Miten alentaa 12v tytön painoa?
Pituutta on n. 179cm ja painoa päälle sata (tyttö on ISO). Hänellä on korisharrastus, mutta paino näyttää pysyvän samana. Ei syö koulussa, koska ruoka on "pahaa", rakastaa sokeria, niinkuin tuon ikäiset nyt yleensä tekevät. Mikä neuvoksi? Ala-asteella ei vielä kiusata, mutta yläasteella teinit ovat JULMIA!
Kommentit (30)
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 11:12"]Älä anna sokeria kun kerran viikossa.
[/quote]
En annakaan. Hän ostaa itse.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 11:21"][quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 11:12"]Älä anna sokeria kun kerran viikossa.
[/quote]
[/quote]
Millä rahalla?
No höh, se sokeri minimiin. Kouluun mukaan sitten eväät, jos ei koulun ruoka maistu. Hiilarit max 100grammaan per päivä, niin luulis painon tippuvan. 12 vuotiaalle reilu 20 kilon ylipaino on aika paljon. Eikö häntä itseään häiritse?
Karkkipäivä kehiin, eli vain yhtenä päivänä viikossa saa sokerisia herkkuja. Sokerin jättäminen alkuun aiheuttaa kovat päänsäryt, mutta siitä, kun pääsee yli, niin helpottaa. Vettä juomaksi. Käyttöön luonnolliset rasvat (eli kaikki kevyt tuotteet pois, jos niitä nyt tarjotaan).
Toinen vaihtoehto on vain selkeästi vähentää ruoka-annosten kokoa ja vähän vähentää sokerin syöntiä. Nuori ihminen laihtuu helpostikin, kun vain vähän muuttaa tottumuksiaan ja tuossa iässä varsinkin, kun vielä kasvamista tapahtuu.
Varmasti kannattaisi istua tytön kanssa pöydän ääreen ja neuvotella, että miten tästä eteenpäin. Ehkä voisitte kannustaa painonpudotusta palkitsemalla jollain mieluisella asialla (ei tietenkään ruualla!!), esim. kylpyläpäivä, huvipuistopäivä, veneretki, jotain vaatteita, tms. mikä nyt vain toimisi.
Tsemppiä! Itse olin kouluaikana vain lievästi ylipainoinen (noin 10 kiloa painavampi kuin ehkä olisi ollut hyvä) ja äidin nalkutus painosta oli ärsyttävää, se vain lisäsi halua käyttää rahat karkkiin. Tosin äitikin oli ja on edelleen ylipainoinen ja oli kiireinen töissään ja kodin hoidossa. Ei siinä ehtinyt keskittyä syömisiin. Meillä oli perinteiset makaronilaatikot, lihapullat, kalapuikot yms. peruskauraa. Ei paljoa salaatteja nähty kotona. Koulussa sitten tuli salaattia syötyä enemmän...
Ehkä tytön kanssa voisi myös käydä ravintoterapeutilla?
Jos ei koulussa syö niin varmasti lihoo. Saa kaiken energiansa sokereista ja koska syö liian vähän - sokerit varastoituu rasvana. Uskon että tyttäresi laihtuu ihan säännöllisellä ruokalurytmillä ja sokerin poisjättämisellä. Kyllä se koulun ruoka maistuu kun ei voi mussuttaa siellä mitään muuta. En itse pidä karkkipäivää järkevänä, koska meillä se ei ole ikinä toiminut. Meillä on käytössä jäkiruoka: eli esim. 1 suklaanami lounaan jälkeen ja yksi päivällisen jälkeen jne. Lapset ovat oppineet että vaikka kotona olisi levytolkulla suklaata, he eivät sitä syö kun tietävät että sitä saa aina ruoan jälkeen. Mutta siis sokerit minimiin ja normaalit eväät pyötään. Jos 12v liikkuu ja urheilee niin missään nimessä ei pidä lähteä millekään superdieettilinjalle - juuri siksi että rasvaa varastoituu entistäkin enemmän.
Tyttö ei tykkää puhua painostaan. Sairastaa verenpainetautia, niin käy paljon lääkärissä ja vihaa sitä... Ja joku kysyi, että eikö häntä itseään häiritse: ei ilmeisesti! Antaa itselleen lentopusuja peilin kautta ja puhuu itsestään kuin olisi jokin missi. En ole varma, onko tämä sitten sitä heikon itsetunnon peittämistä, mutt tuntuu siltä, että hän olisi rakastunut itseensä.
En ole muuten hänen äitinsä, vaan läheinen. Olen yrittänyt puhua kanssaan monesti, hän vain nyökkäilee, mutta ei kuuntele. Koulussa jotkut pojat ovat haukkuneet läskiksi.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 11:22"][quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 11:21"][quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 11:12"]Älä anna sokeria kun kerran viikossa.
[/quote]
[/quote]
Millä rahalla?
[/quote]
Joo, rahat pois. Alkaa se koulunkin ruoka maistumaan kun ei karkkia mussuta eväänä.
Odotas kun se lopettaa urheilun muutaman vuoden päästä.
Mä en oikein ymmärrä tuota " rakastaa sokeria, niin kuin tuon ikäiset yleensä"? Eikö ruokatottumukset tule pitkälti kotoa, eivätkä ole ikään sidottuja? Kyllä mun 9-vuotiaalle sokeri maistuu, mutta niin maistuu myös kouluruoka, salaatit, hedelmät ja aika monipuolisesti kaikki ruoat. Joskus käydään mäkkärissä, mutta sen jälkeen toteaa, että hampurilaisaterian jälkeen tulee paha olo. Limuja eivät meidän lapset myöskään juo loppuun, eli herkut eivät ole kiellettyjä, mutta annoskoot ovat suht. pieniä ja vastapainoksi syödään muuten paljon terveellistä ruokaa. Herkuiksi luokittelevat myös esim. juustoja tms., eli ei vaan makeaa. Minusta ei ole mitään "sokeri-ikää", mikä selittäisi pelkän makean syönnin.
Puhu terveydestä äläkä vaan painosta, alkaa vaan pitämään itseään läskinä tms. Meillä ei ollut koskaan herkkuja kotona vaan ihan tervelliistä kotiruokaa ja kerran viikossa karkkipäivä, teininä sitten tuli ostettua karkkia itse, mutta myös liikuttua niin paljon ettei se haitannut kun kotona ei niitä herkkuja ollut. Eikä koskaan ongelmia painon kanssa ja kouluruokakin maistui.
Kouluruuassa energia tulee hyvin pitkälle perunasta ja vehnäjauhoista, ja lihomisen kannalta ne ovat jokseenkin sama asia kuin sokeri (vaikka sokeri on muista syistä haitallisempaa). Jos siinä jotain lihaa tai kalaa on niin se on vähärasvaista ja sitä on vähän koska se maksaa enemmän kuin tärkkelysmössö.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 11:50"]Kouluruuassa energia tulee hyvin pitkälle perunasta ja vehnäjauhoista, ja lihomisen kannalta ne ovat jokseenkin sama asia kuin sokeri (vaikka sokeri on muista syistä haitallisempaa). Jos siinä jotain lihaa tai kalaa on niin se on vähärasvaista ja sitä on vähän koska se maksaa enemmän kuin tärkkelysmössö.
[/quote]
P*skapuhetta. Jos tämä pitäisi paikkaansa niin kaikki lapset jotka syövät kouluruokaa olisivat ylipainoisia. Eli älä vertaa sokereita ja hiilareita, lapsi kyllä käyttää ne hiilarit ihan tehokkaasti jo ajattelutyössäkin. Aivot tarvitsevat myös sokeria, mutta jos kaikki energia saadaan sokerista se todella varastoituu rasvana kuten tuolla sanottiinkin.
Laita se kauemmaksi kouluun ja pakota kävelemään / juoksemaan koulumatkat. Myös pihalta voi katsoa sopivan lenkin ja juoksuttaa tyttöä siinä esim 100krt ympäri.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 11:30"]Pistä juoksemaan pihaa ympäri niin kuin Vilja Eerika.
[/quote]
Ootko täyspäinen? Erittäin huono vitsi
Meillä on karkkipäivä lauantaisin, isi tai äiti kerää irkkareita aina sillee että jokaiselle on yks jokaista(ei pahoja) karkkia ja sit kotona jaataa se iso pussi karkkeja, tullee yhelle joku n.1dl. Isommat ostaa lisäks omilla rahoilla jos haluaa nii viikollaki. Kilot pysyy kurissa säännöllisillä ruoka-ajoilla ja sillä ettei meitä kuskata kouluu ja harrastuksii ym. Kesättalvet pyöräillään tai kävellään. Asutaa n. 8km päässä keskustasta ja mulla on koulumatkaa n.10km per suunta kesäsin mutta talvella n.4km per suunta(koska joki on jäässä). Ala-astelaisilla on koulumatkaa 1km jonka ne kävelee tai polkee. Yläastelaiset kulkee kaupungin järjestämällä linkulla mutta jos haluaa kaupunkii tai kauppaan nii pitää pyöräillä( lähimpään kauppaan n.5km per suunta). Oon 18 ja nuorin menee eskariin ens syksyllä. Meitä on 7 lasta yhteensä ja oon toisiks vanhin.
Siis 179 ja painaa 100? Onko noi numerot oikein? Jos on, niin onko sillä alkanu menkat? Meinaan vaan, että toi kuulostaa jo joltakin hormonihäiriöltä. Ihmettelen myös, ettekö muka ole saaneet jotakin ammattiapua.
Vierailija kirjoitti:
Pistä juoksemaan pihaa ympäri niin kuin Vilja Eerika.
Ääliö! Nuija!
Timo Jokela
Tää on jonkun luokkakaverin tekemä provo. Äidit saa ohjeet kouluterveydenhoitajilta.
Tuskin koko tyttöä on edes olemassa.
Älä anna sokeria kun kerran viikossa.