Perinteinen kondensoiva vai lämpöpumppu kuivausrumpu?
Kumman ostaisit?
Tarjolla olisi molempia. Onko kokemuksia? Epäilen hieman, että lämpöpumppuversio voisi hajota helpommin, koska sen puhdistaminen on vaikeampaa. Onko kellään ollut pidempään jo lämpöpumpullista kuivausrumpua? Minkä merkkinen ja onko ollut toimintavarma?
Kommentit (21)
Suuressa osassa lämpöpumppumalleja pitää itse puhdistaa ne osat. Toisaalta osassa malleista, esim. LG:ssä oli itsepuhdistuva, mutta entä jos se suihkuttaminen vedellä ei riitäkään? Niihin osiin ei päässyt mitenkään käsiksi.
Minkä merkkinen teillä edellinen on?
Mitä eroa näillä oikein on? Meillä oli joskus aikoinaan kondensoiva (?), eli sellainen missä vesi kertyi laariin ja se piti tyhjentää. Mikä käytännön ero on lämpöpumppumalliin verrattuna?
Kerrankin av petti minut ja piti tehdä itse valinta. No nähtäväksi jää, että mitä tuli tehtyä. Ostin Mielen lämpöpumpullisen version.
Kyllä tuossa lämpöpumppumallissakin kertyy vettä sinne vesilaariin eli kyllä sielläkin on se kondensoitunut vesi, mutta erona käsittääkseni on:
- laite ei kuumene niin paljon, siellä on käytössä joku jääkaappitekniikkaa vastaava systeemi
- laitetta on hankalampi puhdistaa
- sähkönkulutus on ehkä noin kolmasosa siitä mitä perinteisessä
Montaa merkkiä ei enää saa edes vanhalla tekniikalla. LG:tä yritettiin etsiä vanhalla tekniikalla, mutta ei löydetty. Mielen ja Samsungin olisimme löytäneet.
Ei ole kellään kokemusta molemista?
siemensin ja Boschin lämpöpumppukuivureissa kone itse puhdistaa sen "suihkutettavan osan" ohjelman aikana ja sähkönkulutus on huomattavasti matalampi kuin ns. Vanhanmallisissa kuivureissa. Käsittääkseni niillä parhaat mallit markkinoilla. Lämpöä ei myöskään tule huoneilmaan. Mikään muu kuin lämpöpumppu on armottomasti vanhanaikainen!
Joo. Meillä on lämpöpumppumallinen kuivuri..
- 1. vuoden kohdilla hajosi. Takuuseen vaihdettiin parempaa suodatinta ja ukko purki koko koneen palasiksi, koska itsepuhdistuva kenno täynnä moskaa...
- Juuri ennen 2. vuoden synttäreitä hajosi. Sama kuin ed. Taas uusi parempi suodatin ja koko koneen purku ja puhdistus jne.
- 3. vuoden kohdilla kännistäessä murisee, mitään ei tapahdu. Annoin olla pari minuuttia ja murista, kauhee sähköpalon käry, töpseli irti.
> Kysyn vakuutusyhtiöstä korvaavatko jotain, ei todellakaan kannata mielestäni korjata. P*aska mikä p*aska.
> Yritän ostaa jostain kondensoivan mallin..
Säästää sähköä, ainakin nyt taas kun ei toimi.. Ei tosin rahaa, mutta siiitähän ei ole ikinä kyse näissä eco-hommissa.. Tosin en tiedä mitä säästää luontoa ostella 3 vuoden välein uusi kuivuri?
Ai niin merkki oli LG, maksoi 800€ kolme vuotta sitten, takuu 2v.
"Ai niin merkki oli LG, maksoi 800€ kolme vuotta sitten, takuu 2v."
Vanha ketju, mutta kun nyt nousi Googlesta: korjauksen olisi ilman muuta pitänyt yhä mennä virhevastuun piikkiin, eli olla asiakkaalle ilmainen.
Meillä oli Candyn ilmalämpöpumpullinen kuivuri, laukesi heti takuun jälkeen, ei kuulemma kannata korjauttaa koska samaan hintaan saa uuden (olisi joutunut paikallistamaan vuotoa kylmäainejärjestelmässä, paikkaamaan ja lisäilemään uusia aineita). Onneksi vakuutus korvasi osan hinnasta. Vastaavaa p*skaa ei enää tähän taloon tule. Aivan naurettavaa että tällaisia räpellyksiä edes päästetään markkinoille. Ja kuulemma tuo kylmäaineputkisto on juuri se akilleen kantapää näissä, hajoaa merkissä kuin merkissä ennemmin tai myöhemmin, valitettavan useilla silloin ennemmin. Purin laitetta aikoinaan ihmetellessäni tuota soopaa ja kun pääsin putkistoon käsiksi oli se todellakin aivan surkean näköinen räpellys, heiveröisiä putkia, huonoja hitsaus-saumoja ja muutenkin aivan käsittämättömän surkealaatuisen näköinen. Vanhemmillani ollut kondensoiva malli käytössä nyt 10v ja kyllä nyt täytyy itsekkin päätyä ostamaan vastaavanlainen. Täyttä hevonp*skaa tuo hypetys lämpöpumpuista ja miten hyviä, vähän virtaa vieviä ja ekologisia ovat. Ai niin - ei se ikinä oikein kuivannutkaan kunnolla vaikka kuinka pyöritti, välillä kun 3-4 tuntia oli pyörittänyt niin saattoi pyykkiä sanoa kuivaksi jossei ollut grammaakaan liikaa ollut rummussa. Taas versuksena vanhempien kone kuivaa kaiken tunnissa-parissa, eikä ole niin kranttu jos on parisataa grammaa liikaa tavaraa rummussa. Tämä candyn malli oli vielä isolla täyttömäärällä eikä ikinä pyöritetty ihan täysiä rumpuja, muttei silti kuivannut. Muistutuksena vielä niin erikoistuneen huollon mukaan kaikki ilmalämpöpumpulliset mallit ovat herkkiä vikaantumaan ja harvoin hintansa väärtejä - pysytelkää loitolla. Sieltäkin suosittelivat kondensoivaa seuraavaksi jos pitkäikäisyys on kriteeri.
P.S Onnea niille 10% joilla ilmalämpöpumpullinen pelittää hyvin ja jotka tulevat ulisemaan siitä miten hyviä ne ovat, seuraavaksi.
Meillä mallia Siemens ja siis ilmalämpöpumpulla ja itsepuhdistava. Maksoi n. 750 ekee.
Kissanviikset, sanon minä. Täyttä huijausta koko kuivuri.
Ensimmäinen remontti tai siis kennon puhdistus tehtiin kahden vuoden päästä ja maksoi hieman yli 200 e. Nyt on toiset 2 vuotta mennyt ja taas täytyisi viedä puhdistettavaksi?!?!? Ihan älytöntä huijausta. Vie sähköä vähemmän, mutta tulee maksamaan moninkertaisesti kondensoivaan verrattuna.
Nyt tilanne se, että mies aikoo purkaa itse sen ja jos menee pilalle, niin menköön. Sitten täytyy ostaa uusi. En tiedä, onko niissä vielä sellaisia, että voi itse puhdistaa?
joo.On varmaan hyvä kunnes "lauhdutin tai kondensio" alkaa tukkeentua.itsellä aeg: ei irroitettava lauhdutin.Lämpöpumpputekniikalla. Tosi hankala puhdistaa lauhdutinta kun ei saa pois kuivurista, ja varmasti tukkeutuu käytössä, vaikka pesisit vain "kalvin kleinejä" . En suosittele kiinteellä olevaa "kondensiota,lauhdutinta". Kokemusta on.!
JEP,JEP. Kuivaahan pari vuotta ja kysy sitten että miten tää,,"itsestään puhdistuva",puhdistetaan ?
Paskan möivät.Mikään lauhdutin ei puhdistu itsestään! T Reino
Minä, Jorma Pensseli julistan tämän kuivauskoneen toimivaksi. Minulla se on toiminut 12 vuotta. Kaikki jotka uskaltavat sanoa kyseistä konetta huonoksi saavat vastata seurauksista. Minulla on ystävä. Hänen nimensä on Gylling Kullingberg ja hän on valokuvaaja Lahdessa.
Ystävällisin terveisin, Jorma Pensseli Pasilasta ( Inarista ).
Miele vm. 2003 toiminut ongelmitta 17 v kovassa käytössä kunnes nyt tuli stoppi, lämpöä ei tule, huollettu on, ei auta, vika uusiutunut. Moottori toiminut ongelmitta, ja ei varmasti ole mikään invertteri tmv. mutta niin vain on rapiat vaille 18 v työtä hartaudella painanut menemään. Vuosien aikana on tyhjennetty vesisäiliötä ja nukan kerääjää ovesta. Ei mikään hienostelijoitten malli, mutta ohjelmat tasalaatuiset, ja hyvin on asiansa ajanut. Ikävä tulee.
Meillä Boschin 500 euron kondensoiva kuivausrumpu kesti vuodet 2004 - 2021. Kertaakaan ei tarvinnut korjata ja lähes päivittäin käytössä. Nyt olisi sitten uuden osto edessä. Vaihtoehtoina tarjolla kaksi saman valmistajan (Bosch) laitetta samaan hintaan 550 euroa kpl, toinen kondensoiva ja toisessa lämpöpumppu. Hieman kyllä mietityttää. Tod. näk. päädyn kondensoivaan ja naiivisti kuvittelen senkin kestävän 17v.
Vieläkö muitakin myydään kuin lämpöpumpullisia? Tietenkin se jo senkin takia, että ei kuumenna ja kosteuta huoneilmaa. Ja on lempeämpi vaatteille. Kokemusta molemmista.
Ei ikinä lämpöpumpullista kuivausrumpua
Meillä ollut jo -90 alkaen kondensoiva rumpu. En ole mitään kosteus haittaa huomannut koskaan. Kodinhoito huoneessa pesukoneen päälle sijoitettu. Lämpöpumppu mallista ei ole kokemusta.
Ehdottomasti lämpöpumppumalli. Miten niin lämpöpumppumallin puhdistaminen on hankalampaa? Miellä oli edellinen tavallinen kondensoiva ja nyt on ollut noin vuoden lämpöpumppumalli. Tässä uudessa on joku puhdistusysteemin lämmönvaihtimeen, ei tarvi edes itse puhdistaa. Aivan huippulaite, tällähän voi kuivata myös urheiluvaatteet yms. jotka ei ksetä korkeita lämpötiloja eikä lämmittämällä kuivaavia rumpuja.