Miksi kotihoidon tuelle jäämistä kritisoidaan - kukaan muu ei saa näin vähän tukea
Hoitovapaalle jääminen on taloudellisesti perheelle se kaikkein huonoin vaihtoehto. Kotihoidon tuki on oikeasti todella pieni. Kaikki muut tuet ovat suurempia: opiskelija ja työtön saavat enemmän tukia kuin pientä lasta/lapsia kotona hoitava äiti. Me ollaan miehen kanssa keskituloisia ja molemmat vakituisissa töissä. Olen nyt hoitovapaalla vauvan kanssa ja tuloni ovat n. 300 e kuussa verojen jälkeen. Mies saa bruttona palkkaa n. 2000 e, joten emme saa mitään asumistukia tai muitakaan tukia. Kunta ei maksa kotihoidon kuntalisää, asuminen Uudellamaalla on kallista eikä töiden takia voi muuttaa muuallekaan.
Kotihoidon tuki on yhteiskunnalle halvin tapa pienistä lapsista huolehtimiseen. Päiväkotipaikat, perhepäivähoitopaikat tulevat paljon kalliimmaksi. Miksi kotihoidon tuelle jääviä kritisoidaan palstalla, vaikka yhteiskunnalle se on kaikkein halvin vaihtoehto? Ja kun joku kysyy, miksi en palaa töihin ja vie 9 kk ikäistä vauvaa hoitoon, niin en halua laittaa noin pientä lasta päiväkotiin.
Kommentit (27)
Mun miehen tulot on about samat (ellei jopa enemmän, vaihtelee kuukausittain kun tekee kahta työtä) ja saan kotihoidontukea (hoitoraha ja hoitolisä) päälle 500€ - verot ja asumistukeakin saadaan päälle 200€.
Kotihoidon tuki on kyllä ihan naurettavan pieni, itsekin sillä olen ollut. Tiukkaa teki ja kyllä sitä ihmettelee, miksi valtio ei enemmän kannustaa vanhempia hoitamaan lapsiaan kotona varhaislapsuuden ensimmäisiä vuosia, vaikka tutkimustenkin mukaan alle 3v paras paikka on kotona. Sen ikäinen saa kaiken tarvittavan kasvatuksen kotoa, jos on täysipäiset vanhemmat. Ja kavereita ym voi kerhoissa nähdä, mrkin aktiivisesti kuljettu perhekerhoissa leikki treffeillä puistoissa yms. Olen itse niin onnellinen, että olen nähnyt omien lasteni koko lapsuuden niin läheltä <3
Terv. 3v ja 5v lasten äiti
Kuka kritisoi? Varmaan joku, jolla ei ole lapsia eikä tajua miten pieni se 9kk ikäinen on? En tosiaankaan tunne ketään joka pitäisi hyvänä ideana laittaa sen ikäinen päiväkotiin, niin ajatteleviin törmää ainoastaan vauvapalstan raha-aiheisissa keskusteluissa, joissa haukutaan kaikki äidit miehensä rahoilla loisiviksi. Niille mielipiteille on turha antaa suurta painoarvoa. Kyllä jokainen lapsensa parasta ajatteleva vanhempi haluaa hoitaa kotona pidempään, mutta tosiaan ne taloudelliset realiteetit tulee vastaan monella. Muutama kuukausi on varaa olla kotihoidontuella, mutta ei vuosia. Onneksi jatkossa valtio tukee enemmän kun ansiosidonnaiset vapaat pitenee, muutamakin kuukausi enemmän kotona merkitsee lapselle paljon.
Näissä yhteiskunnan tukien kanssa on aina tilanteessa, jossa ei voi voittaa.
Jos olet kodinhoidontuella, olet laiska lokki kun otat tukia, etkä käy töissä.
Jos olet töissä, olet hirviö kun laitat lapsesi hoitoon niin nuorena ja käytät häpeämättä yhteiskunnan tukiverkkoa mahdollistaaksesi työntekosi ja laitat urasi perheesi edelle.
Jos käyt töissä ja lapsesi on korvauksetta isovanhemmilla, olet vanhusten hyväksikäyttäjä ja huono ihminen.
Jos olet vuorotöissä, olet itsekäs kun et vaihda päivätöihin jotta lapsesi ei tarvitse olla hoidossa ilta- ja yöaikaan.
Jos olet yksinhuoltaja, olet oikea epatto, kun riistät lapselta toisen vanhemman. Asiaan ei vaikuta vaikka olisit leski.
Jos työtulosi ovat niin pienet, että tarvitset tukia ihan jokapäiväiseen elämään, olet yhteiskunnan hyväksikäyttäjä ja vapaamatkustaja, kun et mene parempiin töihin ja olet tehnyt lapsesi vain nyhtääksesi yhteiskunnalta lisää hilloa.
Jos olet masentunut, syöpäpotilas, koronan kourissa tai Ebolan sairastanut, sinun pitiäsi ottaa vain itseäsi niskasta kiinni ja ongelmasi ratkeaisivat.
Valitse siitä. :/
Täällä pph, jolle on tuotu 9kk ikäinen hoitoon. Onneksi ei päiväkotiin joutunut. Lisäksi tullut usein juuri 1v täyttänyt. Omat olen hoitanut kotona kotihoidontuella ja onneksi tehtiin niin. Omiin lapsiin tehtiin sijoitus, vaikka säästöjä meni. Nyt on ehtinyt kerryttää rahaa muuhun.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole vielä lapsia mutta on tavallinen asunto ja Skoda pihassa. Valitettavsti ei ole varaa jäädä kotiäidiksi ilman että söisi säästöt samalla. Tottakai lapsen olisi parasta olla kotona ja itsellänikään ei ole hinkua omaan tylsään työhön mutta kahdella keskituloisella ei ole tämän verotuksen ja elinkustannusten maassa varaa kasvattaa lapset kotona. Säästöjen syöminen ei tunnu järkevältä sekään koska koskaan ei tiedä milloin iskee sairaus/työttömyys/jokin yllättävä elämäntilanne jolloin säästöt olisi tarpeen.
Kyllä sitä pienelläkin pärjää. Teillä kun ei vielä ole lapsia, niin säästäkää erityisesti lapsielämää ajatellen. Toki täytyisi nyt muistaa myös että lasten saanti ei ole itsestäänselvää, iästänne riippuen kannattaa alkaa ehkä yrittämään melko nopeasti jos lapsia haluatte.
Perheverotus olis hyödyllinen. Ja lapsilisään korotus. On niitä turhempiakin rahareikiä keksitty! Lapsiperheiden etuja heikennetään ja sitten ihmetellään kun syntyvyys ei nouse.