Voiko joku selittää miksi täysjyväjauhoja kaupan leivissä pihistellään?
Löytyy 50% ja 70% mutta tosi vaikea on löytää sataprosenttista täysjyväleipää... Miksi? Eikö täysjyväjauhoja ole kaikista halvinta tuottaa kun ei tarvitse erotella jyvien osia toisistaan?
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Kaupasta löytyy kyllä sellaisia leipiä, joissa 100% viljasta on täysjyväruista. Itse kuitenkin mieluummin syön sellaisia, joissa on valkoista vehnäjauhoa mukana. Ne ovat pehmeämpiä ja mehevämpiä. En ehkä ole ainoa joka on sitä mieltä, sillä suosikkileipäni Vaasan ruispalat on kuulemma Suomen suosituin leipä.
Täysjyvävehnästäkin on mahdollista tehdä tehdä leipää niin että kaikki vilja siinä on 100% täysjyvävehnää, ja olen tehnytkin useita kertoja. Siitä on tullut kyllä pehmeää, mutta täysjyvävehnän maku ei mielestäni ole lähtökohtaisesti hyvä, joten mieluummin syön vehnäleivät vaaleina.
Täysjyväspeltistä taas tulee minun kokemusteni mukaan hyvän makuista ja pehmeää leipää ilman valkoista viljaa. En tiedä, myydäänkö 100% täysjyväspeltti leipää kaupassa ollenkaan, mutta voisin ostaa jos myytäisiin. Asiaan voi ehkä vaikuttaa se, että speltin kilohinta on kalliimpi kuin esim. vehnän ja rukiin.
Totta. Oon samaa mieltä että on se ruoassa aina vähän makukysymyskin. Ei kaikki superterveellinen ole hyvää. Paljon terveellistä on myös siinä tavallisessa ruisleivässä, vaikka vähän vehnäjauhoja onkin.
Tästä tuli mieleen kun yritin syöttää lapsille täysjyväriisiä. Eihän ne sitä syöneet. Tavallinen riisi uppoaa hyvin ja parboiled riisissä on jopa 80% täysjyväriisin vitamiineista ja kivennäisaineista, joten mitä järkeä edes yrittää syöttää sitä täysjyvää, jos sitä kelpaa korkeintaan ruokalusikallinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ajattele että ulkomailla ne syö aina pelkkää vehnäleipää. Suomessa on sentään puolet ruista.
Ja ovat suolistoltaan terveitä, toisin kuin Suomessa.
Liiallisesta antibioottien syömisestä ne suolistosairaudet varmasti johtuu. Itellekin meinasi käydä köpelösti, kun kerran nuorempana jouduin syömään 4 antibioottikuuria virtsatietulehduksiin puolessa vuodessa. Uloste oli ihan limaista ja vatsa meni sen jälkeen sekaisin ties mistä monta vuotta. Nykyään tuosta on jo kymmenen vuotta enkä ole yhden yhtä kuuria syönyt sinä aikana antibiootteja eikä ole minkäänlaisia vatsaongelmia. Kestää syödä hyvin niitä ruokia joista ennen meni vatsa sekaisin. Hieman tuo on kyllä naisena haastavaa välillä vältellä antibioottikuureja, mutta onneksi karpalomehu näyttää toimivan virtsatietulehduksiin, kun sitä vaan jaksaa juoda tarpeeksi paljon.
Vierailija kirjoitti:
Kaupasta löytyy kyllä sellaisia leipiä, joissa 100% viljasta on täysjyväruista. Itse kuitenkin mieluummin syön sellaisia, joissa on valkoista vehnäjauhoa mukana. Ne ovat pehmeämpiä ja mehevämpiä. En ehkä ole ainoa joka on sitä mieltä, sillä suosikkileipäni Vaasan ruispalat on kuulemma Suomen suosituin leipä.
Täysjyvävehnästäkin on mahdollista tehdä tehdä leipää niin että kaikki vilja siinä on 100% täysjyvävehnää, ja olen tehnytkin useita kertoja. Siitä on tullut kyllä pehmeää, mutta täysjyvävehnän maku ei mielestäni ole lähtökohtaisesti hyvä, joten mieluummin syön vehnäleivät vaaleina.
Täysjyväspeltistä taas tulee minun kokemusteni mukaan hyvän makuista ja pehmeää leipää ilman valkoista viljaa. En tiedä, myydäänkö 100% täysjyväspeltti leipää kaupassa ollenkaan, mutta voisin ostaa jos myytäisiin. Asiaan voi ehkä vaikuttaa se, että speltin kilohinta on kalliimpi kuin esim. vehnän ja rukiin.
Vaasan ruispalat on kyllä hyvää, etenkin se Ohut herkku. On kyllä 100% ruisleipääkin tullut syötyä välillä. Ihan ok, jos syö sellaisenaan, mutta jos tekee lämpimiä voileipiä, niin kylläpä muuttuu ällöttäväksi happamaksi löllöksi mössöksi.
Vaikka luulisi että täysjyväjauhoja on helpompi tehdä kun viljoja ei tarvitse putsata, niin jauhojen säilyvyys on se mikä tee pelkästä jyvän ydinjauhosta (=perusjauho) edullisempaa. Jos jyvän alkio-osan jauhaa mukaan (kuten kokojyväjauhoissa), siinä jyvän alkio-osassa on öljyjä jotka hapettuvat jauhettuna nopeasti = jauho alkaa maistua pahalle.
Perusjauho säilyy pitkään, siksi teollisuus haluaa käyttää sitä.
Oon 40 ja sain ihan kaikki rokotusohjelmaan kuuluneet rokotteet lapsena.