Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kasvissyönnin alkeet? Vinkkejä?

Vierailija
22.05.2015 |

Olen jo pidempään halunnut alkaa lisäämään kasvisaterioita ruokalistaamme ja ehkä joskus lopettaa lihan syönnin kokonaan. En kuitenkaan ole saanut aikaiseksi selvittää millä liha tulisi korvata. Tiedän että proteiinia on saatava jostain muualta (maitotuotteet tietysti, tofu?), rautaa pitäisi myös saada mutta mitä muuta? Minkä kaikkien aineiden saannista pitää huolehtia jos jättää lihan pois? Ja mistä niitä sitten saa? Vegaaniksi ei ole aikomus ryhtyä eli maito, kananmunat jne on ihan ok. Kertokaahan nyt siis kasvissyöjät ja aiheesta tietävät, miten siirryn kasvissyöntiin turvallisesti. Mulla on myös 2v lapsi jota en aijo täysin siirtää kasvisruokailuun ennen kuin itse niin toivoo, mutta haluaisin hänenkin kohdallaan laittaa lihan syönnin minimiin, siis niin että syö vain sen verran lihaa kuin ihminen "tarvitsee". Eikös sekin ollut jokus ihan muutama sata grammaa viikossa? Vai muistanko väärin? 

Kuten huomaatte. Olen ihan hakuteillä tämän kanssa, joten auttakaapahan :) Kiitos jo etukäteen!

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole huolehtinut tuollaisista mistään, ja 16 vuotta olen ollut kasvissyöjä. Syön vaan mitä mieli tekee ja voin hyvin. Varsinkin jos tosiaan aikoo syödä maitoa ja muniakin, niin ei tarvitse erityisemmin murehtia mistään. Täysvegaaneilla B12-vitamiini pitää ottaa purkista. 

"haluaisin hänenkin kohdallaan laittaa lihan syönnin minimiin, siis niin että syö vain sen verran lihaa kuin ihminen "tarvitsee"."

Ei ihminen tarvitse grammaakaan lihaa. Paljonhan niitä on kasvissyöjäperheiden kasvissyöjälapsia.

Vierailija
2/7 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaani tarvitsee B12-vitamiinia purkista. Muuten kasvikunnasta voi koostaa hyvin riittävän ruokavalion. Proteiinin korvaaminen ei ole mikään ongelma kun syöt maitotuotteita ja munia. Pakastealtaasta löytyy monia tofu- ja quorn-tuotteita (quorn on teollisesti tuotettua sieniproteiinia). Myös palkokasveissa kuten pavuissa on proteiinia. 

Itselläni on kasvisruokavalion esteenä ärtyvä suoli. Saan pavuista ja liioista kuiduista ikävän ripulin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita jättämällä punainen liha (sika, nauta) pois, ja korvaa ne kanalla ja kalalla. Lisää myös kasvisproteiinia, eli pavut, linssit, soija ja nuo yllä mainitut seuran ja quorn.

Vierailija
4/7 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 08:59"]Aloita jättämällä punainen liha (sika, nauta) pois, ja korvaa ne kanalla ja kalalla. Lisää myös kasvisproteiinia, eli pavut, linssit, soija ja nuo yllä mainitut seuran ja quorn.
[/quote]

Jos syö kanaa ja kalaa, ei ole kasvissyöjä.

Vierailija
5/7 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö papuja.kikherneitä, linssi, taateleita, kuivattu hedelmiä, paljon hedelmiä , salaatteja, erilaisia kasviksia, pähkinä, jyviä, oliiveja,juustoja,hunajaa, pinaattia ja lisäksi rautatabletteja.

Vierailija
6/7 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 08:54"]

Enpä ole huolehtinut tuollaisista mistään, ja 16 vuotta olen ollut kasvissyöjä. Syön vaan mitä mieli tekee ja voin hyvin. Varsinkin jos tosiaan aikoo syödä maitoa ja muniakin, niin ei tarvitse erityisemmin murehtia mistään. Täysvegaaneilla B12-vitamiini pitää ottaa purkista. 

"haluaisin hänenkin kohdallaan laittaa lihan syönnin minimiin, siis niin että syö vain sen verran lihaa kuin ihminen "tarvitsee"."

Ei ihminen tarvitse grammaakaan lihaa. Paljonhan niitä on kasvissyöjäperheiden kasvissyöjälapsia.

[/quote]

Kyllä ihminen lihaa tarvitsee ravinnossa.

Vierailija
7/7 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 08:54"]

[/quote]

Onkos se sitten noin? Ettei tarvitse ollenkaan? Siis ei varmaan tietysti jos osaa korvata oikein, mutta en uskalla oikein noin pienen lapsen kohdalla jättää kokonaan pois. Mitäs jos sitten jääkin joku tärkeä hivenaine saamatta. Tyttö on kuitenkin vielä seuraavat 12 vuotta ainakin kasvavassa iässä.

-ap