Opiskelijoiden ohjaus työpaikalla
Onko teistä muistakin raskasta vetää perässään opiskelijaa työpaikalla, kun olisi omiakin töitä tehtävänä? Uusin ohjattava on aivan erityisen herkkähipiäinen, on jo kahdesti alkanut itkeä saadessaan palautetta. Passiivinen istuskelija. Millaista opetusta koulussa tänään annetaan sairaanhoitajaopiskelijoille työelämätaidoista? Jotenkin tuntuu että 15 vuotta sitten osattiin asettua paremmin opiskelijan asemaan.
Kommentit (21)
Kerro sanasta sanaan miten olet antanut palautetta. En tiedä kuuluuko kaikkiin perustutkintoihin, mutta 15 osp on joissain työelämätaitoja. Eivät ole varmaan sellaisia kun sinä oletat. Tee hänelle seinälle työjärjestys. "Tarkista nämä ennen kuin istahdat."
Vierailija kirjoitti:
Ja miksi hienohelmojen ja hiljaisten hissukoiden pitää hakeutua alalle missä pitää osata olla reippaampi ja ronskimpi!
Potilas voi välillä kaivata empaattista ja inhimillistä hoitajaa. Auttaa parantamaan ne haavat, joita ronskit hoitajat aiheuttavat.
Vierailija kirjoitti:
Kerro sanasta sanaan miten olet antanut palautetta. En tiedä kuuluuko kaikkiin perustutkintoihin, mutta 15 osp on joissain työelämätaitoja. Eivät ole varmaan sellaisia kun sinä oletat. Tee hänelle seinälle työjärjestys. "Tarkista nämä ennen kuin istahdat."
Olen sanonut että nyt ollaan sairaalassa ja tietyt asiat pitää vuoron aikana tehdä ja jos ei osaa niin pitää kysyä. Joskus meillä on kiire niin silloin kannattaa katsoa vierestä ja ottaa vaikka NEWSejä potilaista. Oma puhelin pidetään pois.
Vierailija kirjoitti:
Tämä
En ole hoitaja, mutta minä ra-kas-tan perehdyttää ihmisiä, ja olen siinä ihan superhyvä!
Annan heille riittävän selkeät ohjeet, joilla he pystyvät itsenäisesti tekemään asian, ja autan tarvittaessa.
Onko sairaanhoitajaopiskelijoillakin myös työharjoitteluja ohjaava opettaja ?
Jos on, kannattaa ottaa häneen yhteyttä ja keskustella opiskelijan asiasta.
Vanhoina hyvinä aikoina, kun olin vanhusten kotipalvelussa töissä, otin aina opiskelijan ohjattavakseni, kun vain sain. Teimme kahdestaan päivän työt nopeammin kuin mitä olisin tehnyt yksin. Saimme pidettyä kunnon ruoka- ja kahvitauot:)
Sain ohjauspalkkiota yli 200 mk/kk:) Palkkio oli kiva yllätys, sillä vaikka olin pyytänyt palkankorotusta, en sitä ollut saanut ja sitten sainkin lisää rahaa siitä, että työstäni tuli helpompaa. Olin niitä harvoja, jotka mielellään ottivat opiskelijan.
Vierailija kirjoitti:
En ole hoitaja, mutta minä ra-kas-tan perehdyttää ihmisiä, ja olen siinä ihan superhyvä!
Annan heille riittävän selkeät ohjeet, joilla he pystyvät itsenäisesti tekemään asian, ja autan tarvittaessa.
Niin minäkin, mutta silti sattui muutama heitäkin, jotka eivät näitäkään tajunneet ja esim. se ohjeistus, että puhelin pysyy pois ( paitsi tauoilla) oli heille hepreaa. Tai joku yksinkertainen ohje piti antaa päivittäin ( kun normaalisti opiskelijat tajusivat sen kerrasta). Kuten esim. että, kun lapset ovat lähdössä ulos, ei voi istua juomassa kahvia, vaan on oltava auttamassa/ ohjeistamassa ( tämä päiväkotipuolella)
Siis on raskasta, ja itse olen kuitenkin sellaisella alalla, missä opiskelija tekee työtä tosi itsenäisesti eikä sitä tarvitse edes raahata koko ajan mukana. Ja silti tuntuu raskaalta 😬 helpoimpia opiskelijoita on aikuiset alanvaihtajat, joilla on jo työelämäkokemusta ja joita ei tarvitse tukea kädestä pitäen kun soittavat asiakkaalle puhelun tms.
Mutta näin jälkeen päin, sellainen raskas kivireki minä itsekin opiskelijana olin. Ja ihan pätevä ammattilainen minusta tuli. Pakko se vaan on välillä opiskelijoita ottaa, jotta saadaan uusia, tuoreita työkaverereita 😊
Riippuu harjoittelijasta. Toiset istuu puhelin kourassa ja ihmettelee sitten että pitäisikö jotain tehdäkin. Sitten on niitä reippaita, toimeentarttuvia ja ohjeita kuuntelevia harjoittelijoita. Molempia olen työssäni ohjannut, mutta vain ensimmäisenä mainitut tyypit ovat olleet taakaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vanhoina hyvinä aikoina, kun olin vanhusten kotipalvelussa töissä, otin aina opiskelijan ohjattavakseni, kun vain sain. Teimme kahdestaan päivän työt nopeammin kuin mitä olisin tehnyt yksin. Saimme pidettyä kunnon ruoka- ja kahvitauot:)
Sain ohjauspalkkiota yli 200 mk/kk:) Palkkio oli kiva yllätys, sillä vaikka olin pyytänyt palkankorotusta, en sitä ollut saanut ja sitten sainkin lisää rahaa siitä, että työstäni tuli helpompaa. Olin niitä harvoja, jotka mielellään ottivat opiskelijan.
Tuo on kyllä kiva motivaatio. Itse ohjasin useita kymmeniä opiskelijoita , enkä koskaan saanut siitä rahaa ( paitsi kerran, kun ohjasin oppisopimusopiskelijaa)
Mutta tein kyllä siis silti ohjaukset mielelläni ja hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Siis on raskasta, ja itse olen kuitenkin sellaisella alalla, missä opiskelija tekee työtä tosi itsenäisesti eikä sitä tarvitse edes raahata koko ajan mukana. Ja silti tuntuu raskaalta 😬 helpoimpia opiskelijoita on aikuiset alanvaihtajat, joilla on jo työelämäkokemusta ja joita ei tarvitse tukea kädestä pitäen kun soittavat asiakkaalle puhelun tms.
Mutta näin jälkeen päin, sellainen raskas kivireki minä itsekin opiskelijana olin. Ja ihan pätevä ammattilainen minusta tuli. Pakko se vaan on välillä opiskelijoita ottaa, jotta saadaan uusia, tuoreita työkaverereita 😊
Pitää kyllä puolustaa myös nuoria, itselläni oli joitan 17-18 vuotiaita erittäin loistavia opiskelijoita. Yksikin nuori mies, hoiti harjoittelun aikana niin autokoulun, osa-aikatyön, 40-sivuisen näyttösuunnitelman kuin harjoittelun noin suunnilleen täydellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu harjoittelijasta. Toiset istuu puhelin kourassa ja ihmettelee sitten että pitäisikö jotain tehdäkin. Sitten on niitä reippaita, toimeentarttuvia ja ohjeita kuuntelevia harjoittelijoita. Molempia olen työssäni ohjannut, mutta vain ensimmäisenä mainitut tyypit ovat olleet taakaksi.
Kun kaikkia ei kasvateta kotona työntekoon. Joitakin voidaan jopa kieltää ja passivoida kotona ja joitain voidaan tehdä pelokkaiksi kotona sillä, että tolkutetaan, että kaikki on tehty väärin (sen sijaan, että opetettaisiin mikä on oikein). Tuon tyyppisillä kokemuksella varustetuille pitää antaa helppoja ja yksinkertaisia tehtäviä alkuun ja alkaa positiivista palautetta. He rohkistuvat pikkuhiljaa. Yleensä ovat huolellisia kun jotain oppivat tekemään oikein.
Laiskat sitten eri juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä
Itsestäänselvyyksiäkään ei sovi jättää opettamatta.
Joskus ohjaaja kuvittelee että sieltä tulee valmis työntekijä.
Opiskelijalle pitää olla selkeä ohjeistus ja riittävä aika. Yksin jätetään tekemään vasta kun rutiinit ovat tuttuja. Mo i ei ole ollut alaan minkäänlaisessa kosketuksessa eikä tosissaan edes tiedä mitä ja miten tehdään. Ei siinä kerran näyttäminen riitä. Koulussa käydään hätäisesti kahlaamalla hommat läpi ei se vielä tee osaajaa.
Ihmisen ominaisuudetkin ehkä korostuvat aluksi. Toinen sopii itse varmasti kysymättä tuhoa aiheuttaen toinen ei uskalla tehdä vaikka osaa ettei tule tuhoa.
Minulle ei kivirekeä ole osunut,mutta töissä niitä kyllä on näkynyt. Raskasta kaikille. Teen ohjaajana työni parhaani mukaan ja haluan että opiskelijani pärjää. Itse opiskelijana pyrin aikoinaan tekemään mahdollisimman hyvin ja noudattamaan ohjeita. Olen myös sallinut opiskelijoiden mukanaolon ja toimenpideharjoittelun potilaana, eihän ne tekemättä opi.
Nykyään on muutenkin unohdettu, että osaajia saadaan vain opettamalla ja opettelemalla ko. työtä käytännössä. Työpaikoilla on ilmoituksissa "istut vain työpöydän ääreen ja aloitat" -tyyppisiä lausahduksia. Iästä riippumatta seuraava työsukupolvi ei opi, jos edellinen ei perehdytä. Ei pelkästään harjoitteluun, vaan myös työpaikkoihin liittyvä ongelma. Tähän pitäisi havahtua ennen kuin on liian myöhäistä.
Vierailija kirjoitti:
Miten annoit palautetta?
Ihan ok, jos tuo kertomansa oli se miten antoi.
Ja miksi hienohelmojen ja hiljaisten hissukoiden pitää hakeutua alalle missä pitää osata olla reippaampi ja ronskimpi!