Loukaantuisitko jos sinulle suht tuoreessa suhteessa ehdotettaisiin tilan antamista?
Taustalla tässä siis kaikenlaisia uusperhekuvioita, stressiä ja hankala järjestää aikaa ja vielä sen toisen hienoinen haluttomuus mennä sanoista tekoihin..
Olisiko tuo loukkaava ehdotus? Yritin aiheesta hakea ja kaikki sanoo että tuo on merkki kunnioituksesta.
Kommentit (17)
Heti tuoreeseen suhteeseen mennessäni sanoisin, että tulen tarvitsemaan omaa tilaani ja toivon ettei toinen siitä loukkaannut. Perusedellytys hyvinvoinnilleni, jos kumppani ei ymmärrä, emme tule tulemaan toimeen.
Kertoo, ettei vastapuolella ole kaikki kunnossa.
En loukkaantuisi, vaan häipyisin suoraan. Minulle tuo kertoisi jatkosta tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Kertoo, ettei vastapuolella ole kaikki kunnossa.
Niin siitä että esim ero on kesken. Itse kunnioitan toista niin paljon että jos huomaan että hän vetäytyy, ehdotan tilaa, ennemmin kun ehdotan että lopetetaan kokonaan. Tästä sitten vähintään avautuu aika keskustelulle.
Vierailija kirjoitti:
En loukkaantuisi, vaan häipyisin suoraan. Minulle tuo kertoisi jatkosta tarpeeksi.
Jos tapailukumppani olisi noin ehdoton, niin sitten saisi mennäkin.
Sulleko ehdotettiin tilan antamista, ja kysyt täällä raadin mielipidetä, kannattaako loukkaantua? Vai pyysitkö itse tilaa ja uusi kumppani loukkaantui?
Ei kannattaisi varmaan käyttää termiä "tilan antaminen", sillä jotkut tarkoittavat eroa suoraan. Toinen joutuu analysoimaan ja päättelee että eroat. Ellei sitten oikeasti ole eroamassa ajanpuutteen vuoksi tai muu syy. Kannattaa sanoa että pitää stressin tai kuormituksen vuoksi loman "kaikesta", jos aikoo jatkaa. Mutta ovatko ne samat suhteen ongelmat taas odottamassa siellä, ymmärtääkö toinen.
Antaisin tilaa kyllä, mutta poistuisin itse takavasemmalle.
Itse haluan tuoreessa suhteessa rakastuneena olla yhdessä kaiken liikenevän vapaa-ajan. Aika surullista, jos vastapuoli ei halua.
Vierailija kirjoitti:
Sulleko ehdotettiin tilan antamista, ja kysyt täällä raadin mielipidetä, kannattaako loukkaantua? Vai pyysitkö itse tilaa ja uusi kumppani loukkaantui?
Siitä keskusteltiin ja kukaan ei loukkaantunut. Mietin kuitenkin hänen tunteita.
Minä pyysin tilaa, kummankin puolesta ja omien havintojen perusteella.
Miettisin varmaan, olenko mä nyt sitten käyttäytynyt jotenkin poikkeuksellisen takertuvasti. Jos en, saattaisin pitää red flagina että toinen yrittää kontrolloida minua / ei siedä normaalia käytöstäni.
Mielestäni on eri asia jos kumppani sanoo, että tarvitsee suhteessa myös omaa aikaa ja omia harrastuksia. Sehän on täysin selvää ja ok. Mutta tollanen "tarviin tilaa..." Ai, oonko mä tukehduttanut sua? Haluut tilaa, tarkoitatko etäisyyttä? Harkinta-aikaa? Sellasta miettisin.
No mulle se on elinehto. 3 vuotta kimpassa ja edelleen omat kämpät ja kuviotkin välillä.
Ihmiset on erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Onko merkitystä?
En loukkaantuisi, mutta en myöskään jaksaisi tuollaista draamailua. Jos ei yhdessä halua olla niin sitten ei olla, mitä sitä tekemään yksinkertaisesta monimutkaista.
Jos mulle sanotaan että tarvitsen tilaa, aloittaisin keskustelun, mitä se käytännössä tarkoittaa. Meillä on luottamus, joten en olettaisi että se mitään eroa tarkoittaa. Vaan että kaikki me tarvitaan vähän omaa lököaikaakin ja nollaushetkiä.
Kun mä olen sanonut että tarvitsen tilaa, tarkoittaa, että olen vähän introvertti, ja tarvitsen välillä illan ihan yksin, jolloin lököän sohvalla ja katselen jotain romanttista hömppää netflixistä. Miestä ne ei kiinnosta, hän katselee actionia. Joten haluan illan, jolloin ei tarvitse meikata, seurustella, saan katsoa tai pelata mitä tykkään. En tule ikinä kestämään nyhjäämistä 24/7 ja velvollisuusseksiä joka päivä, joten jos se on kynnyskysymys, niin on hyväkin, että etsii jonkun muun.
Vierailija kirjoitti:
Miettisin varmaan, olenko mä nyt sitten käyttäytynyt jotenkin poikkeuksellisen takertuvasti. Jos en, saattaisin pitää red flagina että toinen yrittää kontrolloida minua / ei siedä normaalia käytöstäni.
Mielestäni on eri asia jos kumppani sanoo, että tarvitsee suhteessa myös omaa aikaa ja omia harrastuksia. Sehän on täysin selvää ja ok. Mutta tollanen "tarviin tilaa..." Ai, oonko mä tukehduttanut sua? Haluut tilaa, tarkoitatko etäisyyttä? Harkinta-aikaa? Sellasta miettisin.
En yritä kontrolloida ketään :(
Tässä on niin paljon kaikkea meneilläään ja olen todella stresaantunut. Sitten on tämä suhde, joka tavallaan on edennyt vauhdilla, mutta jonka suhteen ei ole mitään päätetty, eikä kukaan tiedä mistään mitään. Vastauksia ei ole. Ja sitten koen että mieskin on etäinen eikä ehkä uskalla sanoa mitä oikeasti ajattelee. Kaipaisin ehkä jotain enemmän, mutta en voi sellaista vaatia.
Kai se on vähän sellainen suojautumiskeinokin, että ehdottaa että otetaan mietintätauko. Toivoen kummallekin hyvää ja toivoen että kumpikin miettii.
ap
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ei osaa huomioida, että toisella on muitakin ystäviä ja harrastuksia, ja herramunvarjele, halua olla joskus yksin kotona.
Ei ole kaikille selvää ilman että sen ottaa puheeksi.
Tai siis sinulle haluttaisiin antaa tilaa. Näin. Toki ehdottajakin tarvitsisi aikaa miettiä.