Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiukka imetysdieetti allegian takia, mita voi syoda?

21.09.2006 |

Vauvallamme todettu maitoallergia, mutta viela kalvaa joku muukin, joten pyrin valttmaan jo lahes kaikkea. Kanan lihaa soin eilen ja taitaa sekin jaada pois listalta.

Mita olette syoneet tiukimmilla dieeteillanne?

Porsaanlihaa, kurkkua, riisia, melonia, mustikkaa, vadelmaa, kesakurpitsaa. Mita kannattaa tuosta viela karsia?

Kahvia olen myos juonut jokapv?

Mita voisin lisata turvallisin milein?

Poika suolisto-oireinen ja oksentaa ja pieree kovaa niin ja ITKEE.

Auttakaa pliis. Riiskikakut maistuu jo pahville ja muutenkin on nalka.

elenoora

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
21.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunan ja maissin jatin nyt toistaiseksi pois, kun poika tarvis saada kuntoon, eikaa mikaan ole auttanut. Auttakaahan te pliis!

elenoora

Vierailija
2/15 |
21.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jätin porsaanlihankin pois. Tosi hankalaa on. Kana voi aiheuttaa oireita jos on muna-allergia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
21.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse dieettasin aikoinaan esikoisen kanssa vain karsimalla maidon, munan, soijan... Liikaa ei kuitenkaan kannata karsia, sillä siitä kärsii jo kaikki, niin äiti kuin lapsikin. Muista myös pitää tarpeeksi pitkään joku tietty aine poissa dieetistä/mukana dieetissä jotta voit varmistua sen sopivuudesta/sopimattomuudesta. Jos lapsesi reagoi viljoihin on mahdollista että viljalla syötetty possu aiheuttaa oireita, mutta en ole itse kuullut että ämmän kautta ei viljapossu kävisi - mahdollista toki.

Kahvi aiheutti kyllä meidän kakkoselle vatsaoireita, joten ole vähän aikaa (ainakin muutama päivä) ilman kahvia ja katso auttaako se.

Liity Yahoo allergialistalle, sieltä löydät sekä vanhoja keskusteluja että saat kysymällä lisää ohjeita asiasta:

http://health.groups.yahoo.com/group/allergia/

Tsemppiä!

Vierailija
4/15 |
21.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka allergia onkin jo todettu, on varmasti mahdollista että osa tuosta piereskelystä ja vatsanväänteistä on " tavallista" suoliston kypsymättömyyttä. Oletko kokeillut Disflatyliä tai vastaavia suolistokaasuja pienemmiksi ilmakupliksi pilkkovia lääkkeitä? Suomessa on myynnissä ainakin kaksi, Orionin Cuplaton (tuskin saatavissa Hollannissa) ja Disflatyl jonka myyntiluvan haltija näyttää olevan ICN Pharmaceuticals Holland B.V. eli luulisi sitä olevan saatavilla Hollannissakin. Jos saisit mahdolliset " normaalit" vatsavaivat pois olisi varmasti helpompi tulkita noita oikeita allergiaoireita. Meidän kakkoselle Disflatyl toimi paremmin kuin Cuplaton ja sitä syötin lähes syntymästä n. 5kk ikään asti. Auttoi selvästi pieruihin.

Vierailija
5/15 |
21.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika on jo 5kk ja olen saanut Suomesta Cuplatoinia, joka ehka auttaa joskus. Pyydan taalta tanaan laakarilta sita Disflatylia, jos auttaisi paremmin.

Onko joku joskus ollut allerginen riisiille? Saako syda kaikkia riiseja siiis villi yms. Onko niilla valia?

Vierailija
6/15 |
21.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan ennemmin täysjyväriisiä. Sopiva dieetti löytyy vain kokeilemalla. Ja lihaa kannattaa ehdottomasti syödä, joten kokeile esim. kaniinia, peuraa tai muuta sellaista eläintä, joka ei syö viljoja. Eräs edellisistä kirjoittajista tarkoitti varmasti maissipossua (eikä viljapossua), vai olenko väärässä? Miten bataatti, oletko kokeillut sitä?

Miten pitkään olet ollut tällä dieetillä? Eli vasta noin viikon dieetin jälkeen voi arvioida, onko dieetti sopiva, sillä näillä suolioireilijoilla oireet voivat tosiaan tulla vasta päivien päästä. Ruuat, jotka sinulla on tällä hetkellä ruokavaliossasi ovat periaatteessa hyvin siedettyjä, mutta siitä huolimatta mikä tahansa voi aiheuttaa oireita. Olisi hyvä löytää ainakin yksi ruoka per ruoka-aineympyrän lohko sekä öljy, jotta saat rasvahappoja etkä laihdu liikaa!

Itse sain poikani oireettomaksi 9 ruoka-aineen dieetillä, joka oli mielestäni aivan liian tiukka, sillä laihduin hurjaa vauhtia ja jouduin lopettamaan imetyksen. No, ruoka-aineet olivat joka tapauksessa seuraavat: kalkkuna, possu, riisi, maissi, päärynä, salaatinlehti, kurkku, oliiviöljy ja rusinat. Sekä tietenkin kalsium ja monivitamiinivalmiste! Jos oireet jatkuvat näinkin rajusta välttämisdieetistä huolimatta, mieti imetyksen lopettamista. Meillä aminohappopohjaiselle korvikkeelle siirtyminen helpotti oireita jo muutamassa päivässä!

TSEMPPIÄ! (ja liity ihmeessä edellisten suosittelemalle yahoon allergialistalle)

Vierailija
7/15 |
21.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

possu, kalkkuna, hirvi poro, lammas, mustikka, viinimarjat, salaatti kurkku, rypsiöljy. Kahvinkin jouduin jättämään pois. Vauva allergisoitui myöhemmin vielä kalkkunalle ja possullekin (ehkä pahan vilja-allergian takia), mutta toisaalta pystyin lisäämään hedelmiä mm. melonit, viikunat, taatelit, avokadon ja banaanin, sekä kesäkurpitsan. Tuo dieetti oli kuitenkin niin yksipuolinen, eikä vauva ollut silläkään täysin oireeton, joten jouduin luovuttamaan ja siirryimme Neocatelle. Vasta tuolloin vauva tuli täysin oireettomaksi - hetkeksi, sillä allergisoitui ilmeisesti sitten jollekin Neocaten ainesosalle. Nyt kahlaamme korvikesuossa ja yritämme etsiä edes jonkinlaisen korvikerotaation, joka vauvalle sopisi.

Mutta meillä on siis ongelmana se, että lähes kaikki tuntuu aiheuttavan oireita isoissa määrin syötynä, joten meillä ainakin parhaiten toimi imetysdieetissäkin rotaatioperiaate, eli pyrin pitämään aina muutaman päivän taukoja ennen kuin söin samaa ruoka-ainetta uudelleen. Tämä teki elämän toki tuplaten hankalaksi ja vaati tiukkaa kirjanpitoa, mutta oli myös sikäli hyvä, että " pahisten" löytäminen oli helpompaa.

Toivottelen voimia ja jaksamisia. Aika rankkaa tämä allergioiden kanssa taisteleminen on! Ja jos et saa dieettiä toimimaan, älä pelkää lopettaa imetystä ja siirtyä korvikkeelle ainakin kokeeksi, jos sillä konstilla vauvan saa oireettomaksi. Näin jälkikäteen itse ajattelen, että tiukalla dieetillä sinnittely olisi ollut aika turhaa itsensä (ja myös vauvan) kiusaamista, jos vauvan olisi todella saanut kuntoon Neocatella, mikä meillä ei nyt tosiaan ikävä kyllä onnistunut.

Vierailija
8/15 |
21.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika on tällä hetkellä 7 kk ja olen pikku hiljaan luopumassa imettämisestä. Tässä on lista pois jätetyistä ruoista, joilla olen saanut pojan oireettomaksi:

Maito, kotimaiset viljat, tattari, hirssi, soija, muna, kahvi, lihat possua lukuunottamatta, yleisesti allergisoivat kuten tomaatti, sitrukset, kala, raaka porkkana, omena,pähkinät, herneet, mansikka jne. Näiden lisäksi olen välttänyt lähes kaikkia mausteita ja kaikki karkit olen jättänyt pois, koska niissä voi olla viljapohjaisia aineosia.

Olen usein kirjoittanut täällä, että kannattaa pitää aluksi tarkkaa ruokapäiväkirjaa, johon kannattaa merkata myös lapsen oireet. Sieltä on helppo katsoa myöhemmin, mitä on syönyt, kun oireita on ollut. Itse löysin näin esim. naudanliha-allergian.

Vierailija
9/15 |
21.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin aikoinaan pojan kanssa 5kk imetysdieetillä. Pojalla oli myös suolistoallergia ja ripulin sekä itkujen myötä karsin ja karsin ruokavaliotani allergialääkärin ohjeista välittämättä. Laihduin paljon ja se oli yksi syy imetyksen lopettamiseen. Ja kuitenkaan pojan olo ei täysin helpottunut.

Myöhemmin kiinteiden myötä huomasimme pojan herkistyvän aina sille ruualle, jota syödään paljon (paljon esim. viikossa kahdessa, ei yhden päivän tai ruokailun aikana). Minun kohdalla siis imetysdieetissä olisi parhaiten toiminut jonkinlainen rotaatio/mahdollisimman monipuolinen ruokavalio. Ja täysin oireettomaksi ei kaikkia allergisia saa, vaikka miten karsisi omaa ruokavaliotaan.

Lohdutuksena voin kertoa sen, että pojan siirtyessä kiinteisiin, hänelle loppujen lopuksi kävikin aika moni ruoka (välillä tosin pienin selvittämättömin oirein). Poika ei yhtä hurjalla dieetillä sitten ollutkaan kuin minä ;)

Tsemppiä dieettiin! Kurjaa hommaa, mutta ehkä se jonain päivänä naurattaakin. Ja kyllä siitä selviää ;)

Vierailija
10/15 |
22.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaakaa vinkki miten se olisi hyva tehda.

Syon nyt siis riisia, possua, kurkkua ja melonia jo viikon verran

Olisko hyva ottaa muutma pv esim maissia tai perunaa, lammasta ja viinirypaleita tms hedelmaa? Vinkkeja kiitos.

elenoora, hurjaa vauhtia laihtumassa (tassa vaiheessa viela ihan kivaa, mutta pian alkaa olla ihanne paino jo saavutettuna...)

Vierailija
11/15 |
22.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätin itse loppujen lopuksi melkein kaiken pois, mutta maito sen kun väheni ja ihottumat paheni. Mm. peruna, banaani ja kalkkuna paljastuivat myöhemmin tosi pahoiksi allergeeneiksi.

Oikeastaan tuntuu, että poika allergisoitui melkein kaikelle, mitä pidin turvallisena ja söin aika paljon, kun olin jättänyt maidon, munat, viljat ja soijan pois. Kummallisinta on, että vehnä ja ruis alkoivat sopia, kun yhden vuoden iässä testattiin, vaikka ne olin ensimmäisinä jättänyt pois. Muuten ruokavalio on aika niukka, 15 ruoka-ainetta, nykyäänkin (1v 9 kk).

Meillä siis imetyksen lopettaminen ja Neocate lopettivat pahimman kärsimyksen. Siinäkin meni vielä noin kuukausi ennen kuin päästiin voiton puolelle. Täyttä oireettomuutta ei ole saavutettu missään vaiheessa. Nyt kiusaavat eläin- ja siitepölyt, kun ruoka-aineet on saatu johonkin hallintaan.

Vierailija
12/15 |
23.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

maidoton, munaton, kalaton, soijaton, viljaton ja palkokasviton.

meillä allergiat tulivt suunnilleen yksitellen, eli ensin sain lähes oireettomaksi maidottomalla ja munattomalla, sitten tuli uudestaan oireita ja jätin soijan pois, jonka jälkeen oltiin taas oireettomia kunnes viljat eivät enää käyneet. nyt ollaan oireettomia jo kolme viikkoa.

Neuvoni on ettei kannata liikaa karsia vaan ensin yleisimmät (ja karsi vain yksi aine kerrallaan niin voit saada jonkun helposti kiinni). Muista korvata viljat muilla terveellisillä tasapuolisesti (riisi, hirssi, tattari ja maissi) jottet mene huonoon kuntoon. Paljon lihaa... possua ja riistaa jotta saat tarpeeksi proteinia.

jos on maito allergia niin soija voi olla myös joka aiheuttaa oireita. sen kanssa pitääkin sitten olla tarkka sillä sitä on monissa jalostetuisa lihatuotteissa, kekseissä ym. soijaa on jossain muodossa piilossa (esim. hydrolisoitu kasviproteini saattaa olla soijaa).

soija allergiaan saattaa liittyä myös palkokasviallergia, jolloin herkimmät saavat oireita guarkumista, johanneksenleipäpuusta ym ( E412, E414).

Mausteet, sitrushedelmät, tomaatti ym. aiheuttaa yleensä vain iho-oireita, joten voit todennäköisesti rauhassa syödä niitä jos teillä on vain suoli-oireita... mutta mausteissa on lisäaineena mm. vehnätärkkelystä, joten niistä kannattaa syödä vaan perusmausteita esim. mustapippuri, yrtit jne. ja jättää vain pahiten allergisoivat (curry ym. pois).

meiile lääkäri antoi ohjeksi minun syödä gefilus-kapseleita (maidottomia), kun kuulemma harvoin vauvalle itselleen syötetty maitohappobakteeri riittää.

toivotaan että tilanne helpottaa ja jos tuntuu mahdottomalta niin kokeile syöttää almiron peptiä kaks päivää (itse lypsät) niin että vauvan suoli saa rauhoittua jonkin verran ja kokeile sitten taas imettämistä... (meillä auttoi viljojen kanssa katkaisemaan kierteen)

Ninni ja je Jesse 3 ja puol kk

Vierailija
13/15 |
23.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi palkokasvijuttu oli hyva tietaa jo pohdinkin sita tassa itsekseen, kun laakari mainitsi sivulauseessa herneista.

Nyt on sitten raukalla viela antibioottikuuri, eli vatsa tietenkin ihan sekaisin. Meinas menna toivo siina vaiheesssa kun rupesin epailemaan korvatulehdusta ja pelkasin tata, mutta ei muu auta kun koittaa vaan kestaa.

Karsin ja karsin ja sitten rupesin oikeen ajattelemaan sita rotaatio systeemia ja tulin juuri siihen tulokseen, etta parasta syoda mahd monipuolisesti, ettei mikaan ruoka rupea liikaa vaivaamaan.

kiitos taas!

Vierailija
14/15 |
23.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosi tiukalla muutaman ruoka-aineen dieetillä, joka ensin sai pojan oireettomaksi, mutta oireet palasivat pian. Syynä oli allergisoituminen sianlihalle, jota oli tullut syötyä liikaa. Sen jälkeen ryhdyin rotaatiodieetille, jonka toteutin seuraavasti:

Karsin pois kaikki selkeät allergiaa aiheuttavat, joita meillä oli muistaakseni maito, muna, viljat, nauta, sika, soija, maissi ja riisi. Päätin syödä rohkeasti kaikkea muuta, mutta kierrätin ruoka-aineita 3-4 päivän sykleissä. Kirjoitin tarkkaan ylös kaiken syömäni ja vauvan oireet. Tätä kun jatkoi viikon, pari, aloin löytää selkeitä pahiksia mm. kalkkuna, kana, peruna, jotka karsin yksi kerrallaan pois. Yleensä pahiksen karsimisen jälkeen seurasi muutaman päivän autuas oireeton aika, kunnes poika alkoi oireilla jollekin muulle. Viimeisin karsittava oli bataatti, mutta siinä vaiheessa löin hanskat tiskiin. En yksikertaisesti enää jaksanut ja siitä lähtien vauvamme on ollut Neocatella. Rotaatiomallin toteuttaminen alkoi mennä mahdottomaksi, kun ruoka-aineita oli jäljellä enää niin vähän.

Meillä ainakin rotaatio oli ainoa tapa, jolla pystyi edes tavoittelemaan jonkinlaista oireettomuutta. Ilman rotaatiota ei olisi ollut toivoakaan. Ja nytkin vaikuttaa siltä, että myös korvikkeiden suhteen rotaatio on ainoa konsti saada lapsi oireettomaksi.

Vierailija
15/15 |
24.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen myös, että kirjoitat ylös, mitä syöt, koska niin eri kaikilla - meillä monien mainitsemat maissi ja peruna ja banaani olivat pahoja, marjoista ainoastaan puolukka sopi... Onneksi maidolle ei ollut allerginen, niin vasta korvikkeeseen siirryttyä saatiin iho märkimästä ja selville mikä kaikki kävi - soseista syötiin vain päärynää, persikkaa, ja ryis-puolukkapuuroa, ja silloin terapeutit sanoivat, että tuossa iässä (alle 1 v) lapsi saa kyllä kaiken tarvitsemansa korvikkeesta ja vaikka vain yhdestä soseesta. Eri asia on sitten äidin terveys, jos on tiukalla dietillä.