittu kannattelee vielä hyvin, joten uuden omaksuminen voi jäädä vähemmälle.