Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

oikeaa rasismia!

Vierailija
23.05.2015 |

Kävin naapurin vanhuksen luona tänä aamuna. Harvoin osun kotihoidon työntekijöiden kanssa samaan aikaan, mutta tällä kertaa näin kävi. 

Tulija oli somalinainen. Jo alkoi kauhea jäpätys mutakuonoista ja neekereistä. Ei kuulemma voi mennä suihkuun muuten kuin suomalaisen saattamana. 

Huoh! Hyvin otti kyllä työntekijä tilanteen, ei provosoitunut yhtään. Mutta suihkuun ei päästy. Käsihaava kyllä hoidettiin. 

Että ne, jotka väittävät, ettei todellista rasismia ole, niin ovat väärässä. Reaktio tällä kyseisellä rouvalla liittyi puhtaasti työntekijän etniseen taustaan. 

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 14:35"]

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 13:14"][quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 12:53"]Lisäksi hyvä huomioida se, että USA:ssa neekeritaustaiset pääsivät opiskelemaan lääkäriksi selvästi huonommilla pisteillä jo 70-luvulla ja kiintiöt jatkuvat.[/quote] Hei mies 29v. Oletko huomannut, että Suomi ei ole USA, Nepal eikä Eritrea. Voisitko kertoa miten Suomessa lääkäriksi opiskelevat hyötyvät ihonväristään? [/quote] Sen takia Suomessa ei ole nekruja lääkäreinä koska heille on samat vaatimukset. Esim. Sompansseilla äo on 70 keskimäärin. Suomessa on ainoastaan yksi sompanssi jolla yliopistokoulutus. -mies29v+1v-

[/quote]Joku feikkasi minua.

-Mies 29v + 1v-

Vierailija
2/33 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajaksi opiskeleva mamu tuli meille viimeiseen harjoitteluunsa. Mielenterveys- ja päihdealalle oli erikoistumassa, ja suomen kieltä puhui enintään auttavasti. Oppilaitoksesta tuli ukaasi, että läpi pitää päästä, ja läpi meni. Katsoin vierestä, asia ei sinänsä koskenut minua.

Olen 100% varma, että toiset valmistuvat lähäreiksi hieman helpommin kuin toiset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 12:08"]

Että ne, jotka väittävät, ettei todellista rasismia ole, niin ovat väärässä. Reaktio tällä kyseisellä rouvalla liittyi puhtaasti työntekijän etniseen taustaan. 

[/quote]

Onko joku tällaista väittänyt? Missä? Linkkaatko vaikka esimerkin tai kommentin tältä palstalta?

Itse en ole ainakaan nähnyt muuta kuin väitteen että maahanmuuttokritiikki ei ole sama kuin rasismi ja näinhän se onkin, ne ovat kaksi eri asiaa.

Vierailija
4/33 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä valitsin rakennusfirman jossa ei ole virolaisia töissä. Olinko Rasisti?

Kieltäydyin tekemästä autokauppoja mustalaisen kanssa.

Mummo ei selvästikkään pidä mustaihoisista joten olisiko hyvä vaihtaa valkoihoinen tilalle niin säästytään rasismilta?

Vierailija
5/33 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhee somppu rasisti

Vierailija
6/33 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihana mummeli :)

Vierailija
7/33 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Somalinainen aloitti kauhean jäpätyksen mutakuonoista ja neekereistä?

Vierailija
8/33 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 12:14"]

Somalinainen aloitti kauhean jäpätyksen mutakuonoista ja neekereistä?

[/quote]

Sori, jos ilmaisin epäselvästi? Mielestäni aloituksesta tulee selväksi, että kotihoidon työntekijä oli somali. 

Mutta, jos ei tullut, niin tässä se selvennettäköön. 

ap

Vierailija
9/33 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, työssäkäyvä somali!

Vierailija
10/33 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävää, miten joku kehtaa auttajaansa noin haukkua! Mitä teit tilanteessa? 

Vierailija
11/33 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 12:18"]

Ihanaa, työssäkäyvä somali!

[/quote]

Jep, ja jonkinlaisesta perheyrityksestä myös puhui! Eli mies myy erinäisiä ulkomaisille sopivia sohvia ja mattoja. Vai halusiko minuun nyt tehdä tilanteessa vaikutuksen? Tiedä häntä?

Sitä ihmettelen kyllä somalien kohdalla usein, että miksi suomen kielen taito kahdenkymmenenkin maassa oleskelun jälkeen on luokattoman huono. Puhun paremmin vaikka saksaa kuin hän suomea, vaikka saksaa vain koulussa olen opiskellut ja sen jälkeen pari vuotta oleskellut Berllinissä työtehtävissä. 

Mutta oli siis avoin, ystävällinen ja toimissaan ammattitaitoinen ihminen. Eli pidän muorin reaktioita puhtaasti rasistisena. 

Se oli aloituksen pointti, kun toisenlaistakin äänenpainoa kuulee usein. Ei kuulemma ole olemassakaan Suomessa rasismia. 

Vierailija
12/33 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 12:20"]

[/quote]

Yritin sopuisasti rahoitella ja kannustaa suihkuun menemiseen. Juttelin työntekijän kanssa, puhuttiin mm. hänen lapsistaan jne. 

Eli ystävällisyydellä olin mukana. En ruvennut moittimaan asiakasta. Ei sinänsä kuulu minulle. Olen vain naapuri, joka joskus ilahduttaa rouvaa käynneillään. 

Uskon, että paransin työntekijän tilannetta kuitenkin läsnäolollani. 

Vierailija
13/33 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 12:32"]

No minä en päästäisi somaleita enkä muitakaan neekereitä edes sisälle.

[/quote]

Tuskin sinne kukaan halukas tulemaan.  Sitä odotellessa, että huoltomies havaitsee putkivuodon. 

Ehkä ensi vuonna ovikello pirahtaa lupaavasti. 

Vierailija
14/33 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 12:27"]

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 12:20"]

[/quote]

Yritin sopuisasti rahoitella ja kannustaa suihkuun menemiseen. Juttelin työntekijän kanssa, puhuttiin mm. hänen lapsistaan jne. 

Eli ystävällisyydellä olin mukana. En ruvennut moittimaan asiakasta. Ei sinänsä kuulu minulle. Olen vain naapuri, joka joskus ilahduttaa rouvaa käynneillään. 

Uskon, että paransin työntekijän tilannetta kuitenkin läsnäolollani. 

[/quote]

Heh... tulipa huvittava kirjoitusvirhe. Eli en yrittänyt RAHOITELLA, vaan RAUHOITELLA. 

Saa käyttää, jos joku näitä kerää. 

ap

Vierailija
15/33 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 12:08"]

Kävin naapurin vanhuksen luona tänä aamuna. Harvoin osun kotihoidon työntekijöiden kanssa samaan aikaan, mutta tällä kertaa näin kävi. 

Tulija oli somalinainen. Jo alkoi kauhea jäpätys mutakuonoista ja neekereistä. Ei kuulemma voi mennä suihkuun muuten kuin suomalaisen saattamana. 

Huoh! Hyvin otti kyllä työntekijä tilanteen, ei provosoitunut yhtään. Mutta suihkuun ei päästy. Käsihaava kyllä hoidettiin. 

[/quote]Tietenkin sitä on olemassa, mutta kaikki rasismi pitäisi huomata ja tajuta myös se, että myös suomensuomalaiset ansaitsevat samat ihmisoikeudet kuin muutkin. Niihin kuuluu oikeus valita oma asiakkaansa etnisen taustan perusteella (yrittäjä), oikeus tulla käsitellyksi viharikoksen uhrina tai vaihtoehtoisesti oikeus tulla syytetyksi pelkästä rikos-rikoksesta, jos suomensuomalainen on tekijänä ja uhrina ei-suomensuomalainen sekä suomensuomalaisen oikeus sanoa ihan mitä tahansa haluaa muista etnisistä ryhmistä (mahdollisena poikkeuksena uhkaukset) aivan kuten ei-suomensuomalaisilla on oikeus sanoa mitä tahansa meistä suomensuomalaisista. Lopuksi vielä kunnianloukkaustapausten käsittely rehellisesti siten, että myös "valkonaamaksi", "valkolaiseksi" tai muuksi nimittely johtaa sakkoihin ja rikostuomioon aivan kuten esim."neekeriksi" sanominen voi johtaa tai vaihtoehtoisesti muutetaan asioita niin, että mikään etninen nimittely ei enää johda mihinkään.

Suomella on vielä paljon opittavaa näissä asioissa ja paljon korjaamista, jotta suomensuomalaisilla olisi samat ihmisoikeudet kuin vieraillakin ja suomensuomalaiset eivät enää olisi vieraiden palvelijoita omassa maassaan.

http://www.adressit.com/tasa-arvoinen_sananvapauslaki_suomeen

-Mies 29v + 1v-

Vierailija
16/33 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa sen näkee ettei pelkkä ikä ja elämänkokemus mitenkään erityisesti jalosta ihmistä, jos on ollut kusipää nuorempana niin ei sitä yhtäkkiä iän myötä muutu miksikään viisaaksi vanhukseksi.

Vierailija
17/33 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet vanhukset ovat eläneet elämänsä kovin erilaisessa arvomaailmassa mitä nykyään. Ja kun mielenterveys/muistisairaudet alkavat pukkaamaan päälle niin käytös saattaa olla lähes mitä tahansa.

Tulee Kohtaamisia elokuvasta http://fi.wikipedia.org/wiki/Kohtaamisia eräs kohta mieleen. Hieno "yhdellä otolla" kuvattu hienosti näytelty elokuva.

Vierailija
18/33 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistäs me tiedetään jos mummelilla on huono kokemus tumman hoidosta tai teosta? Vanhempi väki ei aina osaa puhua puhua korrektia kieltä kun ovat aina tottuneet neekereistä puhumaan. Eivät siis ymmärrä, että se on nykyjään haukkuma sana.

Vierailija
20/33 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko suomalainen saattaa somalivanhuksen suihkuun? Tai niitä hunnutettuja naisia?

Kyllä on oikeaa rasismia ellei näin ole.