Pääsin amk hakukokeisiin mutta
oon viimeisilläni raskaana. Tahtoisin opiskelemaan mutta aion hakkia lykkyä vuoden jos pääsen sisään. Nyt kun on hakukokeet ja näkevät mut siellä ison mahani kanssa, onko mitään mahista päästä?
Kommentit (9)
Ei sillä raskaudella pitäisi olla mitään väliä. Tietysti, jos henkilökohtaiset tapaamiset, arvioijahan voi tehdä johtopäätöksiään. Mutta jos ei mitään henkilökohtaista haastattelua ole, eihän kukaan tiedä kuka siellä vauvaa odotti!
No siis niissä mun soveltuvuuskokeissa nimenomaan olis henk.koht. haastattelut.
Ei kai se raskaus ainakaan saisi vaikuttaa, vaikka pääsykoe olisikin haastattelu. Lonkalta sanoisin, että syrjintää, jos ei raskauden takia pääse opiskelemaan?
Onko joku joskus päässyt raskaana esim. opettajakoulutukseen, joissa pääsykokeeseen sisältyy haastattelu?
Eihän sillä mahalla opiskella, vaan päätä siinä tarvitaan. Raskaus saattaa olla este, jos valinta- / soveltuvuuskoe on hyvin fyysinen, siis runsaasti liikuntasuorituksia. Mutta siihen kannattaa varautua, että kaikki amkit eivät välttämättä myönnä opintojen alun lykkäämistä vuodella. Voivat ilmaoittaa, että hae sitten vuoden kuluttua uudelleen. Tuttu poika anoi opintojen alkamisen lykkäystä asevelvollisuuden suorittamisen takia ja sai tuon yllä mainitsemani vastauksen. Noin yleisesti ottaen asevelvollisuus ja raskaus lasketaan ns. päteviin syihin hakea lykkäystä, mutta, mutta ...
Mä lähinnä mietin sitä, että vaikka raskaus ei virallisesti saisi vaikuttaa, niin voiko se kuitenkin vaikuttaa niihin haastattelijoihin, että miettivät, että toi ei kuitenkaan nyt aloita / joku toinen ansaitsee sen paikan enemmän tms. Luultavasti ajattelen turhan monimutkaisesti. Mut outoo, jos opintoja ei vois lykätä äitiysloman perusteella, oon käsittäny, että se olis ihan rutiinihomma. -2
En tiedä, mut kiinnostais muakin. En tosin oo viimeisilläni, mutta kyllähän tuon mahan jo näkee. Hain sekä yliopistoon että ammattikorkeaan, toivon että pääsisin soveltuvuuskokeisiin molemmissa.