Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomen kieli köyhtyy. Deskriptiivisiä verbejä ei enää käytetä tai niiden käyttöä pidetään maalaismaisena tai jopa junttina.

Vierailija
19.01.2022 |

Teonsanoja (verbejä) vas; köllöttää, pötköttää, älämyillä, tai kutjottaa ei nykysuomessa tai nykysomessa ei käytetä
Koska niille ei löydy englanninkielisiä vastineita. Silti suomalaisessa puhekielessä, jos kerrotaan että: "Se vaenaja muata äljötti raaniolla köllöllään , vuan myö juua örvellettiin sillä aekoo.
Käännäppä suomeksi tahi ies englanniksi.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää vie todellakin yöunet!

Vierailija
2/9 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enimmäkseen hienosyistä murresanastoa niin ei ihme.  Ei kaikkia ole oikein ymmärretty kuin syntysijoillaan. Muutama elää yleiskielessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä köllötän ja makoilen ja käppäilenkin välillä.

Vierailija
4/9 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea kääntää edes suomeksi lause: "Olisijako työ niin hyvijä, että tulisijako työ  meelle haataesiin?"

Ensimmäiseksi pitäisi kääntää tulisija ja työ. Fireplace ja work, mutta entä sitten...

Vierailija
5/9 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks pitää nuoleskella ulkomaalaisia, suomalaiset saa puhua mitä haluaa.

Vierailija
6/9 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisit aloittaa sillä että itse sanoisit "kuvailevia verbejä" eikä "deskriptiivisiä" ;)

Vierailija
7/9 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuisit nyt ensin edes suomea niin katsotaan sitten.

Vierailija
8/9 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisit aloittaa sillä että itse sanoisit "kuvailevia verbejä" eikä "deskriptiivisiä" ;)

Hitsi, ehdit ensin tulla kuittailemaan tuosta aloituksen sanavalinnasta suhteessa aiheeseen.

Vierailija
9/9 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytän runsaasti kuvailevia verbejä ja erikoisempia termejä/nimiä. Ja tapaan keksiä niitä myös jatkuvasti lennossa lisää. Olen ollut koko ikäni kiinnostunut kielestä (kognitiivisena ominaisuutena) ja erityyppisistä kielistä, ja erityisesti se yhdistyy minulla huumoriin. Olen vähän sellainen viäräleuka, jonka sanavarastoa ja verbaliikkaa eivät varmastikaan kaikki ymmärrä (onneksi löytyy tilannetajua), mutta voinpahan lohduttautua sillä, ettei ainakaan minun osaltani suomen kieli ole päässyt köyhtymään. Tämähän on mitä mahtavin kieli, loputon inspiraation ja materiaalin lähde kielelliselle luovuudelle. Joskus se vähän harmittaa, ettei jotain juttua voi oikein kääntää kaverille englanniksi, käännöksessä useinkin katoaa kaikki hauska ja oleellinen.