Minkä hintaisen rippimekon olisitte valmiit ostaman tytöllenne?
Kommentit (39)
Harva naine nykyisin tietää, mikä vaate on laadukas ja mikä ei. Se 90 euron mekko voi näyttää hyvältä päällä, mutta ompelutyö on hutiloivaa, vuorikangas halpaa ja sähköistyvää jne. Nuorelle saa kelvata mikä tahansa, kun äitikin löytää oman kertakäyttömekkonsa Zalandolta.
Käykääpä joskus sovittamassa 400 euroa maksavaa tavallista juhlamekkoa. Saatatte yllättyä, miten hyvältä vaate tuntuu päällä, istuu oikeista kohdista eikä tarvitse pelätä, koska helmaommel purkautuu.
Osa ostaa joka viikko pari puseroa ja viskoo käytön jälkeen roskiin, osa ostaa vaatteita harvoin, mutta on silloin valmis maksamaan.
Nettikaupoista esim. nelly ja bubbleroom, saa aivan ihania mekkoja paljon halvemmalla kuin 400. 50e saa jo nätin ja hyvän mekon. Voi panostaa sitten myös esim. kampaukseen, kenkiin ja asusteisiin jos mekko ei itsessään maksa ihan hirveästi. Ja hei, monet ei maksa edes hääpuvusta 400e.
Miksi pitäisi olla mekko? En mä käyttänyt mekkoa, kun pääsin ripille, enkä ylppäreissäkään. Häissäni sentään laitoin häämekon, mutta sekin oli punainen, eikä valkoinen. Ja 400€ olisi omasta mielestäni liikaa. En olisi kehdanut koskaan antaa äitini maksaa noin paljon jostain rievusta, jota käytän vain yhden päivän.
Viime kesänä oli rippijuhlat, mekko maksoi 300€. Ensi keväänä on isosiskon lakkiaiset, laittaa tämän saman mekon niihinkin juhliin.
Minulla on kuitenkin vain kaksi tytärtä ja nämä juhlat on ihan ainutkertaisia tilaisuuksia. Maksan ihan mielelläni mieluisasta mekosta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi olla mekko? En mä käyttänyt mekkoa, kun pääsin ripille, enkä ylppäreissäkään. Häissäni sentään laitoin häämekon, mutta sekin oli punainen, eikä valkoinen. Ja 400€ olisi omasta mielestäni liikaa. En olisi kehdanut koskaan antaa äitini maksaa noin paljon jostain rievusta, jota käytän vain yhden päivän.
No sinulla ei ollut mekkoa, jollain muulla on. Mitä väliä sinulle on jos jollain on mekko? Vai onko tämä jotain egoilua, kun onnistuitkin olemaan niin "kekseliäästi" erilainen?
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 12:03"]
Mulla oli aikanaan 90e mekko ja sekin oli liikaa. Ei vain löydetty oikein muuta kun äitini kanssa kierreltiin tuppukylän valikoimia. Ei silloin ollut tapana netistä tilailla mitään (tai meillä ainakaan kun kunnon konettakaan ollut maalla).. Samaa mekkoahan olen vieläkin käyttänyt tosin! On ollut hintansa väärti. Ja reilut 15v sitten ripille päässyt. On ihanan ajaton, vaaleat värit jne. Perusmalli mitä nykyisin on kaupat pullollaan.
15v sitten oli käytössä markat. 90 mk mekko varmaan ollutkin eli parikytä euroa nykyrahassa.... Kukaan ei tuohon aikaan olisi ostanut lapselle rippujuhlaan yli 500mk (90€) mekkoa, ellei sitten jostain huippuäveriäästä suvusta.
Muuhun puuttumatta markat on poistuneet 15 vuotta sitten. 16 vuotta sitten on olleet käytössä markat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sinulla ei ollut mekkoa, jollain muulla on. Mitä väliä sinulle on jos jollain on mekko? Vai onko tämä jotain egoilua, kun onnistuitkin olemaan niin "kekseliäästi" erilainen?
Kyllä hei, just sitä. Mä vain egoilen ja olen muka kekseliäs. Huoh...
Ei kun, ihan vain, että myös muitakin vaihtoehtoja on. Jos siis tyttärenne haluaa. Kaikki ei halua olla äitinsä prinsessoja. Joskus innokkaat äidit unohtavat kysyä lapsialtaan mitä he oikeasti haluavat. Täällä jotkut hehkuttaa, että myös äidinkin pitäisi tykätä tyttönsä mekosta. No ei pidä. Vain sen tytön mielipiteellä on väliä.
Maksoin poikani rippimekosta 120 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 12:03"]
Mulla oli aikanaan 90e mekko ja sekin oli liikaa. Ei vain löydetty oikein muuta kun äitini kanssa kierreltiin tuppukylän valikoimia. Ei silloin ollut tapana netistä tilailla mitään (tai meillä ainakaan kun kunnon konettakaan ollut maalla).. Samaa mekkoahan olen vieläkin käyttänyt tosin! On ollut hintansa väärti. Ja reilut 15v sitten ripille päässyt. On ihanan ajaton, vaaleat värit jne. Perusmalli mitä nykyisin on kaupat pullollaan.
15v sitten oli käytössä markat. 90 mk mekko varmaan ollutkin eli parikytä euroa nykyrahassa.... Kukaan ei tuohon aikaan olisi ostanut lapselle rippujuhlaan yli 500mk (90€) mekkoa, ellei sitten jostain huippuäveriäästä suvusta.
Muuhun puuttumatta markat on poistuneet 15 vuotta sitten. 16 vuotta sitten on olleet käytössä markat.
Aloitus on tehty 2015
Lähtökohta on ensinnäkin se, käyttääkö tyttö ylipäänsä mekkoja. Onko perheellä tai suvussa niin usein juhlia, joihin pukeudutaan ns. parempiin, että kannattaa ostaa vielä kasvuiässä olevalle tytölle kovinkaan kallista vaatetta. Kirkossahan rippilapset esiintyvät albat yllään, jolloin on oikeastaan melkoisen sama, millainen vaate sen alla on.
400-500 € maksavaa mekkoa tai vaatetta ylipäänsä en ole vielä eläissäni ostanut itsellekään, saati sitten lapselle. Asiallinen, siisti, riittävän peittävä mekko on sopiva. Tähän aikaan vuodesta voi olla muuten vaikea löytää ainakaan liikkeistä sopivaa mekkoa. Netin tarjonta on taas valitettavasti kovin ilotyttöpainotteista.
Meillä valmiiksi tiedossa että rippijuhlien lisäksi menossa käyttöön vielä ainakin 3 kertaa, mutta onko silti järkeä ostaa 300€ mekkoa? Meillä on yksi äidin vanha saman mallinen, mutta tyttären mielestä ruma mekko kuosiltaan ja ilmeisesti muutenkin. Onko siis järkeä kieltää uusi mekko? Varsinkin niin kallis? Paljon halvempia mekkoja ei tytär ole kyllä katsellut.
Vierailija kirjoitti:
Meillä valmiiksi tiedossa että rippijuhlien lisäksi menossa käyttöön vielä ainakin 3 kertaa, mutta onko silti järkeä ostaa 300€ mekkoa? Meillä on yksi äidin vanha saman mallinen, mutta tyttären mielestä ruma mekko kuosiltaan ja ilmeisesti muutenkin. Onko siis järkeä kieltää uusi mekko? Varsinkin niin kallis? Paljon halvempia mekkoja ei tytär ole kyllä katsellut.
Jos on fiksu ja laadukas vaate, on hyvä antaa tytölle toivomansa ja opettaa kunnollisiin vaatehankintoihin jatkossakin. Jos taas selvästi näet, että laatu ei vastaa hintaa, voitte käydä asian rauhassa läpi ja miettiä muitakin vaihtoehtoja.
No ei ollut pojallekkaan halpa ostaa rippijuhliin vaatteet, taisi yli 200€ mennä :D
Noin 250 euroa meni mekkoon viime kesänä. Kengät ja asusteet toki päälle.
Pääsin ripille 20 vuotta sitten. Ostin silloin laadukkaan ja ajattoman pitsisen kotelomekon joka oli mielestäni silloin kallis. Mekko on tiptop edelleen ja käytän sitä harvakseltaan juhlissa vieläkin. Laadusta kannattaa maksaa.