Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi monet olettaa että kaikki suomalaiset alle 35 vuotiaat osaavat Englantia?

Vierailija
18.05.2015 |

Ärsyttää kun esimerkiksi radiojuontaja saattaa sanoa että heidän kotisivuillaan on linkki johonkin ja kun meet katsomaan niin onkin englannin kielinen etkä ymmärrä mitään... Minä esimerkiksi olen 30v enkä erota vieraskielisen puheesta puhuuko hän englantia vai venäjää vai ranskaa vai saksaa, ruotsin olen oppinut tunnistamaan... Miten joillakin voi olla ajatus että kaikki osaavat ja ymmärtävät englantia jos on joskus joutunut pakosta muutaman sanan opiskelemaan?

Kommentit (83)

Vierailija
1/83 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miksihän. Mietipä sitä. :)

Vierailija
2/83 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Because it's part of general knowledge.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/83 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitäpä luulisit? Ehkä siksi, että 99% suomalaisista jonkun verran sitä osaa.

Vierailija
4/83 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Osaavathan kaikki ruotsiakin, koska sitä on koulussa opetettu.

Vierailija
5/83 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten on voinut välttyä siltä, ettei osaa mitään vierasta kieltä, saati englantia, joka on kaikkialla?

Mun 80 v. mummoni osaa englantia, äitini 63 v. jopa sujuvasti vaikka ihan kouluenglannilla menevät molemmat. Ei siis mitään asumista ulkomailla tms. 

Vierailija
6/83 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tosi vaikea ymmärtää, ettei joku osaa muka oikeasti sanaakaan kieltä, jota on koulussa monta vuotta opiskellut, ja jota tulee joka tuutista jatkuvasti. Pitää olla oikeasti joku vika, että voi olla oppimatta.

Vierailija
7/83 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään sellaista ei saisi olla eikä tehdä, mitä kaikilla ei ole eikä kaikki pysty käyttämään. Televisiokin on ihan kamala juttu, kun kaikki ei näe.

Vierailija
8/83 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleistietoa nykyään. Englannin kieli on tullut suomalaiseen opetukseen vahvasti jo 25 vuotta sitten joten oletetaan että ihmiset edes tunnistavat kielen. Yleensä marginaalisia ihmisiä ei lasketa mukaan kun katsotaan koko populaatiota joten ne kieltä osaamattomat jätetään huomiotta.

Vierailija
9/83 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oletko opiskellut peruskoulun englannin vai et olenkaan? 
jos olet lukihäiriöinen tai et olenkaan opiskellut enkkua niin sitten ymmärrän, mutta en jos olet lukenut peruskoulu A1 tai A2-enkun.

Vierailija
10/83 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sinä olet poikkeustapaus. Ei ole hirveän suurta vääryyttä, että mennään enemmistön mukaan. Mahdatko aktiivisesti pyrkiä parantamaan englannin taitoasi? Sinun varmasti kannattaisi, koska nykymaailmassa kyllä törmäät jatkuvasti tilanteisiin, joissa oikeasti tarvitaan englantia. Vähentäisit vain omaa mielipahaasi.

Vierailija
11/83 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska minun ikäpolveni alkoi sitä opiskelemaan kolmannella luokalla ja jatkoi koko kouluajan pakollisena, myös toiselle asteelle. Siinä tuli kyllä vähän enemmän kuin muutama sana opiskeltua. Kannattiko vaan perseillä siellä takapulpetissa ja jättää läksyt tekemättä, mitä? Että menikö hyvin, näin niinkuin omasta mielestä? 

-N34

Vierailija
12/83 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 15:05"]

Koska minun ikäpolveni alkoi sitä opiskelemaan kolmannella luokalla ja jatkoi koko kouluajan pakollisena, myös toiselle asteelle. Siinä tuli kyllä vähän enemmän kuin muutama sana opiskeltua. Kannattiko vaan perseillä siellä takapulpetissa ja jättää läksyt tekemättä, mitä? Että menikö hyvin, näin niinkuin omasta mielestä? 

-N34

[/quote]

Ehkä ap:lla on joku kehityshäiriö ja oppimisvaikeuksia. Ei pidä syyllistää.

Vierailija
13/83 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska sitä on koulussa opetettu?Ootko tunneilla vaan nukkunut?Olen itse 26v,englannilla pärjään niin arki kuin työelämässäkin,olen myös asunut ulkomailla.Perhetaustani ei osaa englantia lähes lainkaan.Meillä alkoi opetus ykkösluokalla,olimme kokeilu vuosi.Nykyisin kai alkaa kolmosluokalla.

Vierailija
14/83 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 15:05"]

-N34

[/quote]

Minulla alkoi englannin opiskelu kansakoulun kolmannella luokalla. Siis kansakoulun. Olen 58-vuotias. Englannin opiskelu jatkui keskikoulussa ja lukiossa, se oli myös pakollinen aine yo-kirjoituksissa.

Ja kyllä, olen tarvinnut englannin kieltä sekä työssäni että vapaa-ajalla.

Nykylapset oppivat englantia jo ennen kouluikää. Kuinka on mahdollista, että ap on onnistunut välttämään ko. kielen oppimisen?

Vierailija
15/83 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 15:01"]

[/quote]

Mutta hyvin monet esimerkiksi työpaikkani 300 työntekiästä 50% eikykene keskustelemaan englanniksi tai ymmärrä kovinkaan paljoa englannin kielistä puhetta. Peruskoulun englannilla ei voi olettaa kenenkään osaavan englantia. Ap

Vierailija
16/83 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Mä osaan engalantia ja opiskelin sitä vain peruskoulussa. Puhuin jo 15v.

Vierailija
17/83 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 15:03"]

On tosi vaikea ymmärtää, ettei joku osaa muka oikeasti sanaakaan kieltä, jota on koulussa monta vuotta opiskellut, ja jota tulee joka tuutista jatkuvasti. Pitää olla oikeasti joku vika, että voi olla oppimatta.

[/quote]

Minä en osaa kuin laskea kymmeneen englanniksi mutta ei hajuakaan miten ne kirjotettais, yes on kyllä jo no on ei you on kai sinä. Tuon enempää ei tule mieleen mitä osaisin englanniksi I Kait on minä? Katson kuitenkin monta tuntia päivässä telkkaria. Ap

Vierailija
18/83 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mäkään osaa. Käytän tietokoneella google sanakirjaa ja varsinkaan lausumista en osaa ollenkaan enkä oikein ymmärrä kuin joskus kirjoitettua englantia. Ja kolmosluokalta ysiluokalle englantia opiskelin mutta ei jäänyt mitään päähän.

Vierailija
19/83 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 15:23"]

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 15:01"]

[/quote]

Mutta hyvin monet esimerkiksi työpaikkani 300 työntekiästä 50% eikykene keskustelemaan englanniksi tai ymmärrä kovinkaan paljoa englannin kielistä puhetta. Peruskoulun englannilla ei voi olettaa kenenkään osaavan englantia. Ap

[/quote]

Lienee provo mutta et sinä näköjään suomeakaan kovin hyvin osaa joten vika voi olla siinä.

Vierailija
20/83 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa mikä tuossa kuulosti kummalliselta oli se, ettei ap erota esim venäjää ja englantia, ei tiedä kumpaa puhutaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kaksi