Yhteiskunnan arvomaailma on täysin väärä kun perustyötä ei arvosteta ja haaveillaan vain jostain pilvilinnoista unelmien toteuttamisesta
Terveessä yhteiskunnassa lapset ja nuoret opetettaisiin on arvostamaan niitä töitä jotka on yhteiskunnalle perustavalaatuisia. Hoitotyö,huoltotyö,siivoustyö.Mm.
Nyt liian suuri osa ihmisistä tekee ns työtä josta yhteiskunnalle ei ole mitään hyötyä tai hyötyä vain vähän. Tubetus,blogit,muoti,viihde,some...
Lisäksi suorastaan vahingollisia tapoja rahoittaa elämäänsä myydään nuorille koko ajan.
Kommentit (43)
Ihminen ei siis saa pyrkiä parempaan. Ojankaivajan pojasta tulee ojankaivaja. Ei saa haaveilla insinöörin koulutuksesta. Kun äiti on kotiäiti, tytär ei saa kuvitella, että hänestä voisi tulla vaikka biologi.
Noille mainitsemillesi tubetuksille yms on kysyntää. Ei niillä muuten itseään työllistäisi.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen ei siis saa pyrkiä parempaan. Ojankaivajan pojasta tulee ojankaivaja. Ei saa haaveilla insinöörin koulutuksesta. Kun äiti on kotiäiti, tytär ei saa kuvitella, että hänestä voisi tulla vaikka biologi.
No oliko aloituksessa jotain vastaan insinöörejä ja biologeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli
Vierailija kirjoitti:
Noille mainitsemillesi tubetuksille yms on kysyntää. Ei niillä muuten itseään työllistäisi.
Niin.
Ymmärsitkö pointtia yhtään.
No niin. Tehokkuusajattelussa on ajateltu, että kun irtisanotaan siivooja, sihteeri ja huoltomies, näiden tekemä työ loppuu.
Ei lopu. Se siirtyy muiden tekemäksi ja nyt ollaan tilanteessa, että iso osa asiantuntijoista inhoaan työtään, koska siinä pitää koko ajan olla vaihtamassa työtehtävästä toiseen ja tekemässä mm. sihteerintöitä.
Perustyöntekijät takaisin ja arvoonsa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli
Ja miten
Ja mitäköhän tämä "arvostaminen" oikeastaan on?
Maailma näyttää erilaiselta yksilön ja yhteiskunnan kannalta. Vaikka yhteiskunta tarvitsee myös siivoojansa ja lehdenjakajansa, harva vanhempi suosittelee lapsilleen fyysisesti raskaita matalapalkka-aloja.
Tuleeko tämä aloittajalle yllätyksenä vai suosittelisiko hän niitä omille lapsilleen?
Mulle tulee aina näistä unelmien toteuttamisesta mieleen joku haihattelija Saara Aalto.
Olisi ollut mahdollisuus hyvään musiikkiuraan ellei olisi lähtenyt haihattelemaan jotain unelmiaan.
Eli tekopyhät aktivistinuoret toteuttaa ammatteja joissa suurimmat päästöt ja haitat koko yhteiskunnalle: Tubetus,blogit,muoti,viihde,some...
Tohon kuuluu suurimmat kulutuskeinot: vaatteet,älylaitteet, kamerat, lentomatkustaminen yms.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti jotain uskonnon kaltaista. Joka päivä pysähdyt kotonasi lieden eteen ja lausut (ETKÄ NAURA!!) "Arvostan siivoajia!".
Työmyyrä kirjoitti:
Maailma näyttää erilaiselta yksilön ja yhteiskunnan kannalta. Vaikka yhteiskunta tarvitsee myös siivoojansa ja lehdenjakajansa, harva vanhempi suosittelee lapsilleen fyysisesti raskaita matalapalkka-aloja.
Tuleeko tämä aloittajalle yllätyksenä vai suosittelisiko hän niitä omille lapsilleen?
No jos yhteiskunnan arvomaailma olisi toinen niin nuokin työt voisivat olla paremmin palkattuja ja vähemmän raskaita.
Juuri sinun asenettasi tarkoitan. Mieti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti jotain uskonnon kaltaista. Joka päivä pysähdyt kotonasi lieden eteen ja lausut (ETKÄ NAURA!!) "Arvostan siivoajia!".
Eli etkö siten arvosta ????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin.
Ymmärsitkö pointtia yhtään.
Ymmärsitkö sinä mun pointin? Jos ihmiset haluavat jotain, sitä ollaan valiita tuottamaan. Jo mun lapsuudessani 1960-luvulla (ja sitä ennenkin) oli naistenelhtiä, joissa oli juttua muodista, kauneudenhoidosta, julkkiksista jne. Ei niitä lehtiä olisi tehty, jos niille ei olisi ollut kysyntää.
Poika halus ennen poliisiks ja nyt tubettajaksi...
Vierailija kirjoitti:
No niin. Tehokkuusajattelussa on ajateltu, että kun irtisanotaan siivooja, sihteeri ja huoltomies, näiden tekemä työ loppuu.
Ei lopu. Se siirtyy muiden tekemäksi ja nyt ollaan tilanteessa, että iso osa asiantuntijoista inhoaan työtään, koska siinä pitää koko ajan olla vaihtamassa työtehtävästä toiseen ja tekemässä mm. sihteerintöitä.
Perustyöntekijät takaisin ja arvoonsa!
Monet perustyöt ovat loppuneet. Edellisessä työpaikassani johtoryhmän kokouksessa sihteeri kirjoitti pöytäkirjaa. Kun sihteeri eläköityi, päällikkö kirjoitti itse samalla pöytäkirjaa tai sitten minä tein sen. Homma oli paljon helpompaa ja nopeampaa kuin kirjoituskoneiden aikaan.
Ennen vakituinen siivooja siivosi toimiston joka päivä. Kun siivooja eläköityi, siivousfirman siivooja siivosi kahdesti viikossa ja siistiä oli silti.
Kun autonasentaja eläköityi, autoille tehtiin huoltosopimus läheiseen korjaamoon.
Työmaalla yksi nosturi nostaa tunnissa saman kuin duunari kantaa kuukaudessa.
Perustyöstä kun saa liksaa sen verran, että sitä täytyy täydentää yhteiskunnan tukiverkolla. Silti elämä on jatkuvaa kädestä suuhun elämistä.
Lapsia on hyvä kasvattaa arvostamaan perustyötä, mutta tavoittelemaan itselle parempaa ja hyvätuloisempaa tulevaisuutta. Opiskelu riittävän pitkälle ja tavoitteellinen urasuunnittelu, niin pääsee +100.000 euron vuosipalkoille.
Kolme lasta olen näin kasvattanut ja kaikki arvostavat perustyötä, mutta ovat itse paremmissa ammateissa.
Yhteiskunnassa on myös liian suuri palkka-ero johdon ja työn tekijöiden välillä. Ei voi olla, että johto ansaitsee monikymmenkertaiset tulot työn suorittajiin verrattuna. Toki silloin jos se johto tekee myös kaikki työt itse; kyllä ne 28h/vrk voi töissä olla.
Tämä ei tarkoita, että koulutuksella ei ole merkitystä eikä ihminen saa tavoitella parempaa vaan palkka-erot ovat vain revenneet liian suuriksi; jotkut päätyvät muutaman vuoden työllä miljonääreiksi.
Niin, olen oikeistolainen, mutta ahneutta en arvosta vaan suoritusta ja tyytyväistä henkilöstöä.
Ajatelkaa jos muurahaiset alkaisi toimia kuten ihmiset nykyyhteiskunnassa. Ne kuolisi sukupuuttoon.