Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Au pair-kokemuisia ja kysymyksiä

Vierailija
17.05.2015 |

Ystävä on tulossa Suomeen au pairiksi, ja päätin tutustua hieman suomalaiseen au pair- kulttuuriin. Keskustelua löytyi, mutta löysin paljon kummalisia käsityksiä ja niimpä päätin kirjoittaa useampaan kertaan au pairina olleen näkökulmasta.

Omat kokemukset ovat olleet mahtavia, ei tietenkään ongelmattomia, mutta perheiden kanssa on ystävystytty ja olen oppinut rakastamaan lapsia, pidetään vieläkin yhteyttä ja olen käynyt uudestaan kylässä. Olen saanut nähdä ja kuulla kaikenlaisia kokemuksia.

Tärkeintä on yhteisymmärrys ja yhtenevät tavoitteet, ehkäpä jonkinlainen samanhenkisyys. Panosta siihen, että löydät aidon ja ihanan tytön (tai pojan), kansallisuus, ulkonäkö, kokemuksen määrä ja jopa kielitaito ovat toissijaisia sen kanssa että au pair haluaa tulla juuri sinun perheeseesi. Kun hän on paikan päällä, panosta kommunikointiin. Ei ole periaatteessa huonoja au paireja tai perheitä, mutta voi olla pettyneitä tai liian epäkypsiä au paireja, joista tulee välinpitämättömiä, tai perheitä, jotka jäävät etäisiksi tai arvioivat työn määrän väärin.

Itse en ole koskaan tehnyt sopimusta, mutta ymmärrän että se tuo turvallisuutta. Lennot olen maksanut itse, ja muut omat kuluni. Minulla on ollut oma huone, ja kylpyhuoneen olen jakanut perheen kanssa (taloudessa ollut yksi kylppäri). Omat pyykkini olen pessyt erillään. Työajat ovat olleet joustavia molemmin puolin, ja olen mielelläni auttanut tarvittaessa ja viettänyt aikaa perheen ja lasten kanssa "vapaa-ajallakin". Olisi aika vaikeaa selittää lapselle, että leikkii tämän kanssa vain arkisin virka-aikoina!:D

Au pair ei ole orja, vaan perheenjäsen. Työtä voi tehdä paljonkin, mutta silloin on maksettava korvaus ja säännöt oltavaa selvät. Ei pidä aliarvioida työn raskautta, kun kyseessä on kuitenkin vieras maa, kieli ja lapset. Vastuu toisen lapsista on raskaampi. Olen myös työskennellyt pelkkää ylläpitoa vastaan, arviolta 15-25 h. Mutta tarkoitus on joka tapauksessa tutustua toisiinsa ja kulttuureihin. Au pairin viihtyvyydestä on hyvä huolehtia, esimerkiksi harrastusmahdollisuuksia selvittämällä ja auttaen kavereiden löytämisessä (esim. yhteys alueen muihin au paireihin). Keskustelut, miten menee työn ja vapaa-ajan suhteen. on hyvä pitää silloin tällöin, vaikkei ongelmia olisikaan. Au pair on kokemassa jotain jännittävää ja kokemuksen pitäisi olla mieluisa ja ikimuistoinen. Toisaalta, hän hoitaa lapsiasi ja haluat varmasti, että hän tekee sen mielellään ja huolellisesti ja voi hyvin?

Kaiken maailman höpöhöpö-jutut ongelmista nuorten tyttöjen ja aviomiesten kanssa voi unohtaa. Luotat kai mieheesi sehtään sen verran! Hän kohtaa varmasti kauniita naisia päivittäin töissä ja leikkipuistoissa, kuten itse kohtaat komeita miehiä. Itse en kokenut vanhempia isänä tai äitinä, vaan jonain ystävän ja sisaruksen välillä. Voitiin siis hyvin uida, urheilla, katsoa leffaa, mitä tahansa yhdessä kumman kanssa tahansa.

Suomalaisen au pairin ottaminen on myös kiinnostava ajatus. Itse ainakin mielelläni lähtisin eri kaupunkiin! Au pair voi parhaimmillaan olla paljon läheisempi ja luotettavampikin kuin lastenhoitaja, koska hän tuntee vanhemmat paremmin ja näkee heidät lastensa kanssa, jolloin osaa olla johdonmukaisempi kasvattaja. Lapsillekin usein turvallisempaa ja miellyttävämpää, kun ei tapahdu selkeää "vaihtoa" vanhemman ja hoitajan välillä. Toisaalta eroaminen voi olla vaikeaa...

Voi ei, tulikin romaani! Mahtaakohan tästä olla mitään hyötyä kellekään:) Itse kysyisin kokemusta omaavilta perheiltä:

Miten arki sujuu? Kuinka läheisiksi olette tulleet, vietättekö vapaa-aikaa? Auttaako au pair työajan ulkopuolella? Oletteko viettäneet esimerkiksi joulun yhdessä? Koetko äidintunteita vai ystävyyttä/sisaruutta? Voisitko kuvitella ottavasi suomalaisen au pairin? Onko au pair ystävystynyt suomalaisten, vai muiden auppareitten tai vaihto-oppilaiden kanssa?

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yksi