Voiko jo 1-2 kupillista kahvia heikentää yöunia?
Kommentit (21)
Kyllä, pelkkä aamukahvikin.
Mulla heikentää. Aamusta vielä voin kupin juoda, mutta esim. klo 14 juotu kuppi vaikeuttaa selvästi unen saantia. Ja nukkumaan menen yleensä puolilta öin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla heikentää. Aamusta vielä voin kupin juoda, mutta esim. klo 14 juotu kuppi vaikeuttaa selvästi unen saantia. Ja nukkumaan menen yleensä puolilta öin.
Ei tuo ole edes teoriassa mahdollista koska kofeiinin puoliintumis aika on 6h eli se vaikutus loppuu sinulla ilta kahdeksalta.
Voin juoda vaikka juuri ennen nukkumaan menoa, ei vaikuta tippaakaan.
Lopetin kahvin juonnin juuri uni ongelmien takia. Kyllä se auttaa nukkumiseen kun ei juo ollenkaan.
Monet ihmiset sanovat, etteivät voi nukkua jos juovat kahvia. Minulla on juuri päinvastoin. Kun nukun en voi juoda kahvia.
- huumorimies savosta-
Empä usko,,, tai ehkä jollekin erityis herkälle 🤣,,
Hinkkaan itseeni monta kuppia aamulla . En kärsi univaikeuksista. Kahvi on elämän suola.
Kyllä mulla vaikuttaa jos juon yhtään liian myöhään. Ajoissa ip voi vielä juoda.
Minulla kahvi vaikuttaa seuraavan yön unensaantiin, jos juon sitä klo 12 jälkeen. En usko sen vaikuttavan unenlaatuun, vaan lähinnä siihen, että nukahtamisessa kestää kauemmin.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Minulla vaikuttaa jos iltapäivällä tai illalla juon. Colajuomien kofeiinikin tekee saman.
Voi se vaikuttaa, jos kovin myöhään juo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo ole edes teoriassa mahdollista koska kofeiinin puoliintumis aika on 6h eli se vaikutus loppuu sinulla ilta kahdeksalta.
Puoliintumisaika ei tarkoita että kaikki aine on poistunut kehosta sen tultua täyteen.
Mulla ei vaikuta edes tunti ennen nukkumaan menoa nautittu kahvi.
Eli yksilöllistä ja testattavissa.
Yhteen aikaan minulla kahvilla oli hassu vaikutus. Aamulla kun menin töihin ja join aamukahvit niin rupesi nukuttamaan armottomasti lämpimän mukillisen jälkeen. Uniin sinänsä kahvi ei ole vaikuttanut mitenkään. Voin juoda vaikka pannullisen ennen nukkumaan menoa ja nukahdan siltikin melkein välittömästi ja nukun sikeästi.
Kofeiinin hajoamistuotteet nostavat veren adrenaliinitasoja.
Tulokset viittasivat siihen, että jopa kuusi tuntia ennen nukkumaanmenoa saatu kofeiini voi lyhentää yöunen kestoa ja heikentää unen laatua.
https://www.kahvijaterveys.fi/henkinen-suorituskyky/kofeiini-ja-uni.html
Vierailija kirjoitti:
Voi se vaikuttaa, jos kovin myöhään juo.
Voi vaikuttaa, vaikkei kovin myöhään joisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Kofeiinin hajoamistuotteet nostavat veren adrenaliinitasoja.
Tulokset viittasivat siihen, että jopa kuusi tuntia ennen nukkumaanmenoa saatu kofeiini voi lyhentää yöunen kestoa ja heikentää unen laatua.https://www.kahvijaterveys.fi/henkinen-suorituskyky/kofeiini-ja-uni.html
Tutkimusten mukaan jopa 16h ennen nukkumaanmenoa juotu kofeiini vaikuttaa.
Ei. Kofeiinin puoliintumis aika on 6h. Eli jos et juo kahvia 6 tuntia ennen nukumaan menoa ei se vaikuta enään.