yötissittely pois
Moikka. Kaipaisin apua yösyömisiin. Meillä tilanne on kärjistynyt niin että yöllä saatetaan syödä hyvinkin 10 kertaa. (tarkoittaa siis sitä että poika 11kk) ei vaan yksinkertaisesti rauhotu muulla tavoin kun ottamalla tissille. Yritetty vieroittaa on juu ja samalla kokeiltu myös kaikki mahdollinen; makuupussi, pimennyverhot, viileämpi makkari... Yms. Mutta silti poika vain nukkuu levottomasti..
mitä suosittelet? Tai miten neuvoisit lähtemään aloittamaan yösyötöistä vieroittamista?
Kommentit (5)
Mä olen ratkaissut asian niin, että poika 7,5kk jää rinnalle nukkumaan, kun herää n. puolen yön aikaan eikä rauhoitu ilman rintaa. Olen kyllä yrittänyt päästä tästä tavasta, mutta poika on hyvin voimakastahtoinen ja kova ääninen. Mun selkä ja kädet on kovilla hyvin rajoittuneesta nukkuma asennosta ja mies on muuttanut nukkumaan muualle. Onneksi vauvat kasvaa!
Esikoisen kanssa auttoi, kun alettiin antamaan maito yöllä pullosta, mutta tämä ei pulloa ole huolinut! Työhön paluu stressaa, kun vuorotyötä vielä teen!
Joko ketjun aloittaja on keinon keksinyt?
Annathan lapselle illalla reilusti puuroa? Pienen lapsen päivään kuuluu monta ateriaa: aamupala, lounas, välipala, illallinen ja iltapala. Jos jokin näistä jää pois, niin sekin heijastuu yösyöntinä. Jos olet palaamassa töihin ja haluat kunnon yöunet, kannattaa antaa iltapuuron kanssa vastiketta. Älä vaihda suorasn tavalliseen maitoon sillä siitä tulee vatsavaivoja ilman totutteluvaihetta. Ja se taas vie yöunet. Vastike on täyttävämpää kuin äidinmaito. Nämä vinkit kahden lapsen äidiltä: toinen vastikkeilla, toinen täysimetetty.
Olen kahden nuoremman lapsen kanssa vain kylmästi lopettanut yöimetykset kun vauvat olivat 7,5kk ja 9kk. Heräilivät 2-5krt/yö pyytämään maitohörppyä. Kumpikin söi illalla reilun annoksen puuroa ja olohuoneessa imetin vielä ennen nukkumaan menoa. Seuraavan kerran "suostuin" imettämään vasta klo 6 aamulla. Nuorempi oppi tämän parissa päivässä ja vanhempikin sopeutui muistaakseni alle viikossa. Mua auttoi, että ostin vauvalle palkinnoksi lelun ja kerroin miehelle, mummille yms. että nyt lopetetaan yöimetys. Muille lupaaminen tsemppasi mua lopettamiseen. Meidän yöt rauhoittui niin nopsaa ja nyt tämä 10,5kk ikäinen saattaa herätä kerran yössä, sit vaan tutti suuhun ja unia jatkamaan. Kannattaa kokeilla, meillä toimi "tiukka" linja, vaikka oonkin niin pehmo että ekat yöt silitin ja sylitin ja taisin tarjota vettäkin nokkamukista kun vauvaa kovasti itketti.
Hei!
Kuulostaa siltä, että vauvasi on nälkäinen. Kuten jo aiemmista vastauksistakin luit, kannattaa lisäruuan määrää lisätä. Illalla kunnon tankkaus velliä tai puuroa varmistaa kunnon unen. Lypsä rintapumpulla äidinmaitoa ja säilytä jääkaapissa. Keitä puuro/velli veteen ja lisää mukaan äidinmaitoa haudutusvaiheessa.
Äidinmaidon koostumus ja ravintopitoisuus muuttuu lapsen ikääntyessä. Se ei enää riitä pitämään kasvavan lapsen nälkää muuta kuin tiheillä syötöillä. Lapsen kasvaessa ravinnon saantia täytyy lisätä. Proteiinia, rasvaa ja hiilihydraatteja olisi hyvä olla kiinteässä muodossa tarjolla riittäviä määriä päivän aikana. Äidinmaidon koostumukseen ja herumiseen vaikuttaa myös äidin stressitaso. Jos äiti on väsynyt ja stressaantunut, maitoa tulee vähemmän ja siinä on mukana äidin stressihormoneita, kuten kortisolia, joka vaikuttaa myös lapseen.
Yösyötöistä luopumiseen voi olla myös äidille henkinen kynnys. Onhan oman lapsen imettäminen yksi maailman ihanimmista ja tärkeimmistä asioista. Jokainen äiti saa ja hänen pitääkin tehdä niin kuin haluaa. Jos äiti ja lapsi voivat hyvin ja valintojen seurauksena valintojen tuomat voimat ovat suurempia kuin valintojen tuomien negatiivisten seurausten.
Tuo kuulostaa eroahdistukselta ja kuuluu tuohon ikään. Omilla lapsilla se kesti kuukauden. Heitä ei saanut mitenkään muuten nukahtamaan. Kun tämä vaihe meni ohi, pystyttiin yöimetys jättämään pois unikoululla, jonka isä piti (äiti kokonaan pois) kolme yötä. Sitten alkoi yöt parantua. Tosin kumpikin nukkui yöt heräämättä vasta kolmevuotiaasta.