Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko äitiyslomalla oleva opettaja velvoitettu laittamaan 6-vuotiaan esikouluun

Vierailija
27.01.2022 |

jos on itse halua ja kykyä pitää varhaiskasvatuksesta huolta. Kuka tämän päättää?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidin ammatti tai tilanne ei liity millään tavoin lapsen oppivelvollisuuteen.

Vierailija
2/15 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti ei kukaan! Ainakaan myöntävästi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajan luulisi tietävän ammattialansa lain. OAJ:n luottamus- ja toimihenkilöt auttanevat asiassa, jos om ymmärrys loppuu kesken. Mammapalsta on ehdottomasti väärä kanava tiedon hankintaan.

Vierailija
4/15 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti on.

Vierailija
5/15 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoulu ei ole pakollinen yhtään sen enempää kuin koulukaan. Vielä sillä erolla, että kotoeskaria ei yleensä valvota mitenkään, kun taas kotikoulua valvoo kunta.

Vierailija
6/15 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin että ap haluaisi, että oma eskarilainen ei pääse esikouluun, jossa kuitenkin tärkeintä on sosiaalistuminen ja kavereiden kanssa touhuaminen? Juu, tokihan mamman seura on ihan sama asia kuin ikäkavereiden. Onnea vaan sitten varsinaiseen koulun aloitukseen.

Vierailija
7/15 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo tosiaan Suomessa koulupakkoa , on oppivelvollisuus. Eikä vanhemman tarvitse olla edes mitenkään alalla. Ihan kuka vaan voi ottaa lapsensa kotikouluun ja siihen riittää ihan oma ilmoitus, ei tarvii mitään lupia kysellä.

Vierailija
8/15 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä lähtien esikoulu on kuulunut oppivelvollisuuden piiriin? Mun mielestä oppivelvollisuus alkaa sinä vuonna, kun lapsi täyttää 7 vuotta.

Vierailija
9/15 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoulu on ollut useamman vuoden velvoittavaa toimintaa. Lastaan saa tosiaan pitää kotikoulussa, täälläkin on aina tuo yksi tietäväisenä hokemassa että "ei tartte mitään lupia kysellä" kun tätä aihetta edes sivutaan.

Kyse ei ole siitä tarviiko kysellä lupia ja onko pakko sitä tai tätä. Vaikka lapsella olisi monipuolinen sosiaalinen elämä ilman koulun kautta tulevia kontakteja, isompi ongelma tavalliselle kansalaiselle on kotikoulussa se että lapsen koko oppivelvollisuus on silloin vanhemman harteilla. Kunta tosiaan valvoo oppimisen etenemistä selvittämällä oppilaan riittävän osaamisen tason säännöllisesti, ja oppilaan tulee hallita samat asiakokonaisuudet ja osata samat taidot kuin koulussa käyvienkin. Käytännössä ero on se että kotikoulussa koti vastaa ihan kaikesta muusta, materiaalien hankinnasta alkaen. Koulu ei puutu asiaan mitenkään eikä ole ammattilaisten tukea mihinkään ellei sitä itse kustanna.

Jos perheellä on hyvät tulot ja paljon energiaa ja mahdollisuus käyttää runsaasti aikaa lapsen kotona kouluttamiseen, siitä vaan. Ns normiperheessä tällainen ei helposti onnistu sillä kyseessä on todella vaativa menettely jossa toisen vanhemman on oltava kotona. Toki voi palkata kotiin opettajan jos haluaa.

Vierailija
10/15 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihan turha kyllä pelotella, että kotikoulu olisi jotenkin erityisen vaativaa. Ei se läpihuutojuttu ole, eikä sovi ajatella, että kotikoulussa ei sitten tarvi tehdä mitään, mutta ei se nyt mikään ylipääsemätön täysipäiväinen työkään ole. Mitään muotovaatimuksiahan ei ole, kunhan lapsi oppii vaaditut asiat.

Lisäksi kotikouluun ei tarvitse sitoutua loppuelämäksi, eli esim. sen eskarin jälkeen voi ihan hyvin mennä ekalle kouluun, tai kotiopetusykkösen jälkeen tokalle jne. jne.

Vierailija
11/15 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä: enpä minä ajatellutkaan pitää lasta kotikoulussa, vaan vain eskariajan kotona, kun olen (pian syntyvän) vauvan kanssa jokatapauksessa kotona!

Vierailija
12/15 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä: enpä minä ajatellutkaan pitää lasta kotikoulussa, vaan vain eskariajan kotona, kun olen (pian syntyvän) vauvan kanssa jokatapauksessa kotona!

Eskari voisi olla tuon ikäiselle kuitenkin ihan kiva juttu. Itse vein omani eskariin juuri äitiysloman aikana. Oli siellä klo 9-12.30 (hain vähän aikaisemmin vauvan takia). Tutustui siellä tuleviin luokkakavereihin ja sai muutenkin uusia ystäviä. Siihen asti oli ollut kotihoidossa.

Vierailija
13/15 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eskarin muututtua pekolliseksi, kotieskari rinnastautuu kotikouluun. Toki varsinaiset oppisisällöt lienee sellaisia, ettei ihan mahdottomia vaadi.

Sosiaalinen puoli taas on hankalampi toteuttaa, mutteipä sitä kukaan osaa motatakaan niin, että voisi sen perusteella "jäädä luokalleen".

Toki voi käytännössä olla lapselle hankalampaa sopeutua kouluun.

Vierailija
14/15 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä lähtien esikoulu on kuulunut oppivelvollisuuden piiriin? Mun mielestä oppivelvollisuus alkaa sinä vuonna, kun lapsi täyttää 7 vuotta.

Esiopetus ei sisälly oetusvelvollisuuteen, joka edelleen alkaa sinä vuonna, kun lapsi täyttää seitsemän. Sen sijaan perusopetuslain mukaan lapsen on osallistuttava esiopetukseen oppivelvollisuuden alkamista edeltävänä vuotena:

"Oppivelvollisuuden alkamista edeltävänä vuotena lapsen on osallistuttava vuoden kestävään esiopetukseen tai muuhun esiopetuksen tavoitteet saavuttavaan toimintaan."

"Lapsen huoltajan on huolehdittava siitä, että lapsi osallistuu esiopetukseen tai muuhun esiopetuksen tavoitteet saavuttavaan toimintaan."

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19980628

Vierailija
15/15 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esiopetus ei sisälly oetusvelvollisuuteen, joka edelleen alkaa sinä vuonna, kun lapsi täyttää seitsemän. Sen sijaan perusopetuslain mukaan lapsen on osallistuttava esiopetukseen oppivelvollisuuden alkamista edeltävänä vuotena:

"Oppivelvollisuuden alkamista edeltävänä vuotena lapsen on osallistuttava vuoden kestävään esiopetukseen tai muuhun esiopetuksen tavoitteet saavuttavaan toimintaan."

"Lapsen huoltajan on huolehdittava siitä, että lapsi osallistuu esiopetukseen tai muuhun esiopetuksen tavoitteet saavuttavaan toimintaan."

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19980628

No olipas mulla terminologia taas hallussa. Opetusvelvollisuus ja vielä typolla ryditettynä. 😂 Esiopetus ei sisälly oppivelvollisuuteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kolme