Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako tässä tilanteessa osallistua lääketutkimukseen?

Vierailija
18.01.2022 |

Mulla on jokapäiväistä elämää haittaava sairaus, jonka oireita ei saada nykyisillä lääkkeillä kuriin. Välillä on parempia kausia, välillä sellaisia päiviä että tarvitsen apua kotitöihin ja lastenhoitoon eikä edes etätyöt onnistu.

Lääkäri tarjosi mulle mahdollisuutta osallistua uuden lääkkeen tutkimuksiin, jonka teho ja turvallisuus on vielä selvittelyn alla. Lääkettä on tutkittu aiemmin terveillä ihmisillä, joista alle prosentti joutui sairaalaan ja moni muu sai lieviä haittavaikutuksia, mutta kenellekään ei aiheutunut pysyvää vahinkoa. Minun kohdallani lääkkeen kokeilu kestäisi pidempään, joten myös riskit on suuremmat. Mutta niin on myös mahdollinen hyöty.

Mitä mieltä te palstalaiset olette, kannattaako mun osallistua kyseiseen tutkimukseen? Lääke (tai lumelääke riippuen siitä, kumpaan ryhmään päätyisin) ja kaikki siihen liittyvät tutkimukset ja toimenpiteet on ilmaisia ja matkakulut korvataan. Osallistumisen voi myös keskeyttää koska tahansa, jos alkaa kaduttaa. Kuulostaako hyvältä diililtä?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osallistuisin samantien, onhan eläminen riski  aina muutenkin.

Vierailija
2/7 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En uskaltaisi, ellei elämä olisi niin sietämätöntä että harkitsisin muutenkin itsemurhaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
4/7 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, vaan sinä itse voit tietää onko se sinulle oikea ratkaisu kuuntelemalla sydämen ääntä.

Vierailija
5/7 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääketehtaan koekaniiniksi? Voit kuolla tai vammautua loppuiäksesi. Ymmärrät varmaan, että lääke voi aiheuttaa myös sellaisia haittavaikutuksia joita ei ikinä pystytä yhdistämään varmuudella kyseiseen lääkkeeseen? Silloin on turha hakea mitään korvauksia, päinvastoin voit päätyä maksamaan ahneen ja häikäilemättömän lääketehtaan kalliit oikeudenkäyntikulut jos häviät jutun.

Jos olet tarpeeksi epätoivoinen ottaaksesi riskin, siitä vaan. Mutta mieti tarkkaan ennen kuin suostut mihinkään, koska seuraukset voi olla kaukana toivotusta.

Vierailija
6/7 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osallistuisin. Ja itse asiassa sinun kohdallasi riskit ovat pienemmät kuin ensimmäisellä tutkimusryhmällä, koska tuolla terveiden vapaaehtoisten joukolla on nyt selvitetty, millaisilla annoksilla ihmisille tulee haittavaikutuksia ja missä määrin. Tuon perusteella on sitten jo tähän seuraavaan vaiheeseen, jossa tutkitaan lääkkeen tehoa potilailla, valittu annos, joka aiheuttaa mahdollisimman vähän haittoja, mutta joka kuitenkin on hoidollisesti tehokas. Näin ollen haittavaikutusten todennäköisyys siis on pienempi, vaikka hoito jatkuisi pitempään. Suurin osa lääkkeiden haitoista tulee jo heti alkuvaiheessa, vaikka harvinaisissa tapauksissa haitat voivat ilmetä vasta hoidon jatkuttua pitempään.

Vierailija
7/7 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osallistuisin samantien, onhan eläminen riski  aina muutenkin.

Samaa mieltä. Tutkimuksessa on varmasti riskinsä, mutta niin on kaikessa muussakin. Kadulla kävellessä voi kaatua, lyödä päänsä ja kuolla. Autolla voi ajaa kolarin ja kuolla. Kaupassa käydessä voi saada koronan ja kuolla.

Kuka haluaa elää mahdollisimman riskitöntä elämää?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi viisi