Jos työhaastattelussa kysytään lapsisuunnitelmista
Onko ok valehdella esim että ei voi saada lapsia? Kysyminen on tietysti laitonta mutta joskus saatetaan kierrellen silti kysyä.
Jos saa paikan ja tulee raskaaksi niin silloin ei ainakaan voi enää irtisanoa
Kommentit (19)
Itse olen ollut rehellinen ja sanonut, että seisoo päivittäin ja purkautumisia tulee myös, joten vähintään teoreettinen mahdollisuus on olemassa.
Koska kysyminen ei ole sallittua, voit vastata ihan mitä haluat. Ei kuulu työnantajalle millään tavalla.
Epäasialliseen työhaastattelukysymykseen voi vastata mitä vain, sanoi juristi.
Tuntuu vain että jos sanon ettei tuota saa kysyä, se lasketaan myöntäväksi vastaukseksi.
Joten aion siis valehdella! Hyvä kuulla ettei siitä voi tulla ongelmia
Voit valehdella mitä haluat jos tällaista asiaa kysytään tai aihetta haastattelijan johdattelemana sivutaan työhaastattelussa. Onhan tuollaisen kysyminen laitonta työhaastattelussa, tämä vapauttaa sinut kaikesta vastuusta sanomisiesi suhteen.
Ei sitä saisi kysyä. Mutta on minultakin kysytty ja olen vastannut rehellisesti, että yksi lapsi on eikä enempää ole ikinä tulossa.
Suunnitelmathan voivat myös muuttua, joten ihan urpoa työnantajalta on tuota edes kysyä.
Valehteleminen ei ole ok, jos siitä jää kiinni antaa huonon kuvan itsestään. Siihen vastataan kysymällä miten asia liittyy työhön.
Jos työnantaja sanoo jälkikäteen, että valehtelet, niin itse voi heittää piikin takaisin, että "Niin, mutta en rikkonut lakia". 😁
Itse salaisin sen, että en aio elättää lapsiperheitä päivääkään entisen eläkeiän jälkeen eli lyön läskiksi vaan.
Vierailija kirjoitti:
Valehteleminen ei ole ok, jos siitä jää kiinni antaa huonon kuvan itsestään. Siihen vastataan kysymällä miten asia liittyy työhön.
Mitä väliä sillä enää sitten on, jos on työn saanut ja osoittanut olevansa siinä kyllin hyvä? Sitä paitsi aika harvalle on 101 % mahdotonta saada lapsi, kyllähän sitä kaikenlaisia ihmesikiämisiä tapahtuu - ja siitä työnantajan ei enää tarvitse tietää yhtään mitään.
Sano naama näkkärillä että olet steriloitu. Näin ollen mahdollisuus raskautumiseesi on pieni.
Sitten jos lapsia tulee, niin tulee. Se on työnantajan ongeoma sitten. Muutenkin työmarkkinat riistävät ihmisiä ja perheitä riittävästi.
Jos kysyy tuollaista niin kysy takaisin jotain asiatonta.
- Onko sinulla lapsisuunnitelmia
- Onko noi aidot? (katsoo tissejä)
Olin Silmäaseman haastattelussa, siellä kysyttiin onko rokotusta, tuletko palkalla toimeen ja muutakin epäasiallista. Onneksi en tullut valituksi, en olisi halunnut noin sairaaseen paikkaan töihin. Tämä haastattelija vaikutti hieman psykoottiselta muutenkin, hänen käytöksensä oli omituista. Eipäs se ihme kun on S-ryhmässä töissä, yksi lahko sekin.
Kerroin, että en voi saada lapsia. Sain paikan toisen hakijan sijasta. Kun sain vakipaikan niin tehtiin heti lapsi.
Silmäasema ei ole osa S-ryhmää, vaikka sieltä bonusta saakin. Veikkaan, että heitä terveyshuollon tahona koskee henkilökunnan rokotus"pakko" eli luulen että siksi kyselty tota.
Mitä tekisitte jos olisitte jo raskaana haastattelussa, mutta niin aikainen vaihe ettei ole kenellekään kerrottu vielä?
On ok. Älä osoita ilmeelläkään pahastumista. Hymyile ja sano, että ei ole sellaisia suunnitelmia.