Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko 5-vuotiaalle tyypillistä?

Vierailija
23.05.2015 |

Ärsyttää jatkuvasti nuorempia kavereitaan ja yrittää nostaa itsensä muiden yläpuolelle. On äärimmäisen tarkka omista leluistaan ja tavaroistaan, vaikka saa itse leikkiä muiden leluilla. Muistuttaa jatkuvasti muille lapsille ja aikuisille asioista, mitä hän saa tehdä, ja muut eivät. Jos joku toinen mokaa, hän saattaa korostaa sitä puheissaan ja puhua siitä vielä päivienkin jälkeen.
Kyseessä tuttavani lapsi.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin: Samaan vaiheeseen kuuluu myös sääntöjen opettelu ja niistä ollaan usein tarkkoja ja ne otetaan aika kirjaimellisesti. Siksi siis lapsi saattaa huomautella toisille sääntöjen rikkomisesta, ne kun ovat tärkeitä tuossa iässä eikä niitä osata soveltaa pahemmin. Jotkut lapset ovat luonteeltaan vielä hyvin tarkkoja, joten säännöissä kiinni roikkuminen ja niistä huomauttelu voi mennä överiksi ja rasittavaksi. Mutta normaalia siis sekin vielä ja kuuluu ikään.

On oikeasti hyvä, että säännöt ovat tuossa iässä jopa ylitärkeitä ja lapsi vahtii niiden noudattamista aika tarkkaan. Tuo kun on sama ikä, jossa lapset alkavat opetella pieniä hetkiä yksin olemista ja pian jo liikenteessäkin yksin liikkumista hieman. On siis hyvä, että erilaiset säännöt pysyvät päässä myös silloin, kun aikuinen ei ole valvomassa. Tuo muille huomauttelu on mielestäni vain osa tätä kokonaisuutta.

Kuulostaa siis normaalilta lapselta, vaikka ehkä keskimääräistä voimakkaammin kyseisen vaiheen kokevalta. Vanhempien toki olisi syytä opettaa tapoja, vaikka viisivuotiaan ei vielä tarvitse niitä osata. Riittää, että harjoittelu on työn alla.

t. 6

Vierailija
2/7 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhempien vika että ovat kasvattaneet moisen monsterin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa vittumaiselta kakaralta..

Vierailija
4/7 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole ominaista, vittumaisen luonteen tai kasvatuksen on saanut.

Vierailija
5/7 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 5v on täysin erilainen. En mä oikein muuta osaa sanoa.

Vierailija
6/7 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisivuotiailla on joku vaihe, jonka virallista nimeä en muista, mutta joka tapauksessa siihen kuuluu se, että uskotaan olevansa maailman parhaita ja sitä korostetaan vähän väliä. Ja "Mun isi on voimakkaampi, isompi, rohkeampi ja ainakin miljoonakaksitsiljoonaasataatuhatta kertaa parempi kuin sun isi."

Normaali vaihe, mutta aika rasittava välillä. Vanhempien tehtävä on toki opastaa kohteliaassa käytöksessä ja varsinkin siinä, ettei muiden dissaaminen ole asiallista, vaikka itse olisikin maailman paras ja isi vielä vähän parempi.

Vierailija
7/7 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän yhden nelivuotiaan joka on juuri tuollainen. Kauheakäytöksinen kakara jota vanhemmat oikein usuttaa ylpeilemään ja "pitämään puoliaan". Heidän mielestä on hienoa kun lapsi tietää oma arvonsa eikä alistu muiden lasten kiusattavaksi. Olin ennen lastenvahtina tälle pikkudiktaattorille mutta lopetin koska se kävi niin raivostuttavasti ja häpesin lapsen käytöstä aina muiden lasten kanssa leikkiessä pihalla kun tämä vintiö jyräsi muut alleen. Sitten kun käskin lopettamaan ikävän käytöksen niin tämä suuttui minulle koska hän saa tehdä mitä itse haluaa. Ihan mahdotonta sitä muuttaa kun vanhemmat ovat opettaneet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kuusi