Maton pesu kotikonstein?
Periaatteessa vain päältä hapsut harmaat, matto siis valkoinen. Onko kukaan pesdyt ihan jollain perus pyykinpesuaineella tms mattoa päältä?
Kommentit (7)
Miten uusavuttomia ihmiset oikeen on nykyään..? :O
No niin kun ohjeessa on että pesulassa vaan pitäisi pesettää..
Ap
Mitä ainetta se matto on? Pesulamerkintä on lähinnä siksi että se matto on vaikea pestä kotona ja kuivata tasossa kuten pesulassa. Itse olen pessyt esimerkiksi lasten mattoa kun siihen on mennyt kakkaa ja oksennusta, ihan kuuraamalla kylppärin lattialla. Ikean liikennematto, jotain polypropyleenia. Sitten olen kuivattanut saunan lauteilla. Käytin tavallista pyykinpesuainetta. Se hiukan paikoin haalisti värejä, mutta jos mattosi on valkoinen, se ei hattaa. Villamattoa ei voi kuurata vedellä, vaan kannattaa käyttää esimerkiksi tekstiilipesuvaahtoa. Räsymaton voi pestä hyvin kotona myös kylppärin lattialla tai painepesurilla varovaisella paineella narulla tai jollakin puomilla roikuttaen. Pesuaineeksi käy mäntysuopa tai pyykinpesuaineliuos. Jos peset lattialla, pesuvedet saa kaavittua kätevästi lattiamelalla pois matosta. Sitten vain pitää huuhdella moneen kertaan ja laittaa kuivumaan paikkaan, jossa mattoon ei tule taitoksia tai ryppyjä.
pesula maksaa saman kuin uusi matto.
itse pesen kaikki matot terassilla painepesurilla. Kylppärissä juuriharjallakin onnistuu, mutta kuivuminen saattaa osottautua ongelmaksi.
ikinä oo mäntysuovasta ja mattolaiturista kuullut..... Tai mustavalkoisessa suomi-leffassa nähny....
Kiitos vastauksista, tuo tekstiilipesuvaahto kuulostaa hyvältä, kun tarve on pestä kuitenkin vain päältä. Eiköhän se siitä :)
Ap
Et oo tosissas? :D