Jälkihuolto loppumassa, mitä itsenäistymisvaroille?
Elikkä täytän pian 21 ja silloin loppuu jälkihuolto. Mulla on muutama satanen itsenäistymisvaroja tilillä johon vain sossuilla on käyttöoikeus, saanko oikeudet tiliin heti täytettyäni 21?
Onko kellään kokemusta näistä hommista? Saanko käyttää rahat mihin tahansa? Olen tällä hetkellä toimeentulotuella, joten en varmaan saa tt-tukea silloin kun saan itsenäistymisvarat?
Kuinka voisin vielä ottaa kaiken hyödyn irti jälkihuollosta?
Kommentit (35)
Minä sain n 1000e tilille kun täytin 21. Tosin en ollut sossun asiakas
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 14:09"]Minä sain n 1000e tilille kun täytin 21. Tosin en ollut sossun asiakas
[/quote]
siis vittu... olin sossun asiakas tietysti :D siis jälkihuollon, mutten toimeentulotuen osalta.
Onhan sinulla suunnitelma, miten jatkat tästä eteenpäin? 21-vuotiaan pitäisi olla opiskelemassa tai töissä, ei toimeentulotuella. Tsemppiä :)
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 14:07"]Et saa varoja
[/quote]
Minne ne sitten menevät? Kuulin yhdeltä jälkihuolto nuorelta, että jos en käytä varoja ennenkuin täytän 21, en tule rahoja saamaan sen jälkeen ikinä itselleni. Onko tuossa jotain perää? Täytyykö mun nyt sitten pyytää sossusta ostamaan vaikka uusi pyykkikone niillä rahoilla etten menetä niitä kokonaan? Ei kai kukaan voi viedä niitä rahoja kun se tili on kuitenkin minun nimissä vaikka minulla ei vielä käyttöoikeuksia siihen ole?
Entäs muuten jos on ulosotossa velkaa, voiko ulosotto viedä itsenäistymisvarat?
Ap
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 14:17"][quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 14:07"]Et saa varoja
[/quote]
Minne ne sitten menevät? Kuulin yhdeltä jälkihuolto nuorelta, että jos en käytä varoja ennenkuin täytän 21, en tule rahoja saamaan sen jälkeen ikinä itselleni. Onko tuossa jotain perää? Täytyykö mun nyt sitten pyytää sossusta ostamaan vaikka uusi pyykkikone niillä rahoilla etten menetä niitä kokonaan? Ei kai kukaan voi viedä niitä rahoja kun se tili on kuitenkin minun nimissä vaikka minulla ei vielä käyttöoikeuksia siihen ole?
Entäs muuten jos on ulosotossa velkaa, voiko ulosotto viedä itsenäistymisvarat?
Ap
[/quote]
hyvin ainakin olet hoitanut asiasi! Jälkihuollolla pyritään juuri siihen, etteivät huostaanotetut sössi asioitansa kun täyttävät 18. Sinä kuitenkin nyt 21v ulosotossa velkaa ja toimeentulotuella elelet... toivottavasti menisikin vaikka sinne ulosottoon, vai meinaatko koko elämäsi vältellä niiden maksua? :D
Kaveri ainakin sai tililtä rahaa aina kun osasi kertoa mihin ne menee.
Rahat kuuluu sinulle. Harmillista, että jälkihuollon sosiaaliohjaus on toiminut kohdallasi noin kehnosti, että olet ehtinyt menettämään mm. luottotietosi.
Varaa aika keskusteluun jo hyvissä ajoin ja selvitä miten sun kannattaa jatkossa toimia. Jos sinulla ei ole suunnitelmaa, ulosotto vie varat. Onko sinulle asunto? Usein varat käytetään vuokratakuisiin tms.
Kysy sossusta, vaikuttavatko ne toimeentulotukeen, jos nostat ne vasta kun täytät 21 ja jälkihuolto on loppunut. Jos vaikuttavat, nosta ne nyt heti.
Mikset käytä niitä ulosottomaksuihin nyt heti? Se olisi kai järkevintä.
Käytä velkojen maksuun. Mikä ihme siinä on niin vaikeaa pysyä velattomana varsinkin kun saa sossusta hyvät rahat tilille joka kuukausi?
Totta kai saat rahat vaikka täyttäisit 21 ennen kuin pyydät ne. Ne ovat sinun rahojasi. Mutta tarkista tuo että vaikuttavatko ne toimeentulotukeen jos saat ne vasta täytettyäsi 21.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 14:24"]Käytä ne nyt
[/quote]
Mulla ei vaan oo oikeen mitään sellasia tarpeita mihin voisin ne nyt käyttää. Haluan käyttää rahat järkevästi ja olen miettinyt jos ostaisin niillä äidin haudalle kiven, mitähän sossut siihen tuumaisivat?
Ap
Mulla loppui viimevuonna, mutta itsenäistymis rahaa sain 18vuotiaana, kun muutin ekaan omaan kämppään ja siis ihan omalle tililleni ja ne meni huonekaluihin.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 14:31"]Mulla loppui viimevuonna, mutta itsenäistymis rahaa sain 18vuotiaana, kun muutin ekaan omaan kämppään ja siis ihan omalle tililleni ja ne meni huonekaluihin.
[/quote]
Saitko silloin toimeentulotukea vai olitko/oletko opiskelija tai töissä?
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 14:49"]Ap hyvä, käytä rahat niihin ulosottovelkoihin.
[/quote]
Silloin varmaan saisin toimeentulotuen normaalisti? Entä jos maksan rahoista velkani myös sisarelleni? Mitenhän sossut siihen reagoisi?
Ap
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 14:55"][quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 14:49"]Ap hyvä, käytä rahat niihin ulosottovelkoihin.
[/quote]
Silloin varmaan saisin toimeentulotuen normaalisti? Entä jos maksan rahoista velkani myös sisarelleni? Mitenhän sossut siihen reagoisi?
Ap
[/quote]
En osaa tuohon vastata, mutta kun saat velkasi maksettua, voit aloittaa puhtaalta pöydältä ja elämä on huomattavasti helpompaa :)
Eikö sulla muuten ole jälkihuollon ohjaajaa, jonka kanssa voisit näitä asioita pähkäillä?
Et saa varoja