Uskaltaako ulkomaisilla vadelmilla koristella kakun?
Tuoreilla siis! Sopisi niin kauniisti kakkuun nuo vadelmat, mutta kuinka iso riski on sairastuttaa koko juhlaväki norovirukseen tai vastaavaan?
Kommentit (15)
Kyllä uskaltaisin hollantilaisilla koristella. Niitähän ne itsekin käyttävät. Nuo itäeuroopan marjat kastellaan jollain sontaliemellä joten niitä en laittaisi.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 10:05"]
Kyllä uskaltaisin hollantilaisilla koristella. Niitähän ne itsekin käyttävät. Nuo itäeuroopan marjat kastellaan jollain sontaliemellä joten niitä en laittaisi.
[/quote]
Sontaliemellä, naurahdin. Siis varmasti joo ei ole mitään ihan puhtainta se kasteluvesi, tuo sana nauratti.
Ruotsissa kuoli 3 vanhusta tässä pariviikkoa sitten, tuontivadelmia epäillään syyksi.
Ei. Voit toki pelata venäläistä rulettia marjoilla, voi olla että osuu noro-virus kohdalle, voi olla että ei. Siinäpä sitten koko juhlaväki sairastuu - "ja kaikilla oli niin muukaavaa.."
Onneksi en ole menossa yksiinkään juhliin, ihan sairasta venäläistä rulettia.
Tuoreillä kyllä. Suurin osa niistä syödään sellaisenaan. Pakastemarjat taas kasvatetaan vähän ronskimmin. Huono tuuri jos noista tuoreina myydyistä saa tartunnan.
Ilkeät ulkomaalaiset myrkyttävät Suomeen lähetettävän ruoan ja sitten naureskelevat hyväuskoisuudellemme.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 10:30"]
Tuoreillä kyllä. Suurin osa niistä syödään sellaisenaan. Pakastemarjat taas kasvatetaan vähän ronskimmin. Huono tuuri jos noista tuoreina myydyistä saa tartunnan.
[/quote]
Juuri tuoreissa marjoissa voi olla salmonellaa ja muita pöpöjä, itse en koskaan keittämättömiä ulkolaisia marjoja söisi enkä haluaisi aiheuttaa tartuntoja tuttavillenikaan.
Pakastemarjat kasvatetaan juuri samalla tavalla kuin muutkin marjat.
Olen laittanut useastikin. Mitään ei koskaan ole tapahtunut, mutta kai jokin pikkuriski on olemassa lehtijutuista päätellen.
Elämä nyt on yhtä riskiä. Annan koirillekin kananluut jne. En jaksa murehtia tuollaisista pikkujutuista.
Kyllä tuorella uskaltaa, pakastemarjat on eri asia. Te vastaajat nyt sotkette kaksi eri asiaa!
Ulkolaisia vadelmia ei suositella ilman kuumentamista. Riskin otat itte. Mutta kerro myös vieraille jos käytät jotta vieraan voi sitten itte päättää ottavatko terveysriskin vai eivät.
Ainakin kerrot vieraille vadelmien alkuperän niin päättävät itse uskaltavatko.
Taitaa olla paras, että koristelen kakun jollain muulla.
ap
Itse en uskaltaisi