Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aha-elämys vanhempana (seksismi, sukup.viha ja pariutuminen)

Vierailija
19.01.2022 |

Olen aina kuvitellut, että kun opetan lapsilleni (sukupuolesta riippumatta samalla tavalla) oikean ja väärän eron, opetan kunnioitusta muita ja itseään kohtaan, opetan tasa-arvoa, käytöstapoja jne. niin lapsesta kasvaa tuollainen ihminen ja ilmentää näitä opittuja ja omaksuttuja tapoja ja kykyjään sitten aikuiselämässäkin.

Nyt alkaa näyttää vahvasti siltä, että kaikkein suurin vaikutus on sillä, millaisia pettymyksiä ihminen kokee parisuhteessaan tai ihastuessaan johonkin. Katkeruus ja kauna, leimaaminen, suoranainen koko sukupuoleen kohdistuva viha ja tietämättömyys tulee kyllä ihan muusta kuin kotikasvatuksesta.

Kasvatus on monelle asialle toki hyvä, vahva perusta, ei sitä pidä vähksyä. Mutta tunnustettava on sen rajallinen vaikutus. Tuntuu kädettömältä.

Tämä nykymaailma on vaan todella julma paikka yksinäisille, rakkautta etsiville. Milloin asiat muuttuivat? Ei se tällaista ollut, kun minä tähän omaan parisuhteeseeni sitouduin. Ja joo, tiedän että kuulostan joltain 80 v mummolta, mutta olen iältäni jossain 30 puolivälissä.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No musta ne asiat eivät ole muuttuneet. Luonto vetää tikanpojat puuhun ihan samalla tavalla kuin ennenkin. Olen 42, tytär 20. Ihan samanlaiset haaveet, seurustelukokeilut ja sydänsurut kuin mulla nuorena. Ehkä suurin ero on siinä, että mun ikäisillä ei ollut toisen sukupuolen kavereita, näillä on. 

Vierailija
2/9 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No musta ne asiat eivät ole muuttuneet. Luonto vetää tikanpojat puuhun ihan samalla tavalla kuin ennenkin. Olen 42, tytär 20. Ihan samanlaiset haaveet, seurustelukokeilut ja sydänsurut kuin mulla nuorena. Ehkä suurin ero on siinä, että mun ikäisillä ei ollut toisen sukupuolen kavereita, näillä on. 

Kyllä mun tuttavapiiristä tosi monet on edelleen yhdessä. Tutustuttiin (livenä) kivaan ihmiseen, ihastuttiin, rakastuttiin.. peruskaava.

Moni ajan ilmiö on mulle täysin vieras. Tinderit ja muut appit, ghostaaminen, kaiken maailman zonet, fuckbuddyt, fwb, ja mitä lie...

Ei silloin oikeesti tuollaista ollut.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mun tuttavapiiristä tosi monet on edelleen yhdessä. Tutustuttiin (livenä) kivaan ihmiseen, ihastuttiin, rakastuttiin.. peruskaava.

Moni ajan ilmiö on mulle täysin vieras. Tinderit ja muut appit, ghostaaminen, kaiken maailman zonet, fuckbuddyt, fwb, ja mitä lie...

Ap

Vanhoilla asioilla on uudet nimet. Ihmissuhteiden monimuotoisuus ja hankaluus on ollut ihan samaa. Olen ghostannut ja tullut ghostatuksi, friendzonettanut epämieluisia ihailijoita, ja seksisuhteitakin jotkut harrastivat, eivät ne tämän päivän ilmiö ole. Juuri toisessa ketjussa muistelin -90-luvun lopun treffipalstaa, sinkut.nettiä.

Vierailija
4/9 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mikä on outoa, että miten miehet ja naiset, joita porukkana sukupuolensa vuoksi haukutaan, on jotenkin ihan oma kategoriansa kuin se oma läheinen, joka edustaa tätä parjattua sukupuolta.

Todella harvassa on ihmistä, jolla oikeasti olisi vain huonoja kokemuksia vastakkaisesta sukupuolesta. Kun haukutte ja yleistätte naisia/miehiä, se on loukkaus myös lapsillenne, vanhemmille, sisaruksille, ystäville, sille avuliaalle naapurille, opettajalle, joka on aina mukava.. jne.

Vierailija
5/9 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Vanhoilla asioilla on uudet nimet. Ihmissuhteiden monimuotoisuus ja hankaluus on ollut ihan samaa. Olen ghostannut ja tullut ghostatuksi, friendzonettanut epämieluisia ihailijoita, ja seksisuhteitakin jotkut harrastivat, eivät ne tämän päivän ilmiö ole. Juuri toisessa ketjussa muistelin -90-luvun lopun treffipalstaa, sinkut.nettiä.

No olen eri mieltä. Moni asia on nimenomaan ajan ilmiö. Mikä tahansa seksisuhde ei ole ihan se nyt mitä haettiin...

Ja kun Matti Vanhanen alkoi seukkaan netin kautta, sehän oli hirveä sensaatio! Kuinka joku nyt NETISTÄ.

Kyllä moni asia on muuttunut.

Vierailija
6/9 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No olen eri mieltä. Moni asia on nimenomaan ajan ilmiö. Mikä tahansa seksisuhde ei ole ihan se nyt mitä haettiin...

Ja kun Matti Vanhanen alkoi seukkaan netin kautta, sehän oli hirveä sensaatio! Kuinka joku nyt NETISTÄ.

Ok. Mä päädyin tyttäreni isän kanssa naimisiin netistä, ei ollut meillä taviksilla sensaatio. En sitten tiedä mitä haet, mutta ihan samanlaista rimpuilua näyttää nykynuorilla olevan, sattuneesta syystä vaan hieman enemmän netissä kuin meillä. Isommat piirit, nopeampaa tiedonsiirtoa, vähemmän yksityisyyttä, ja samat ongelmat. Eivät ihmiset muutu 20 vuodessa, ja kasvatus on edelleen se, millä maailmankuva muokataan jo pienestä pitäen. On toki huomattava, ettei näillä nyt parikymppisilläkään ole ollut pädi kädessä heti pinnasängyssä, se on vasta seuraavan porukan juttu.

Vierailija
7/9 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni asia on kyllä pysynyt samana.

Se mikä on netin lisäksi uusi ilmiö on molempien osapuolten välinen sopimus siitä, että voidaan harrastaa "vain" seksiä, ilman, että ollaan heti vakavassa parisuhteessa. Ja nuorten sinkkunaisten on entistä sallitumpaa harrastaa seksiä eri miesten kanssa, jos he itse niin haluavat (moni haluaa).

Vierailija
8/9 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kyllä minä ainakin ehdin jo 90-luvulla nettideittailla, harrastaa yhdenyönsuhteita, tullut sekä ghostatuksi, että joutunut friend-zonelle. Ei maailma, eikä ihmiset niin paljon ole neljännesvuosisadassa muuttuneet. Ainoa suuri muutos on netti, mutta elämä on pääosin sen ulkopuolella edelleen.

Vierailija
9/9 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni asia on kyllä pysynyt samana.

Se mikä on netin lisäksi uusi ilmiö on molempien osapuolten välinen sopimus siitä, että voidaan harrastaa "vain" seksiä, ilman, että ollaan heti vakavassa parisuhteessa. Ja nuorten sinkkunaisten on entistä sallitumpaa harrastaa seksiä eri miesten kanssa, jos he itse niin haluavat (moni haluaa).

Kyllä tuota oli jo ainakin 80-luvulla, eli ei kovin uusi ilmiö.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kahdeksan