Minkähintainen olisi ok yo-lahja serkun lapselle, jonka
kanssa ei olla oltu muissa merkeissä yhteydessä kuin joulukortit lähetetty viimeisen 10 v aikana? Meinataan siis kuitenkin mennä käymään ja sukua tapaamaan. Ollaan asuttu ulkomailla tämä väliaika enkä siksi osaa arvioida.
Kommentit (9)
Jos koko perhe menee onnittelemaan, niin esim. 50-100 e ja yksi ruusu.
Onko tapana antaa rahaa, vai lahjakortti johonkin vai miten? Korua tms tavaraa on vaikea ostaa, kun ei ollenkaan tunne kyseisen mieltymyksiä. Ap
Pääkaupunkiseudulla 50 eur + yksi ruusu on normaali lahja tällaisessa tapauksessa. Jossain muualla voidaan antaa pienempiäkin summia (yleensä vieraita on silloin enemmän, jolloin ylioppilaalle kertyy kuitenkin rahaa vähintään yhtä paljon). On ihan tavallista antaa rahaa sileänä setelinä kortin välissä. Lahjakortit ovat selvästi harvinaisempia yo-lahjoja nykyisin kuin tavalliset setelit.
Viime- ja toissavuotisten ylioppilaiden äiti
Serkun lapsi... No joku ruusu vaan tai skumppapullo, ehkä molemmat. Mutta en nyt lähtis mitään tuon kummempaa antamaan, jos ette edes tunne kunnolla, eikä yhteyksissä ole oltu. Mä olen varmaan kerran eläissäni nähnyt serkkujeni lapset, jotkut niistä kymmenistä, joten ei kiinnostaisi edes mennä pippaloihin. Läheisimmille annetaan rahaa, ei kaikille randomeille.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 15:02"]
Serkun lapsi... No joku ruusu vaan tai skumppapullo, ehkä molemmat. Mutta en nyt lähtis mitään tuon kummempaa antamaan, jos ette edes tunne kunnolla, eikä yhteyksissä ole oltu. Mä olen varmaan kerran eläissäni nähnyt serkkujeni lapset, jotkut niistä kymmenistä, joten ei kiinnostaisi edes mennä pippaloihin. Läheisimmille annetaan rahaa, ei kaikille randomeille.
[/quote]
Jos yo-juhliin mennään, niin kyllä silloin kuuluu tapoihin antaa lahja. Pelkkä ruusu voi olla ymmärrettävä, jos rahat ovat tosi tiukalla, mutta ap:n perhe herättäisi kyllä melkoisesti ihmetystä, kun on ollut rahaa tulla ulkomailta juhliin, mutta ei antaa ylioppilaalle lahjaa.
Voidaan antaa sekä rahaa että joku koru tai esine, esim. Iittalan lasia tms. on ainakin meidän lapset saaneet. Myös ihan käyttötavaraa saajan mieltymysten mukaan, esim. keittokirja ja laadukas essu tai joku muu kirja tai joku harrastusväline. Jos olisin vieraan asemassa ap:n kuvailemassa tilanteessa, niin 40-50 euron arvoinen lahja on minusta sopiva. Satasen olen laittanut, kun kyseessä on ollut extra läheinen kummilapsi.
Nyrkkisääntöhän on silloin kun on epävarma, että lahjan arvon pitää minimissään kattaa kestityksen kulut. Ja luonnollisesti ei nyt ihan eurolleen sitä aleta arvioimaan eli varmaan tuo mainittu 40-50 euroa ja kortti ja ruusu on ihan hyvä lähtökohta. Lahjaa en alkaisi ostaa, vaan luottaisin setelirahaan. Se on aina mieluinen ja hyödyllinen lahja varsinkin nuorelle ja lisäksi helppo niin antajalle kuin saajalle.
50e