Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onkohan mulla vaihdevuodet vai mitä? Kaameita hikoilukohtauksia ja palelua...

Vierailija
24.01.2022 |

Olen 36v nainen ja viikon ajan kärsinyt ihan kamalasta hikoilusta, jatkuvia kuumia aaltoja tulee, alkaa kasvoista (kuumotus, punoitus) ja leviää muualle kroppaan, jatkuu kerrallaan useita kymmeniä sekunteja, sitten loppuu ja jonkun ajan kuluttua alkaa alusta. Verenpaineet ok, mutta aamuisin lukemat korkeimmillaan, kuitenkin alle 140 yläpaine. Hikoilen myös öisin ja herään aivan hikisenä aamulla...

Samaan aikaan oudosti paleltaa, vaikka on hiki. Täytyy varmaan varata lääkäriin aika, mutta ajattelin, jos jollain ollut vastaavaa?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene lääkäriin. Voi olla vaihdevuodet, mutta voi olla muutakin.

Vierailija
2/20 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla myös syöpä tai kilpparin liikatoimintaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuodet? En usko että 36-vuotiaalla.

t. 52-vuotias, jolla ei vielä mitään vaihdevuosioireita

Vierailija
4/20 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaa olla koronakin. Immuunipuolustus taistelee. Tuntuu aiheuttavan mitä kummallisempia oireita.

Vierailija
5/20 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vv-oireet juuri tuollaisia. Kannattaa käydä lääkärissä. Verikokeilla selviää jo monia asioita.

Vierailija
6/20 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko tehnyt koronan kotitestin? Yksi oire itselläni on ollut nimenomaan lämmönvaihtelu, milloin on kuuma, milloin kylmä.

Vierailija
7/20 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onks menkat vielä?

Mulla noi oireet alkoi pari kuukautta viimeistä menkoista, olin 52v.

Aikaiset vaihdevuodet voivat olla, mutta myös ihan hormoni-häiriö.

Varaa aika lääkärille niin saat selville, ihan verikokeilla selviää

Vierailija
8/20 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla noi oli selkeitä raskausoireita jokaisessa raskaudessani. Voitko olla raskaana?

Vierailija
9/20 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

10/10 lisään vielä, että palelun ja hikoilun lisäksi mulla oli siis matala verenpaine, ei korkea. Eli se erona suhun.

Vierailija
10/20 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rokote sekoitti autonomisen hermoston.

Vierailija
11/20 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi kolmannen koronarokotuksen jälkeen sama, tulee hikoilukohtauksia päivin ja öisin, alkaa naamasta, yli kuukauden tullut. Mulla tosin nää on todennäköisesti vv, sillä ikää 47. 

Vierailija
12/20 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi esivaihdevuodet tuon ikäisenä. Mutta verikokeella se selviää.

Vierailija
13/20 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi johtua myös monesta muusta eri asiasta, esimerkiksi minulla tuollainen on selvästi ruokavaliosidonnaista (verensokerin heilahtelut).

Vierailija
14/20 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esivaihdevuodet voivat alkaa jopa kymmenen vuotta ennen varsinaisia vaihdevuosia. Itselläni alkoi n. 38-vuotiaana oudot oireet; kierto meni sekaisin, palelin ja hikoilin yhtä aikaa, oli outoja lihas- ja nivelkipuja, hiukset rasvottuivat ja puhkesi aikuisiän akne. Syyksi paljastui esivaihdevuodet.

Vierailija
15/20 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsin muutama vuosi sitten tuollaisesta. (Ennen koronaa, olin silloin 27 tai 28v).

Öisin sain 1-3 kuumaa aaltoa, keho meni ihan hikiseksi ja lakanat märiksi. Päivät palelin ja iltaisin tuntui että keho oli samaan aikaan jäässä ja tulessa.

Mietin vaihdevuosia mutta päädyin siihen, että se liittyy jotenkin ahdistukseen.

Tätä kesti ehkä 3kk sitten se vain loppui. En tiedä mitä se oli. 

Menkat on edelleen ja olen 31.

Vierailija
16/20 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap, jollet ole täysin raitis, niin kokeile pari viikkoa ,ettet ota yhtään alkoholia. Kerro sit mitä vaikutti noihin vaivoihin.

Vierailija
17/20 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla alkoi kolmannen koronarokotuksen jälkeen sama, tulee hikoilukohtauksia päivin ja öisin, alkaa naamasta, yli kuukauden tullut. Mulla tosin nää on todennäköisesti vv, sillä ikää 47. 

Mulla alkoi myös jo ekan rokotteen jälkeen, koskaan aiemmin ei mitään, vähän ennen tokaa rokotetta kroppa normalisoitui, ja tokan rokotteen jälkeen alkoi taas ihan kauhea oireilu. Mulle ei kolmatta rokotetta tule.

Vierailija
18/20 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhanen, diabetes. En usko, etyä tuon ikäisellä on vaihdevuodet.

Vierailija
19/20 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastauksista! En ole raskaana, en myöskään käytä alkoholia. Kuukautisissa on ollut häiriöitä ja välillä jääneet pois ja sitten taas tulleet tavallista runsaampina. Sen takia noita ennenaikaisia vaihdevuosia mietin...Koronan kotitestiä en ole tehnyt, mutta aion tehdä, jos oireet jatkuvat vielä. Se on selvä, että ainakin verikokeisiin tässä on pian päästävä

ap

Vierailija
20/20 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikille vastauksista! En ole raskaana, en myöskään käytä alkoholia. Kuukautisissa on ollut häiriöitä ja välillä jääneet pois ja sitten taas tulleet tavallista runsaampina. Sen takia noita ennenaikaisia vaihdevuosia mietin...Koronan kotitestiä en ole tehnyt, mutta aion tehdä, jos oireet jatkuvat vielä. Se on selvä, että ainakin verikokeisiin tässä on pian päästävä

ap

Kyllä. Mulla myös kuukautiskierron epäsäännöllisyys liittyi esivaihdevuosiin. En tajunnut että siitä kyse, kun olin alle 40 mutta niin vain oli. Äidilläni oli sama juttu.