Onko tää säästöliekki vai mitä kun läski ei häviä?
Painoni on tippunut Reilussa kahdessa viikossa 1kg :(
Taustaa: mitat nyt 165/70.
Pudotin painoa viime vuonna 15 kg eli 80kg > 65kg ja laihdutus loppui kesäkuussa. Paino tippui silloin tosi hyvin ja helposti, ihan lopussa alkoi tahti hidastumaan. No syksyn ja alkutalven ja joulun aikana tuli 6kg, jotka haluaisin pudottaa pois.
Syön joka päivä 1400-1600 kcal, punnitsen ihan jokaisen palan, lasken tarkkaan kalorit ja tiedän makrot, jotka on kohillaan. Mulla on ihan sama painonhallinta-appi käytössä kuin viimeksi, samoin digitaalinen vaaka ja Polar Ignite. Liikuntaa harrastan seuraavasti: neljänä päivänä viikossa reilu tunti kävelyä n. 120-130 sykkeellä (jotta Ignite näyttää että 400 kcal kulunut). Kaksi kertaa viikossa squashia, kaloreita saattaa palaa tunnissa yli 500, jopa yli 600. Työni on toimistotyötä, jota teen nyt etänä. Liikunnan ulkopuolella arkiaktiivisuus vähäistä.
Vajetta siis tulee, makrot kunnossa, liikun ja nukun tarpeeksi. Paino on silti reilussa kahdessa viikossa tippunut KILON. Siis mitä aktuaalista v tua tää on??? Ensin putosi neljässä päivässä 2,3kg, nyt loppuajan painoa on tullut lisää. Eilisestä nousua on jopa 700 grammaa!!!
Onko mun elimistö jäänyt säästöliekille viime vuodesta? Kaloreita en tuosta enää vähennä. Laskureiden mukaan peruskoulutus on laskurista riippuen 1900-2100 kcal, mutta liikunnan kanssa reilusti yli 2000, ehkä 2300-2600 kcal. Vajetta on about tuhat. Vaikka säästöliekki hidastaisi monella sadalla kcal niin silti vajetta pitäisi olla 500.
Kaloreita en enää vähennä. Liikunta on rasvanpolton kannalta jo optimaalista. Lihaskuntoa voisi ehkä tehdä mutta mä luulen että kroppa on nyt sekaisin kun ei vaan laihdu.
Jos tää on säästöliekki niin mikä neuvoksi? Se että vuoden verran herättelee elimistöä säästöliekiltä pois ja laihduttaa ensi vuoden alussa, ei ole ratkaisu.
Kommentit (24)
Eiköhän tuo säästöliekki tule vasta sitten kun on oikeasti aliravittu, alipainon alle menossa. Se jos normaalipainoinen tai pullukka syön 1000 - 1500 kcal päivässä ei sitä vielä tee. Mun normaali ravintomäärä on alle 1500 enkä todellakaan ole nälkiintynyt.
Kestää kuukausia ennenkuin elimistö menee säästöliekille,ja silloinkin pitää olla todella matalilla kaloreilla. Joku 1400 päivässä ei todellakaan pistä elimistöä säästöliekille. Minä oon 162/69 ja jos syön 1500kcal päivässä niin en laihdu. Syön noin 1000kcal tai alle päivässä ja laihdun noin 200-900g viikossa,joskus yli kilon.
Vierailija kirjoitti:
"Säästöliekki" on moneen kertaan todettu huuhaaksi lääkärien toimesta.
Missä tämä sinun lähteesi on?
Eikös 1kg /2vkoa tai 1kg kuukaudessa ole juuri hyvä painonpudotusvauhti?
Eli olet edistynyt tosi hyvin!