Tyhmä kysymys neuvolasta
Hei!
Haluaisin kuulla kokemuksianne, millaisia teidän neuvolakäyntinne ovat olleet, erityisesti raskauden aikana? Mitä kaikkea siellä on tehty ja mihin olette saaneet vastauksia? Oletteko kokeneet neuvolan turvapaikkana ja hyvänä tiedonlähteenä?
Itse olen nyt rv 38 ja odotan esikoistani, eli kokemukseni pohjautuvat tähän yhteen raskauteen. Läpi koko raskauden neuvoloita on ollut aika harvakseltaan, nyt lopussakin vain kerran kuussa. Eka rf-mitta otettiin viime kerralla. Hemoglobiini on mitattu kerran, joskus talvella, kun se oli silloin hyvä. Alkuun saimme puolisoni kanssa lomakkeet, joissa kyseltiin muutama sivu "valmiuksiamme" vanhemmiksi, ja ne käskettiin täyttää huolella ja kotona yhdessä keskustellen. Näihin lomakkeisiin ei palattu koskaan enää neuvolassa. Ehkä ei ollut tarkoituskaan, mutta yllätti hieman. Itse olin ajatellut, että neuvola on keskustelua ja sitä kautta myös oppimista varten.
Neuvolan hoitajani on aina kovin kiireisen tuntuinen ja käy perusjutut, kuten painon ja "onko ollut mitään outoa" -keskustelut hyvin nopeasti. Viimeksi vastaanotto kesti 15 minuuttia, ehdittiin vain kuunnella vauvan sydänäänet ja antaa uusi aika. Ehkä hän on kiireinen ja ylityöllistetty, mutta minä aina jään ihmettelemään, miten tuossa ajassa ja hötäkässä ehtisi mitenkään edes jutella yhtään mistään.
On tullut olo, etten siellä edes tahtoisi jutella jostakin jos tulisi mieleen joku huoli, mutta olen myös miettinyt paljon neuvolan perimmäistä olemusta ja sen tarpeellisuutta.
Millaisia kokemuksia teillä on?
Kommentit (4)
Mulla oli ensimmäisessä raskaudessa samankaltainen rouva kuin kuvailemasi, vaihdoimme kolmen käynti kerran jälkeen toiselle hoitajalle, voin sanoa että kannatti! Kerrat olivat vaihdon jälkeen antoisia, ja tämän jälkeen keskustelimme hoitajan kanssa eri vaiheista vauvan kanssa, eikä niin että meille olisi annettu nippu paperia mukaan ja sanottu "lue kotona." Tuommoiset kuvailemasi käynnit ei palvele ketään.
No onpas kurja kuulla että teillon tommonen meininki! Meillä oli ihana neuvolantäti jonka kanssa pystyi keskustelemaan kaikesta, vastaanottoaikakin oli jotain 45 min-1 h joka kerta! Vaihda toi johonkin toiseen!
Kurjaa kuulla. Sf - mitta mitataan 22 viikolta lähtien jokaisella käynnillä. Keskustelu ja vanhemmuuden tukeminen on tärkeä sekä keskustelu. Myös aikaa huolien ja ongelmien mahdolliseen kartoitukseen pitäisi olla.
Neuvolan th
Kiitos vastauksestasi. Olenkin itse ajatellut, että tuskin tämä on neuvolan tarkoitus ja meille on vain sattunut hoitaja, joka on joko täysin ylibuukattu ja siksi ahdistuneen / stressaantuneen oloinen, tai otenkin muuten vain levoton tyyppi. -ap