Siis miten nyt pitää toimia jos sairastuu itse/lapsi sairastuu koronaan?
Olen kahdesti rokotettu, odotan kolmatta rokotetta. Lapsilla ei ole rokotteita vielä.
Pitääkö mennä viralliseen testiin? Tuleeko eristystä? Lapsille karanteenia? Olen tipahtanut jo kärryiltä, mutta ilmeisesti vastaus kaikkiin noihin kolmeen kysymykseen on ei.
Kommentit (2)
Kotitestiä ei kannata tehdä. Jos kuitenkin teet, positiivinen tulos täytyy varmistaa virallisella testillä. Testiin ei kannata mennä, jos on rokotettu eikä ole pahoja oireita. Lapsia ei tarvitse testata. Rokottamattomat lapset testataan. Lasten täytyy jäädä omaehtoiseen karanteeniin. Lasten ei tarvitse jäädä karanteeniin. Koululuokkaa ei laiteta karanteeniin. Luokkatoverit voivat jäädä omaehtoiseen karanteeniin. Lapsen korona on normaali sairaspoissaolo. Kouluun voi palata yhden oireettoman päivän jälkeen. Kouluun palataan 14 vrk oireiden alkamisesta. Etäopetusta ei en järjestetä. Etäopetusta saa tekemällä sopimuksen opettajan kanssa. Jos sairastut, et joudu eristykseen. Älä ole kontaktissa muiden kanssa. Käytä maskia, jos olet kontaktissa muiden kanssa. Jne.
Käy lukemassa oman sotesi koronaohjeet jotta tiedät miten toimia ja varautua.