Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen maksanut kaikki ulosottosaatavat viime vuonna pois, miksen saa osamaksulla mitään?

Vierailija
20.01.2022 |

Eli saldo on ollut viime keväänä 0,00€ kun viimeisetkin velat kuitattu. Tarvitsisin uuden kodinkoneen jonka hinta alle 300€. Kuukausimkasu olisi n. 20€/kk. Vakituiset tulot on.
Miksen saa osamaksulla kuitenkaan ostettua?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Velkajärjestelyn jälkeen maksuhäiriömerkinnät pitäisi poistua ainakin automaattisesti. En tiedä, olen järjestelyssä vielä pari vuotta, mutta kiinnostaa kovasti, miten muille on käynyt?

Luottotiedot menee kahdeksi vuotta, jos uusi merkintä sinä aikana, neljäksi vuotta. https://financer.com/fi/wiki/luottotietojen-puhdistuminen/

Vierailija
22/39 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Velkajärjestelyn jälkeen maksuhäiriömerkinnät pitäisi poistua ainakin automaattisesti. En tiedä, olen järjestelyssä vielä pari vuotta, mutta kiinnostaa kovasti, miten muille on käynyt?

Minulla loppui n 10v sitten velkajärjestely ja luottotiedot palautuivat heti seuraavana päivänä, siitä kun vj viimeinen päivä meni. Tarkistin asian.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli poistuneet ainakin parin kuukauden päästä velkajärjesteyn loppumisesta. Voi olla, että jo sitä ennenkin, mutta en edes kysynyt, koska velkaneuvonnasta sanottiin, että siinä saattaa pari kuukautta käytännössä mennä, että merkinnät poistuvat.

Vierailija
24/39 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa käydä ulosoton sivuilla tarkistamassa ne päivämäärät. Niissä on selkeät päivämäärät näkyvissä.

Vierailija
25/39 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään et sitten oppinut....

Vierailija
26/39 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et säästä vakituisista tuloista ja osta ilman osamaksua? Jos maksukykysi on 20e/kk, 300e laite on sinulle liian kallis. Ehkä kannattaisi käydä vaikka kierrätyskeskuksessa tai etsiä kirpparrolta.

Ei vaan sitten minulle olisi jäänyt enemmän käyttörahaa. Miksi maksaisin enemmän kun pienempääkin maksuerää tarjotaan?

No mieipä miksi sulla alunperinkin niitä ulosottoja oli... Varmaan muutama pieni maksu liikaa.

Vierailija
27/39 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et säästä vakituisista tuloista ja osta ilman osamaksua? Jos maksukykysi on 20e/kk, 300e laite on sinulle liian kallis. Ehkä kannattaisi käydä vaikka kierrätyskeskuksessa tai etsiä kirpparrolta.

Ei vaan sitten minulle olisi jäänyt enemmän käyttörahaa. Miksi maksaisin enemmän kun pienempääkin maksuerää tarjotaan?

Tämän kommentin jälkeen ei ainakaan tarvitse miettiä miksi alunperin olet ne luottotiedot menettänyt... 🤭

Vierailija
28/39 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuolla ajatustavalla olet todellakin luottoriski, ja on itsesi kannalta hyvä, että sinulle ei osamaksulla myydä. Kannattaa vähän suunnitella taloutta, eikä vaan laittaa kaikkea heti haisemaan.

Osamaksu korkoineen tulee kalliimmaksi, sitä kannattaa välttää.

Vierailija
29/39 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pahimmillaan joudut tosiaan odottamaan vielä 3 vuotta ennen kuin saat mitään osamaksulla = luottotiedot takaisin.

Jaahas no samapa tuo sitten että maksoin. Nopeammin olisi varmaan saanut jos olisi olisi istunut kotona työttömänä.

Ap

No eipä se ollenkaan sama ole, hoitaako velvoitteensa vai ei. En tiedä miksi sinulla oli uo-velkaa, ja sitähän voi toki ihmiselle tulla erilaisten tilanteiden kautta, mutta jos syynä on oma mokailu, niin olisi erityistä syytäkin maksaa takaisin eikä vain odotella velkojen vanhenemista.

Vierailija
30/39 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli uudestaan vaan velkaa kerryttämään...

Vierailija
31/39 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ikinä ostaisi käytettyä konetta. Ei ole mitään tietoa, missä kunnossa ovat eikä takuutakaan ole. Suorastaan typerää touhua, jos on vähän rahaa.

Vierailija
32/39 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallituksen esittämässä lain muutoksessa luottomerkintä poistuisi kuukauden kuluttua velan maksamisesta. Toivotaan että se saataisiin vielä tämän vuoden puolella voimaan.

Vierailija
33/39 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et näin yksinkertaista asiaa ole selvittänyt, niin tuolla menolla sinulla on taas maksuhäiriöt!

Pyydä jotakuta näyttämään ja opettamaan sinulle laskelmat osamaksuerien suuruuden vaikutuksista takaisinmaksuaikaan ja kokonaiskustannuksiin.

Vierailija
34/39 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuolla ajatustavalla olet todellakin luottoriski, ja on itsesi kannalta hyvä, että sinulle ei osamaksulla myydä. Kannattaa vähän suunnitella taloutta, eikä vaan laittaa kaikkea heti haisemaan.

Osamaksu korkoineen tulee kalliimmaksi, sitä kannattaa välttää.

No kyllä se osamaksu jossain tapauksissa on järkevää, jos kyse on jostain tarpeellisesta tavarasta, eikä turhanpäiväisestä törsäilystä eikä ole taipumusta mihinkään shoppailuaddiktioon.

Itse olen ostanut sängyn ja tietokoneen osamaksulla. Ensimmäinen oli taloudellisestikin kannattavaa selkäongelmaiselle ihmiselle (vähemmän hoitokuluja kun on kunnon sänky), puhumattakaan elämänlaadusta.

Ja kuka on nykyään pari, kolme vuotta ilman tietokonetta/kunnon puhelinta?

Vierailija
35/39 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pahimmillaan joudut tosiaan odottamaan vielä 3 vuotta ennen kuin saat mitään osamaksulla = luottotiedot takaisin.

Jaahas no samapa tuo sitten että maksoin. Nopeammin olisi varmaan saanut jos olisi olisi istunut kotona työttömänä.

Ap

ÄO 70?

Vierailija
36/39 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli poistuneet ainakin parin kuukauden päästä velkajärjesteyn loppumisesta. Voi olla, että jo sitä ennenkin, mutta en edes kysynyt, koska velkaneuvonnasta sanottiin, että siinä saattaa pari kuukautta käytännössä mennä, että merkinnät poistuvat.

Ap oli ulosotossa, ei velkajärjestelyssä.

Vierailija
37/39 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun sisko oli samanlainen.

Aina oli ostamassa, pari vkoa palkkapäivän jälkeen rahat loppu.

Päättömiä ostoksia.

Vanhemmat kuittasivat kerran lainat, siskolle omaehtoinen joku kielto.

Salaa purki sen ja taas ihan kusessa. Osti toppeja ja tekonahkalaukkuja jne.

Tuli korona ja loppui työt.

Vierailija
38/39 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap oli ulosotossa, ei velkajärjestelyssä.

Ja minä vastasin henkilölle, jonka kysymys liittyi nimenomaan velkajärjestelyyn.

Vierailija
39/39 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun olet saanut ulosottomaksut pois, niin älä hyvänen aika lähde tolle osamaksulinjalle ollenkaan!

Tilailet vähän sieltä ja vähän tuolta ja aina osarilla "no ei tätä tartte maksaa ku parikymppiä kuussa" ja jossain vaiheessa huomaat, että kun on tilipäivä, niin ne rahat vaan käväsee siellä tilillä ja osareiden maksun jälkeen ihmettelet et mihin kaikki rahat hävis?

Mulla ei ole koskaan ollut ulosottovelkaa, mutta tuon holtittoman ostamisen takia mulla on tälläkin hetkellä luottokortilla 2500e maksettavaa ja klarnalla melkein 500e. Olen jo parin eri firman osamaksut saanut maksettua ja kun näistä pääsen eroon, en enää IKINÄ osta mitään, jos ei rahat ole säästettynä valmiiksi. 

Säästä ne rahat ja osta sit se tavara. Jos säästät 20e/kk, niin kestää aika pitkään kerätä 300e, mutta siinä ajassa voi tulla mieleen, että onko se ihan oikeesti tarpeellinen asia vai kannattaako ne vaivalla säästetyt rahat käyttää johonkin ihan muuhun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kolme