KÄYTKÖ LAPSEN KANSSA ALKOSSA?
Kommentit (36)
On normaalia ottaa siitä pullo viiniä mukaan esim. illalliselle. Ei tulisi mieleenkään olla ottamatta lasta mukaan ostoksille, oli sitten viiniä mukana ostoslistalla tai ei. Kummallinen aloitus mielestäni....
On normaalia ottaa siitä pullo viiniä mukaan esim. illalliselle. Ei tulisi mieleenkään olla ottamatta lasta mukaan ostoksille, oli sitten viiniä mukana ostoslistalla tai ei. Kummallinen aloitus mielestäni....
En ymmärrä miksi pitäisi lapselle jo vauvasta pitäen opettaa, että alkoholi on tabu ja siihen ei ikinä pidä koskea.. Tulee vaan jossain vaiheessa sellainen käänteisreaktio sitten. Enkä nyt tällä tarkoita sitä, että olisin ostamassa lapselleni juotavaa sitten kun hän on teini. Vaan haluan näyttää että isä ja äiti osaavat käyttää alkoholia kohtuudella ja kannustaa häntä samaan tulevaisuudessa.
Kummallakin kerralla oli joulunaika ja olin ostamassa omalle perheelle jouluruoan kanssa tarjottavaa punaviiniä, sekä pari pulloa lahjaksi ystäville. Myyjä aloitti kummallakin kerralla suht tympeän näköisenä palvelun, mutta kun kysyin, mikä olisi joulun suosituin viini jonka uskaltaa viedä myös lahjaksi vaihtui ääni kellossa ja sain todella hyvää palvelua.
Ei minua sinäänsä kiinnosta mitä muut ajattelevat siitä, että olen lasten kanssa alkossa, kun itse kuitenkin tiedän totuuden alkoholin käytöstämme.
Lapsi välillä ehdottelee, että " maista tätä, tässä on hieno pullo" . :)
Ja hui meidän 10vee on saanut maistaa esim. kuohuviiniäkin (ei tykännyt).
Alkoholi kuuluu ruokakulttuuriin monilla. Meillä ei taas vedetä koskaan räkää poskille.
Kumma kun se alko joku tabu niin monelle... Taitaa olla ongelmainen suhde alkoholiin taustalla?
Vai mietitäänkö sitä että mitä kaikki muut ajattelee kun näkee? Hohhoijaa...
Vierailija:
Ei tarvitse olla absolutisti mutta älkää antako lapselle mallia perjantaipullon hakemisesta. Isäntä hakekoon sen ihan itsekseen.
Mikä perjantaipullo? Ei varmaan haeta meillä. Minä en ole koskaan ymmärtänyt suomalaisten tarvetta perjantaipulloon. Jos/kun meillä alkoholia haetaan, haetaan se minä päivänä nyt sattuu. Hyvin harvoin perjantaina. Ja sekin pullo on yleensä viiniä.
Meillä ei isäntä edes juo, miksi hänen pitäisi hakea perjantaina pullo?
keksikää nyt av-mammat muuta brassailtavaa. vaikka se eirassa sijaitseva kakkoasunto.
" no en käy. miksi pienen lapsen vanhempien pitäisi juopotella ja opettaa sama paska myös lapselleen-."
Eihän se ole juopottelua, jos aterialla ottaa lasillisen. Tai kun lapset ovat menneet nukkumaan. Sen enempiä ei ainakaan meillä alkoholia nautita. Saunakalja silloin tällöin ei ole juopottelua.
Mutta siinä mielessä voidaan puhua alkoholiongelmasta, jos ei voi millään käydä saunassa ilman olutta. Silloinhan siitä on riippuvainen, oli niitä saunakaljoja sitten yksi tai kymmenen.
Vierailija:
Mutta siinä mielessä voidaan puhua alkoholiongelmasta, jos ei voi millään käydä saunassa ilman olutta. Silloinhan siitä on riippuvainen, oli niitä saunakaljoja sitten yksi tai kymmenen.
ei kyllä tule alkossa paljon käytyä kun siiderit ostan ruokakaupasta silloin harvoin kun otan mutta taatusti lapsi tulisi mukaan alkoonkin jos sattuisi olemaan kauppareissulla mukana. Onhan tuo jo useampaan kertaan nähnyt kun ostan sen pullon-pari siideriä ruokakaupasta.
En käy lapsen kanssa, kun en käy koskaan itsekään :). Meillä ei käytetä alkoholia. Ei edes siideriä tai olutta.
Olen myös käynyt siellä kun minulla oli iso maha, siis raskaana. Ei mua liikuta mitä ulkopuoliset ajattelee, kun itse tiedän miten asiat on.
Molemmilla kerroilla ostamani viinat ei edes tulleet meille, vaan olivat " lahjoja"
ja olen käynyt myös Alkossa lapsen kanssa. Ostan myös joskus ruokakaupasta siideriä lapsen kanssa.
Jos Suomessa alkoholi myytäisiin tavallisessa kaupassa, pitäisikö lapsi olla ottamatta sinnekin, ettei vain näkisi vilahdusta paheellisista pulloista?
Ja hui kauhistus! Ostan lapsen läsnäollessa lähikaupasta myös silloin tällöin olutta ja siideriä. Ja apua! Meillä viinit, oluet ja siiderit säilytetään kotona ihan lapsen näkösällä. Ja niitä myös lapsen nähden käytetään.
" Tämän tyyppinen asenneko muillakin on syynä sen miettimiseen, voiko lapsen kanssa käydä Alkossa?"
Vierailija:
Ei ole tällaista asennetta. Kuten aiemmin vastasin, niin yleensä kun menen käymään kaupungissa täältä alkottomasta peräkylästä, menen ilman lapsia. Näin ihan siksi, että laiskana ja itsekkäänä ihmisenä mieluiten shoppailen ilman vahdittavia niin vaatekaupoissa kuin Alkossakin. Ja minä ostan meillä viinit, silloin harvoin kun ostetaan, koska olen miestä kiinnostuneempi siitä, mitä juodaan.
Lapset näkevät kyllä viinipullot, ja isompina varmaan pääsevät mukaankin.