Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tukia minun tilanteessa haetaan?

Vierailija
18.05.2015 |

Olen 20 vuotias nainen. 2 vuotta ollut nyt lukion jälkeen töissä. Syksyllä olisi tarkoitus muuttaa poikaystävän opiskelupaikkakunnalle ja opiskella avoimessa yliopistossa tai amkissa ja todennäköisesti keväällä lukea pääsykokeisiin. Opintotukea en saa, se on tiedossa. Mutta mitä on mahdollisuus saada? Työ oli huonopalkkaista, säästöön ei melkein mitään jäänyt (käytin noin 600-700€ kuussa vuokrahevoseen). Kesällä tietenkin laitan säästöön pikkusen mutta pitääkö niillä pärjätä koko vuosi? Vai saanko jotakin valtiolta? En ole koskaan Kelassa vielä asioinut ja olen ihan pihalla!!

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiiros asiallisista vastauksista :) kyselen kelalata vielä.

Ap

Vierailija
2/26 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö av-mammat olekkaan tässä experttejä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene Kelaan ja kysy, mihin tukiin olet oikeutettu. Pääset helpoimmalla ja saat oikeaa tietoa.

Vierailija
4/26 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi ap, osaisin kai vastata, mutten enää vastaa näihin tukikyselyihin. Ensisijaisesti hankit elantosi ihan itse. Nih.

Vierailija
5/26 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos et löydä uudelta paikkakunnalta työtä, niin ilmoittaudu työttömäksi.

Vierailija
6/26 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

600-700 e vuokrahevoseen?!?! Voi elämän kevät sentään ja nyt itketään tukien perään. Itse olet soppasi keittänyt, joten selvitä itse mitä saat. Toivottavasti et mitään.

Vierailija
7/26 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaisin, että karenssin jälkeen saat työmarkkinatukea jos ilmoittaudut työttömäksi työnhakijaksi. Tosins sitten mahdollisuutesi opiskella on rajoitettu. Asutko poikakaverin kanssa? Haetko omaa asuntoa? kai täältä joku sosiaalipummiuden maisteri löytyy neuvomaan..

Vierailija
8/26 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 21:36"]600-700 e vuokrahevoseen?!?! Voi elämän kevät sentään ja nyt itketään tukien perään. Itse olet soppasi keittänyt, joten selvitä itse mitä saat. Toivottavasti et mitään.
[/quote]

No hevosenomistajana ymmärrän. Ja tuota etkö itse ole koskaan mitään tukia saanut? Itse ainakin opiskeluaikana sain ja käytin ihan kaiken opintotuen. Joista meni kyllä suurin osa siihen hevoseen :o

Vierailija
9/26 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 21:36"]No jos et löydä uudelta paikkakunnalta työtä, niin ilmoittaudu työttömäksi.
[/quote]

No löytäisin töitä ihan varmasti! Mutta kaksi vuotta siihen työntekoon olen jo tuhlannut. Nyt haluan edistää jo tätä opiskelua. Työttömyystuilla en missään nimessä halua/voi elää. Töitä mulla täällä kotipaikkakunnalla on enemmän kun kerkeen tekemään. Eikö tosiaan oo muita tukia kuin työttömyystuet? Eikä mun tarvi kauheita summia saada mut jos edes vähän niin ei tarvi poikaystävän (opiskelija) kaikkea maksaa.

Vierailija
10/26 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis häh, teet sitten sen verran töitä, että rahat riittää elämiseen ja aika pääsykokeisiin lukemiseen. Ongelma oli?

Vierailija
11/26 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 21:36"]600-700 e vuokrahevoseen?!?! Voi elämän kevät sentään ja nyt itketään tukien perään. Itse olet soppasi keittänyt, joten selvitä itse mitä saat. Toivottavasti et mitään.
[/quote]

En kelalta ole pyytämässä penniäkään mihinkään hevoseen. 500€ karsinapaikka/kk + vakuutus, kengitykset ja satunnaiset valmennukset. Ei mikään soppa?! Voisin vuoden elellä opiskelematta mutta avoimen opinnoista saa vuodessa vaikka kokonaan suoritettua ensimmäisen vuoden opinnot. Keväällä sisään ja suoraan toisen vuoden opintoihin. Näin valmistuisin vuotta aikaisemmin kuin jos tekisin vuoden vielä pelkästään töitä surkealla palkalla. Mitä pahaa yhteiskunnalle nyt olen tekemässä.?

Vierailija
12/26 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 21:36"]

600-700 e vuokrahevoseen?!?! Voi elämän kevät sentään ja nyt itketään tukien perään. Itse olet soppasi keittänyt, joten selvitä itse mitä saat. Toivottavasti et mitään.

[/quote]

Mieluummin minä verorahoistani annan työttömyystukea työelämässä olleelle ja yritteliäälle henkilölle, kuin esimerkiksi vain tukien varassa maanneelle

Vierailija
13/26 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintotuki tai työttömyystuki, näiden lisäksi myös toimeentulotuki joka edellyttää jomman kumman edellämainituista.
Ensisijaisesti kuitenkit etsit työtä, vaikka osa-aikaista.

Vierailija
14/26 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 21:46"]

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 21:36"]No jos et löydä uudelta paikkakunnalta työtä, niin ilmoittaudu työttömäksi. [/quote] No löytäisin töitä ihan varmasti! Mutta kaksi vuotta siihen työntekoon olen jo tuhlannut. Nyt haluan edistää jo tätä opiskelua. Työttömyystuilla en missään nimessä halua/voi elää. Töitä mulla täällä kotipaikkakunnalla on enemmän kun kerkeen tekemään. Eikö tosiaan oo muita tukia kuin työttömyystuet? Eikä mun tarvi kauheita summia saada mut jos edes vähän niin ei tarvi poikaystävän (opiskelija) kaikkea maksaa.

[/quote]

Avoimessa yliopistossa tai amk:ssa opiskelu ei yleensä ole kokopäiväistä, vaan monimuotoa, etää jne. Voit todennäköisesti käydä normaalisti töissä siinä samalla ja elättää ihan itse itsesi. Niin muutkin tekevät. Jopa kokopäiväopintoja.

Vierailija
15/26 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, yleensä kannattaisi säästää ns. välivuosien palkasta opiskeluajoille jotain. Sille että olet laittanut rahat haisemaan kalliiseen harrastukseen ei enää voi mitään. Sit mennään niillä mitä on.

Vierailija
16/26 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai hankit vuokrahevosen , ja jouduit luopumaan kun  huomasit sen ruunaksi .

Ja nyt köyhänä joudut tyytymään poikaystävää !

Vierailija
17/26 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei ole maininnut vielä raha-automaateista ilmiselvintä! Tee lapsia.

Vierailija
18/26 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

(sori. oli huono. alapeukutin itekin tuota lastenhankintaviestiäni.)

Vierailija
19/26 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 22:12"]Kukaan ei ole maininnut vielä raha-automaateista ilmiselvintä! Tee lapsia.
[/quote]
mitä tukia sillon sais?

Vierailija
20/26 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 22:16"][quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 22:12"]Kukaan ei ole maininnut vielä raha-automaateista ilmiselvintä! Tee lapsia.
[/quote]
mitä tukia sillon sais?
[/quote]
http://www.kela.fi/lapsiperheet

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän neljä