Vaikea löytää koiraa :(
Haluaisin ensisijaisesti kodinvaihtajan, kun tiedän, että maailmassa on jo valmiiksi niin paljon aivan hyviä tyttöjä ja poikia, jotka tarvitsevat kodin, eivätkä löydä yhtä helposti kuin pennut. Puhumattakaan pentutehtailusta tai muuten tarkoituksella tehdyistä pennuista. Suomalaisia kodinvaihtajia, tavallisia, tasapainoisia koiria ei tunnu löytyvän mistään. Aina on joko eroahdistusta, sairauksia tai pitää saada maalle, omakotitaloon, koiralliseen kotiin jossa joku ihminen on koko ajan. Sehän tietysti olisi ideaali kaikille koirille tietysti ja harmittaa ettei ole niitä resursseja tarjota. Ihan suoraan tarhalta en uskalla ottaa, kun kuitenkin se 8 tunnin yksinolo ei saisi ahdistaa seinähulluksi, mitä voisi ajatella jos jostain 3000 koiran tarhalta tulee yhtäkkiä hiirenhiljaiseen asuntoon neljän seinän sisälle ja jätetään yksin.
Tarjolla olisi kuitenkin kahden aikuisen rakastava, rauhallinen koti rutiineilla, yksinoloa tietysti työpäivän verran, mutta sen päälle vain yhteistä aikaa. Metsäpolut alkavat pihasta, liikumme paljon ulkona ja mökillä ja kaipaan koiramaista seuraa enemmän kuin ihmisten seuraa. Mutta ei vaan tunnu löytyvän.
Kunhan puran turhautumista, en kritisoi rescue-yhdistysten tiukkoja sääntöjä. Hyvähän se vain on, varmasti karsii pikapäätöksellä koiraa ottamasta. Itse olemme harkinnut asiaa jo vuoden ja vaivihkaa etsiskellyt, mutta ei tunnu löytyvän. Kerro miten teille tuli kodinvaihtaja? :)
Kommentit (23)
Minä olen adoptoinut Hesyltä. On kivaa antaa koti kodittomalle kotimaiselle koiralle ja samalla saada mahtava perheenjäsen.
Facebookissa oli ryhmä Aikuiset kodinvaihtajat. Sieltä löytyi maailman ihanin koira, joka ei kärsi eroahdistuksesta ja haluaa olla ainoa koira. Tervekin. Vähän aikaa sain kyllä etsiä.
Luin Hesyn esittelyt mielenkiinnosta. Jos AP ei lukenut niin Jymy, Juju, Pihlaja, Pastori, Tara tai Tosca sopisi ap:lle varmasti ihan kivasti. Käy lukemassa ja laita hakemus jos siltä tuntuu. Koiralle koti!
Mulle on tullut kaksi rescueta ja yksi kotimainen kodinvaihtaja eläinsuojeluyhdistysten kautta. Ensimmäisen koiran kohdalla täytin hakemuksen rescue-yhdistyksen sivuilla, kodinvaihtajan kohdalla otin suoraa yhteyttä paikalliseen eläinsuojeluyhdistykseen ja kolmannen (eli toisen rescuen) kohdalla koira tuli ensin luokseni kotihoitoon, mutta päädyin lopulta pitämään koiran itse.
Kannattaa ottaa yhteyttä yhdistyksiin ja kertoa itsestään sekä siitä millaista koiraa on etsimässä. Ainakin valtaosa rescue-yhdistyksistä pyytää laittamaan suoraa adoptiohakemuksen, joka kannattaakin tehdä. Vastailet huolellisesti kysymyksiin ja jäät odottamaan yhdistyksen yhteydenottoa. Hakemus ei sido mihinkään, vaan toimii työkaluna kodille ja yhdistykselle sopivaa koiraa miettiessä.
Hoitopaikka työpäiviksi? Kahdeksan tuntia on liian pitkä aika!866
Vierailija kirjoitti:
Kyllä koira selviää kahdeksan tuntia itsekseen. Nukkuu lähinnä. Muuna aikana sitten sitä on hyvä aktivoida. Toki jos on kaksi koiraa niin niille on seuraa toisistaan.
Oletko ottanut yhteyttä eri tahoille, kertonut teistä ja tavoistanne sekä esittänyt toiveesi? Koiria esittelevät tekstit eivät kerro koko totuutta koirasta. Kemiat täytyy kohdata koiran ja uuden omistajan välillä. Joten kärsivällisyys on sopivan koiran etisimisessä tärkeintä. Kyllä se oikea vastaan tulee.
Minusta Viipurin koirat ry:n Facen sivuilla koirista kerrotaan asiallisesti ja liikaa tunteilematta. En tiedä vastaavatko sinun tarpeitasi, mutta "lasket verkot vesille" joka suuntaan.
Suomessa on kotimaisia kodittomia. Ota sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Tasapainoinen koira nukkuu sen 8 tuntia hädin tuskin kylkeä kääntäen. Sehän nukkuu myös jos ihminen on kotona! Kunhan eroahdistusta ei ole, tämä on täysin ok.
Olen myös etsinyt koiraa, tosin toisessa Euroopan maassa. Rescue-yhdistyksillä on ihan mahdottomia sääntöjä... Pitää olla sellainen ja tällainen asunto, tietty työ- ja tulotaso, parisuhde/perhe jne jne. Varmaan myös kolme ihmettä Vatikaanin vahvistamana! :D
En siis toistaiseksi ole saanut koiraa koska olen sinkku ja tästä rehellisesti kertonut. Rescuet on olleet sitä mieltä että yksin en voi koiraa hoitaa (olen täysin tervejärkinen, kotona työskentelevä, mulla on useita koirarakkaita ystäviä, myös kävelymatkan päässä, olen valmis maksamaan hoitopaikat, lääkärit jne). Paikalliset koiratarhat eivät anna koiria ulkomaalaisille, joten olen näiden yksityisten rescueiden varassa. Yksi ei harkitse minua omistajaksi koska en vastannut tekstiviestiin 5 tuntiin - koska olin töissä.. M
Kasvattajat kuitenkin myisivät eli pakko varmaan ostaa pentu, vaikka kaikkialla toitotetaan adopt, don't shop...
Vierailija kirjoitti:
Olen myös etsinyt koiraa, tosin toisessa Euroopan maassa. Rescue-yhdistyksillä on ihan mahdottomia sääntöjä... Pitää olla sellainen ja tällainen asunto, tietty työ- ja tulotaso, parisuhde/perhe jne jne. Varmaan myös kolme ihmettä Vatikaanin vahvistamana! :D
En siis toistaiseksi ole saanut koiraa koska olen sinkku ja tästä rehellisesti kertonut. Rescuet on olleet sitä mieltä että yksin en voi koiraa hoitaa (olen täysin tervejärkinen, kotona työskentelevä, mulla on useita koirarakkaita ystäviä, myös kävelymatkan päässä, olen valmis maksamaan hoitopaikat, lääkärit jne). Paikalliset koiratarhat eivät anna koiria ulkomaalaisille, joten olen näiden yksityisten rescueiden varassa. Yksi ei harkitse minua omistajaksi koska en vastannut tekstiviestiin 5 tuntiin - koska olin töissä.. M
Kasvattajat kuitenkin myisivät eli pakko varmaan ostaa pentu, vaikka kaikkialla toitotetaan adopt, don't shop...
Suomessa esim. tämä koira etsii yhden hengen taloutta:
https://www.hesy.fi/portfolio/lenni/
En tiedä muiden maiden käytännöistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa esim. tämä koira etsii yhden hengen taloutta:
https://www.hesy.fi/portfolio/lenni/
En tiedä muiden maiden käytännöistä.
No ei ole tuollaisia ilmoituksia näkynyt, mutta toisaalta pidän tuota kyllä erittäin huonona käytöksenä enkä suvaitsisi sitä että koirani komentaisi vaikkapa vierailulla olijaa... Tai jos hoitopaikassa tulisi tuon takia ongelmia.
Ymmärrän halun pelastaa koira, toisaalta näissä rescuetapauksissa pitää varautua pahimpaan, näitä ongelmakiertolaisia on siellä paljon ja siihen on syynsä miksi etsivät uutta kotia, palautuvat etsimään kotia. Joukkoon mahtuu varmaan muutama poikkeus, jolloin luopumisen syy ollut ehkä aidosti allergia, omistajan kuolema tms ei koirasta johtuva syy. Rescuekoirasta voi saada ihanan helpon koiran tai sitten sellaisen jonka kanssa taistelet vuosia eri haasteiden parissa kun arkuus, sisäsiisteys, lenkkiaggre, eroahdistus. Koulutus toki osaan puree, muttei kaikkiin. Eikä rotukoirakaan tietty näiltä ongelmilta pelasta. Minulta löytyy kokemusta helpoista rescuekoirista sekä sellaisesta, jossa jouduin nostamaan kädet pystyyn ja palauttamaan koiran.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän halun pelastaa koira, toisaalta näissä rescuetapauksissa pitää varautua pahimpaan, näitä ongelmakiertolaisia on siellä paljon ja siihen on syynsä miksi etsivät uutta kotia, palautuvat etsimään kotia. Joukkoon mahtuu varmaan muutama poikkeus, jolloin luopumisen syy ollut ehkä aidosti allergia, omistajan kuolema tms ei koirasta johtuva syy. Rescuekoirasta voi saada ihanan helpon koiran tai sitten sellaisen jonka kanssa taistelet vuosia eri haasteiden parissa kun arkuus, sisäsiisteys, lenkkiaggre, eroahdistus. Koulutus toki osaan puree, muttei kaikkiin. Eikä rotukoirakaan tietty näiltä ongelmilta pelasta. Minulta löytyy kokemusta helpoista rescuekoirista sekä sellaisesta, jossa jouduin nostamaan kädet pystyyn ja palauttamaan koiran.
Olet oikeassa. Kotimaisesta eläinsuojeluyhdistyksestä adoptointi on siksikin hyvä asia, että ovat siellä tutustuneet koiraan ja kertovat sinulle koiran mahdollisista haasteista.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Tässä on eläinsuojeluyhdistyksen kirjoitus aiheesta. Suosittelen lukemaan:
https://www.hesy.fi/mittatilauslemmikkia-etsimassa/
"Monella on tarve pelastaa eläin: halutaan antaa koti juuri sille, jonka on vaikea löytää omaa kotia. Tämä on ihana ajatus, ja sisällä jo läikähtääkin lämpimästi, kunnes samaan hengenvetoon kodintarjoaja toteaa kuin huomaamattaan, että eläimen pitää kuitenkin olla kesy, nuori, terve, sopivan kokoinen, hyväkäytöksinen – ja kirsikkana kakun päällä viihtyä sylissä."
Ei nuo Hesyn koiratkaan oikein aloitukseen sovi, jos etsii tasapainoista aikuista kodinvaihtajaa vaikka mitään valmista pakettia tai robottia tuskin kukaan etsii:
- on kärsinyt HESYllä ollessaan jonkin verran eroahdistuksesta
- Kotona voisi olla kaveria odottelemassa toinen koira, rauhallinen tyttö, helpottamaan yksinoloa
- haukkunut melko paljon hermostuessaan ja yksin jäädessään
- saattaa äristä uusille ihmisille ja jopa näykkiä
- ei selvästikään ole tottunut esim. kynsien leikkuuseen ja käsittelyyn
- kotiin missä on pieni ja rauhallinen toinen koira
- Ujon ja vieraita ihmisiä jännittävän koiran
- kodissa olisi vanhempi, kiltti ja rauhallinen koira
Vierailija kirjoitti:
Ei nuo Hesyn koiratkaan oikein aloitukseen sovi, jos etsii tasapainoista aikuista kodinvaihtajaa vaikka mitään valmista pakettia tai robottia tuskin kukaan etsii:
- on kärsinyt HESYllä ollessaan jonkin verran eroahdistuksesta
- Kotona voisi olla kaveria odottelemassa toinen koira, rauhallinen tyttö, helpottamaan yksinoloa
- haukkunut melko paljon hermostuessaan ja yksin jäädessään
- saattaa äristä uusille ihmisille ja jopa näykkiä
- ei selvästikään ole tottunut esim. kynsien leikkuuseen ja käsittelyyn
- kotiin missä on pieni ja rauhallinen toinen koira
- Ujon ja vieraita ihmisiä jännittävän koiran
- kodissa olisi vanhempi, kiltti ja rauhallinen koira
Katso ylempi viesti. Jos etsit "täydellistä koiraa" niin rescuet ei ole sinulle. Mutta jos olet valmis näkemään vaivaa voi rescuesta saada täydellisen koiran.
Kiitos kommenteista. Joo mitään valmista pakettia en odota enkä pelkää kalustuksen puolesta, eniten harmittaa jos koiralla on niin kova eroahdistus jota pitää purkaa tuhoamalla paikkoja. Sehän kertoo, ettei sillä ole hyvä olla. Loman aikana olisi varmasti paras ottaa, että voisi rauhallisesti opettaa yksinoloon. Ulkonäöllä tai iällä ei ole merkitystä, koolla tietysti jonkun verran. Suurimmaksi esteeksi rescue-sivuja lukiessa olen todennut, kun ei ole sitä rauhallista koirakaveria jo valmiiksi odottamassa. 8 tunnin yksinolo tuntuu itsestäkin pahalta, siinä mielessä joku vanhus voisi olla hyvä kaveri, nauttisi kun saisi nukkua rauhassa hiljaisuudessa pehmeässä pedissä (verrattuna koiratarhan mekkalaan). Mutta ehkä tämäkin on turhan romantisoiva mielikuva, yhtä lailla se voi olla vain ahdistunut.
No, etsinnät jatkuvat......
ap
Kyllä Hesyllä on sun kriteerit täyttäviä koiria. Se täytätkö sinä Hesyn kriteerit selviää vain hakemalla:
https://www.hesy.fi/koirat/