Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

parhaat karjalanpiirakat

Vierailija
15.05.2015 |

Nyt te jauhopeukalot, antakaa vinkkejä miten saa tehtyä maailman parhaat karjalanpiirakat. Laitatteko jauhoja 50-50 vai esim ruista enemmän? Miten voitelu, voilla vai maidolla? Valmistujaisjuhlia valmistellessa, vain sähköuuni käytössä, kunnon leivinuuni olisi mielestäni paras.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jauhot suhteessa 2/3 osaa ruista ja 1/3 vehnää. Niin kuumassa paistetaan kun uunista lähtee, toivottavasti sulla on 300 asteeseen lämpenevä. Voilla meillä lapsuukodissa voideltiin, tai siis uitettiin piirakat voisulassa. Itse nykyisin voitelen kuumiltaan voilla mutta ihan vaan sudilla päältäpäin kunnolla, se voi kyllä imeytyy pohjaankin siitä kun piirakat latoo limittäin jäähtymään. Eivät ole niin tönkkörasvaisia sitten. 

Vierailija
2/3 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkosen kanssa samaa mieltä kaikesta. Tosin jos haluaa mahdollisimmat kauniit (= hyvin ohutkuoriset ja tiheäryppyiset) piirakat, vehnäjauhojen osuutta kannattaa vähän lisätä. Mitä enemmän ruista, sitä vaikeampi on saada taikinasta riittävän elastista.

t. evakkokarjaisten vanhempien tytär, joka on lapsesta asti leiponut piirakoita pari kertaa kuussa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen alkanut lisätä taikinaan pienen lirauksen öljyä, taikinaa on sen jälkeen todella helppo käsitellä. Idea tuli jostakin reseptistä. Aiemmin tein taikinan pelkistä ruisjauhoista, mutta nykyisin olen antanut periksi ja käytän myös vehnää. Voisi ehkä kokeilla pelkkää ruissihtiä ja öljyä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kaksi